Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket inskjutningsavstånd använder du för .22lr?

Featured Replies

Publicerat

Vad ställer du för krav på träffbilden på det avståndet du skjutit in din .22lr?

Publicerat

på 50m ska det nästan slå hål i hål.

Publicerat

50 meter normalt sett.

Dock händer det att jag skjuter in den på kortare håll beroende på vad som ska träffas.

Träffbilden ska vara så liten som ändamålet kräver.

Publicerat

50 meter är det nu men ska testa på 80 meter och se vad som händer.

Ska tydligen gå skjuta ända ut till 120-150 meter men då blir den enligt uppgift VÄLDIGT känslig för vind och om man felbedömmer avståndet med bara 1 meter så blir det ju stora skillnader på träffpunkt pga den krokiga kulbanan.

Nollad på 50 meter så är det väldigt liten skillnad om man skjuter på närmare håll.

Man ska nog inte prova skjuta fågel på 150 meter, lätt att man vingklipper dom och DÅ bir det roligt att ta reda på var den tog vägen.

David

Publicerat

75 meter tycker jag är perfekt.

Publicerat

Normalt sett skjuter jag in på 50m.

Men ibland blir det 80 eller 30 beroende lite på var och vad jag ska skjuta. Hur stora träffbilderna blir beror mer på mig och vinden än på vapnet.

Publicerat
  • Författare

Även jag är inskjuten på 50 meter och jag är nog nöjd så länge jag sätter träffarna inom en femkrona på det avståndet... just nu är jag inskjuten med CCI Standard och dom sprider lite för mycket för att jag ska kunna få dom där riktigt fina träffbilderna. Men, för mängdträning duger dock pluggen från CCI ett tag till.

Publicerat

50m o ja e nöjd först då de håller sig inom en tiokrona.

På 80m brukar jag ha ungefär samma träffbild men ngt lägre (7cm).

Har sökt hålihål prec. men gett upp då de e massa andra parametrar än bössa o skytt som spelar in vid utomhusskytte.

Publicerat
Även jag är inskjuten på 50 meter och jag är nog nöjd så länge jag sätter träffarna inom en femkrona på det avståndet... just nu är jag inskjuten med CCI Standard och dom sprider lite för mycket för att jag ska kunna få dom där riktigt fina träffbilderna. Men, för mängdträning duger dock pluggen från CCI ett tag till.

Instämmer i princip. I min bössa funkar dock CCI blazer något bättre än standard.

Byter jag till HV ammo börjar den sprida så det blir svårare att hålla inom 5-kronan.

Publicerat

Är det någon som skjuter in på högsta punkten? Någon som överhuvudtaget kollar var den är?

Jag menar alltså det inskjutningsavstånd som gör att 10m felaktig avståndsbedömning ger en lägre träffpunkt oavsett om du bedömt avståndet som kortare eller längre än inskjutningsavståndet?

Jag söker för närvarande detta avstånd på min 22WMR men har sådana precisionsproblem att jag måste ta itu med det innan jag kan göra något annat vettigt. Meningen är att jag därefter skall skjuta in bössan med 2-3cm överslag på detta avstånd.

Någon mer som resonerar på detta sätt vid inskjutning?

MVH // Henrik

Publicerat

jag kanske är helt fel ute i mitt tänkande så du får ursäkta mig henke om så är fallet.

jag tänker lite såhär. högsta punkten beror väl helt o hållet på vilket avstånd du skjuter in på?

kulan går väl inte mer upp än vad du riktar pipan uppåt? gravitationen sätter väl stopp för de,

säg att du skjuter in på 100m då borde rimligen den högsta punktenvara runt 50m ( ca då )

jag kanske har fel men då får någon mer lärd gärna rätta mig men de är iaf min teori bakom de hela.

mvh

Publicerat
jag kanske är helt fel ute i mitt tänkande så du får ursäkta mig henke om så är fallet.

jag tänker lite såhär. högsta punkten beror väl helt o hållet på vilket avstånd du skjuter in på?

kulan går väl inte mer upp än vad du riktar pipan uppåt? gravitationen sätter väl stopp för de,

säg att du skjuter in på 100m då borde rimligen den högsta punktenvara runt 50m ( ca då )

jag kanske har fel men då får någon mer lärd gärna rätta mig men de är iaf min teori bakom de hela.

mvh

Kanske med en pilbåge!

Nu lånar jag Oinks Besserschmidt igen... :)

Det beror helt på utgångshastighet och BC samt på avståndet mellan siktlinjen och pipan.

Jag skulle tro att om du skjuter in på 50m (med kikarsikte) så ligger högsta punkten långt bakom inskjutningsavståndet. Så är det i alla fall med min WMR. (Och med sexochenhalvan men då är det helt andra avstånd vi talar om)

Detta gör att du med korta inskjutningsavstånd egentligen får två avstånd för vilken du träffar mitt i prick. Överkursen ligger sedan i att se till att du ligger rätt i sida vid båda punkterna.

Desto högre montage du har på kikarsiktet desto brantare pekar kulbanan upp mot ett kort inskjutningsavstånd. Precis framför pipan ligger ju träffpunkten flera centimeter under siktlinjen.

