Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Överkalibrerat

Featured Replies

Publicerat

Lyckats (tror ja) överkalibrera ett gäng hylsor i 6,5x55.

Mätte de inte före kalibrering o de e inte skjutna i mitt eget vapen (ännu).

Kalibrerade får ja dem till: 64,05mm

En plundrad jaktmatch mäter 64,30mm (med mina mått)

o efter skjuten i min bysse 64,48mm o då går den fortf lätt att kamra.

Så de skiljer ju faktiskt 0.43mm + ovanstående påstående.

Ska ja hiva de överkalibrerade?

Vart ligger headspacemått tolleranserna på en 6,5:a?

Försökt läsa mig till om vad som händer med en överkalibrerad hylsa men bara fått fram att så småningom spricker de.....

Publicerat

Hur har du mätt för att få fram det måttet, är det verkligen headspace du mätat?

Är det headspace som du tryckt tillbaka bröst 0,4 för mycket skulle jag i 6,5x55 kassera hylsorna då det finns billiga och lätt tillgängliga

Publicerat

Vad har du för laddverktyg som kalibrerar så hårt? Undrar åxå hur du mätt för att komma fram till det måttet. Åk till en smed som har tolkar och tolka bössan så slipper du fundera.

Publicerat
  • Författare

Har lagt en 9mm hylsa ovanpå anliggandes mot bröstet o mätt hela rasket.

Så har ja förstått att man ska göra.

Fel eller??

Verktyget är av märket Redding FL.

Skruvade ner det mot hylshållaren o kalibrerade (utan att mäta ^_^ )

Därför mätte jag en skjuten jaktmatch i min bössa, en oskjuten samt en av de kalibrerade.

Alla med 9mm hylsan ovanpå mot bröstet.

Jag kan ju nollställa bort hylsan för att få andra mått men ja trodde man räknade in den då man tog fram headspace.

Publicerat
  • Författare
1. Kalibrerade får ja dem till: 64,05mm

2. efter skjuten i min bysse 64,48mm o då går den fortf lätt att kamra.

1. utan 9mm hylsans längd = 45,15

2. =45,58

Publicerat

Ingen metod jag provat men använder du samma hylsa hela tiden borde det väl funka. Är du helt säker på att det blir rakt varje gång du gör det?

Publicerat

Ja då har du mätat på rätt ställe men tycker som Mats att det verkar konstigt att verktyget kan kalibera så mycket. Brukar fungera bra att ställa verktygen så.

Sedan anppassad kalibrering för bra hylsliv är det bra att ligga på max 0.05 men visst går det att skjuta dina hylsor är dem inte gamla och hårda så är det ingen fara.

Publicerat
men visst går det att skjuta dina hylsor är dem inte gamla och hårda så är det ingen fara.

Är du säker på det? min/max på ppc tolkar är 0,12 mm(enda jag har i huvet) kan va mer på 6,5 men så mycket som 0,4 mm låter osäkert.

Publicerat
Är du säker på det? min/max på ppc tolkar är 0,12 mm(enda jag har i huvet) kan va mer på 6,5 men så mycket som 0,4 mm låter osäkert.

Jo fabriks ammo i stora patronlägen ligger nog ofta på ett liknade headspace givetvis inte optimalt men nog går det. Men som sagt i 6,5x55 skulle jag välja att kassera hylsorna då det inte är svårt eller dyrt att komma över nya.

Publicerat
  • Författare

Lutar starkt åt kassering för som sagts så e de ju int så svårt att få tag i nya 6,5 hylsor.

Nu vet jag inte hylsornas mått före kalibrering men....

Kan verktyget eller hylshållaren vara felaktig om det kalibrerar för mkt????

Dvs då man ställer verktyget mot hylshållaren o de kalibrerar så mkt.

Hur mkt ska de max trycka tillbaks bröstet på en 6,5:a???

Publicerat

Det skiljer en del mellan verktyg och hylshållare men brukar ofta vara svårt att kalibrera mera än köpes ammo.

Minns inte skillnade mellan skandinavian verktygen men den är inte stor och tror att dessa har något större headspace hylshållaren skall vara nr.2

Publicerat

Prova toppa i en hylsa som du plockat på banan eller skjuten av nån med samma kaliber. Då märker man rätt snabbt om läget är större. En jag jagade med tidigare hade en 30-06 som gick att stoppa i vad som helst.

Publicerat
  • Författare
Prova toppa i en hylsa som du plockat på banan eller skjuten av nån med samma kaliber. Då märker man rätt snabbt om läget är större. En jag jagade med tidigare hade en 30-06 som gick att stoppa i vad som helst.

När du nämner det så testade jag faktiskt stoppa i en banskjuten hylsa innan kalibrering o de var tvärstopp.

Fick peta nätt med läskstången från andra hållet för att den skulle komma ut.

Ang hylshållare får du nog ta ett snack med Redding "Lars" för de menar på att man ska ha #1 eller #7.

post-399-1273584371_thumb.jpg

Handlaren ansåg att 7:an var mest lämpad o den har jag.

Verktyg o hylshållare är från 2 olika handlare så de borde välan stämma?

Publicerat

Jag tänkte på RCBS då heter hållaren #2 men är det redding heter den #7 och Hornady #19 inte helt självklart att alla hittar på egna nummer :)

Men har du Redding #7 ska det vara rätt använder själv RCBS #2 :D