Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avståndsmätare Leica Rangemaster CRF eller Zeiss Victory PRF

Featured Replies

Publicerat

Ska nu göra slag i saken och investera i en avståndsmätare och skulle vara tacksam för lite "input" från folk som kan detta bättre än mej.

Efter mycket surfande på nätet och en del telefonsamtal med "min" vapenhandlare så står valet mellan Leica Rangemaster CRF 800/1200 och Zeiss Victory PRF. Så vad tror/tycker panelen här inne? Leica eller Zeiss?

Mvh.

Håkan

Publicerat

Jag kan inte så mycket om avståndsmätare men ja har just lagt upp en till salu här på jaktsnack under säljes

Just ja de va en Lecia 900

Publicerat

Jag hade nog tagit Leica 1200`an, har bara hört bra saker om den. Hade också tagit Leica före Zeiss

Publicerat
Ska nu göra slag i saken och investera i en avståndsmätare och skulle vara tacksam för lite "input" från folk som kan detta bättre än mej.

Efter mycket surfande på nätet och en del telefonsamtal med "min" vapenhandlare så står valet mellan Leica Rangemaster CRF 800/1200 och Zeiss Victory PRF. Så vad tror/tycker panelen här inne? Leica eller Zeiss?

Mvh.

Håkan

jag tycker zeiss har bättre optik men sen slutar fördelarna, min röst går till leica crf 1200.

Publicerat
  • Författare

Är det någon skillnad på Leica Rangemaster CRF 800 och Leica Rangemaster CRF 900?

Leica Rangemaster CRF 800 är väl den nya modellen eller har jag fel?

Annars så får man väl gräva djupt i plånboken och gå för en Leica Rangemaster CRF 1200. Men är den så mycket bättre än Leica Rangemaster CRF 800/900? Har läst nått om (avstånd självklart då) men också att 1200 skulla vara bättre vid dåligt väder (dimma, regn, dis), skymmnings/grynings ljus osv. stämmer det eller är det marginellt?

Mvh.

Håkan

Publicerat
Är det någon skillnad på Leica Rangemaster CRF 800 och Leica Rangemaster CRF 900?

Leica Rangemaster CRF 800 är väl den nya modellen eller har jag fel?

Annars så får man väl gräva djupt i plånboken och gå för en Leica Rangemaster CRF 1200. Men är den så mycket bättre än Leica Rangemaster CRF 800/900? Har läst nått om (avstånd självklart då) men också att 1200 skulla vara bättre vid dåligt väder (dimma, regn, dis), skymmnings/grynings ljus osv. stämmer det eller är det marginellt?

Mvh.

Håkan

det stämmer. glöm inte att 900 modellen fortfarande är rikitgt bra.

Publicerat

Efter de nya EU direktiven om att man måste ha en avståndsmätare har jag använt mig av en 900. Har fungerat riktigt bra i väldigt skiftande väder under förra hösten/vintern.

Med tanke på hur populära Leicas totalstationer är i gruvorna så borde det i alla fall finnas kunskap på hur man ska få den att mäta i dåliga förhållanden.

Publicerat
  • Författare
Efter de nya EU direktiven om att man måste ha en avståndsmätare har jag använt mig av en 900. Har fungerat riktigt bra i väldigt skiftande väder under förra hösten/vintern.

Med tanke på hur populära Leicas totalstationer är i gruvorna så borde det i alla fall finnas kunskap på hur man ska få den att mäta i dåliga förhållanden.

Jepp, att Leica Rangemaster CRF 900 är bra grejer, det har jag fått med mej. Men hur står den sej mot Zeiss Victory PRF och hur stor är skillnaden mellan Leica Rangemaster CRF 800, 900 och 1200?

Mvh.

Håkan

Publicerat
  • Författare
Efter de nya EU direktiven om att man måste ha en avståndsmätare

Hoppsan, det här var nytt. När trädde detta i kraft?

Publicerat
Hoppsan, det här var nytt. När trädde detta i kraft?

När inköp ska motiveras, något ska dom väl vara bra för.

Publicerat
  • Författare
När inköp ska motiveras, något ska dom väl vara bra för.

Klockrent :lol: .

Publicerat

Har en leica 900. Funkar fin fint. I vintras då det var en jla dimma stod ett rådjur långt ut på en åker. Enda gången den ballat ur pga dimma. Har annrs funkat fin fint. Smidig i formatet, Zeissen är rejält stor. Ångrar inte mitt köp.

Publicerat
  • Författare

Det blir nog en Leica Rangemaster CRF 800/900.

Jag ställde följande fråga till Stefan på Normark Scandinavia AB, som är generalagent för Leica Rangemaster CRF i Sverige:

- Förutom avstånd, vad är egentligen skillnaden mellan Leica Rangemaster CRF 800, 900 och 1200?

- Vad skiljer/är nytt på Leica Rangemaster CRF 800 jämnfört med Leica Rangemaster CRF 900?

Och svaret kom tillbaka ganska fort:

Finns ingen skillnad förutom lasern = avståndet=priset.

Leica har gjort detta för att kunna pressa priset på produkten.

Så där har vi det, nu behöver jag inte fundera på detta längre ^_^

Håkan

Publicerat

Jag tycker du ska fundera att köpa en 1200 ändå

Har själv en LRF 900 visserligen tidigare modellen men påtagligt sämre än 1200 när det är lite dimma eller snö

Publicerat

Har en 1200 som jag är väldigt nöjd med, fin optik, bättre än leupolden!

Publicerat
Jag tycker du ska fundera att köpa en 1200 ändå

Har själv en LRF 900 visserligen tidigare modellen men påtagligt sämre än 1200 när det är lite dimma eller snö

lyssna på lars det tipset är bra..

Publicerat

Jag har en 900,

den är lite knölig att få bra "ping" med efter 6-700 meter,

hade jag valt i dag hade det lätt blivit en 1200 med meter mätning istället för som idag.

/Christian

Publicerat

Visst räcker min 900 för jaktliga avstånd problemet är att den inte klara dimma och snö och det är i just dessa förhållanden köttöga fungerar sämst :)

Publicerat

Har ni mätt på fågel eller liknande liggandes i vatten?

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips och goda råd.

Jag har nu köpt en CRF 900 av dbtrapper här på forumet. Bra pris va det oxo.

Det blev så på grund av prisskillnaden mellan CRF 800/900 och CRF 1200. Dom pengarna jag sparat på mellanskillnaden, + lägger till 1000:-, köper jag en Sako Vixen .223 för. Tror nog jag blir ganska nöjd med CRF 900'n.

Publicerat
Har ni mätt på fågel eller liknande liggandes i vatten?

ja det var inga problem.

Publicerat

Låter kanon, måste ha nått nytt till säljakten. Min skitmätare tar knappt sten på 250-300 meter