Det här är något jag bittert fick erfara vid mitt första skott mot en Järpe för många år sedan. Avståndet var väl ca 10-15m och det slog slint i skallen så jag sänkte riktpunkten istället för att höja. Med andra ord sköt jag av grenen som fågeln satt på...

MVH // Henrik

Publicerat

Aldrig under 300m++

Publicerat

50 meter och hålspets, 5 träff i en klisterlapp är jag nöjd med, en käslig kaliber för vind. På 80 meter så tar det 6-7 cm lågt med hålspetsen. Med övningsammo slår det åt alla jävla håll och kanter, inget för precitionen.

Publicerat

jag skjuter in på 60m när jag övar. likaså med jaktammon.

då jag vet att de blir mkt ladgårdsrace så skjuter jag in på 30m så ja de är väldigt väldigt beroende på.

men mest 60m för min del då kaninerna inte alltid är så samarbetsvilliga med korta skjutavstånd :)

• 2 months later...
Publicerat

Var och sköt in min 597:a idag, använde mig av Yellow jacket skott...satte sista 3-skott serien inom 30mm. Kände mig nöjd med detta...men satan i gatan vad denna ammunition skitar ner, för att inte tala om thunderbolten. Har beställt hem lite Eley ammo att testa med...få se om dessa är bättre.

Publicerat

Jag har skjutit in på 80m hittils, och hamnar då på ca 3-4cm högt vid 30m om jag inte är helt fel ute (sköt inte på tavla utan självmarkerande mål).

Jag vill ha fem skott under 30mm på 80, då är jag nöjd <_<

Publicerat
Jag har skjutit in på 80m hittils, och hamnar då på ca 3-4cm högt vid 30m om jag inte är helt fel ute (sköt inte på tavla utan självmarkerande mål).

Jag vill ha fem skott under 30mm på 80, då är jag nöjd <_<

Om du inte har ett exceptionellt högt montage som i stil med 50+ mm så ligger du snarare 55 mm högt på 30 meter,

att skjuta konsekvent 30 mm på 80 meter är hög standard, hoppas att du når ditt mål.

/Christian

Publicerat

Nej särskilt exceptionellt högt montage har jag inte =)

Jag hoppas att jag når mitt mål, men märker jag att det är hus i helvete att få bössan att skjuta det (med mig bakom spakarna) så går jag ner till 50 och satsar på under 20mm där istället =) Borde vara enklare rent prestationsmässigt i patronen.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

50 meter verkar ju vara ganska vanligt avstånd med .22lr så här långt. Finns det något intresse för en "webtävling" med .22lr nu även om jakten på viltet dragit igång?

Publicerat
Var och sköt in min 597:a idag, använde mig av Yellow jacket skott...satte sista 3-skott serien inom 30mm. Kände mig nöjd med detta...men satan i gatan vad denna ammunition skitar ner, för att inte tala om thunderbolten. Har beställt hem lite Eley ammo att testa med...få se om dessa är bättre.

Eley är hopplösa att få tag på....tyvärr...suck...

Jag har jagat dem med ljus och lykta i 10 år nu, men Edman är lite besvärlig att dela med sig av dem tydligen.

Med dem tar det som en lillfingernagel ungefär kant till kant. Oavsett om det är Standard eller club, men där tenex är ännu snäppet vassare.

Med andra fabrikat (kör med rws nu...norma alltså) kan det ta lite hursomhelst.

CCI tex får jag vara riktigt glad om jag håller en 5 cm ungefär. Det är nog den sämsta patronen jag provat i mitt vapen. Men i andra går den hyggligt har jag hört.

Publicerat

100m, 10-15mm träffbild.

Publicerat
Är det någon som skjuter in på högsta punkten? Någon som överhuvudtaget kollar var den är?

Jag menar alltså det inskjutningsavstånd som gör att 10m felaktig avståndsbedömning ger en lägre träffpunkt oavsett om du bedömt avståndet som kortare eller längre än inskjutningsavståndet?

Jag söker för närvarande detta avstånd på min 22WMR men har sådana precisionsproblem att jag måste ta itu med det innan jag kan göra något annat vettigt. Meningen är att jag därefter skall skjuta in bössan med 2-3cm överslag på detta avstånd.

Någon mer som resonerar på detta sätt vid inskjutning?

MVH // Henrik

Kolla i ballistiklaboratorn på norma.cc. Högsta punkten är olika beroende på hur högt montage du har. Skillnad i montagehöjd innebär ju skillnad i skjutvinkel- om än inte stor.

För de flesta kulor innebär "högsta punkten" att den går ganska flackt kring det skjutavstånd det innebär. För standard klass 1-kalibrar är det knappt någon skillnad 20-30 m före och efter högsta punkten. För 22WMR skulle jag gissa att det är kortare. Jag sköt in min på 80 m och då var det ca 2 cm överslag på 50 m om jag minns rätt. Tror att rekommenderat inskjutningsavstånd för 22WMR är 75 m av denna anledning.

Jag skulle börja i den änden- skjut in mitt i på 75-80 m och prova därefter hur högt den går på kortare avstånd.