Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lapua Naturalis 9,3x62 270 grains, fynd?

Featured Replies

Publicerat

Har liksom inför bössköp velat fram och tillbaka om vilken ammo jag skall använda, börja ladda eget eller köpa färdigt! Igår bestämde jag mig dock för att vänta med att börja ladda och köra på fabriksammo, valet föll på Normas Swit A-frame 250 grains... Men... Idag var jag hos min vapenhandlare och kikade lite och hittade tre askar fabriksladdad Lapua Naturalis 9,3x62 270 grains för 595:- asken... Det måste väl anses som ett rätt bra pris?

Har bara hört bra saker om denna ammo så jag slog till :) Kommer använda den till det mesta hade jag tänkt, gris, hjort och kanske en del rå.

Om någon har lite användbar info om kulan får ni gärna dela med er!

Mvh.

Publicerat

BC som en tegelsten men om du håller skotten inom 140 meter typ så skall det säkert gå bra.

Å andra sidan välkomnar vi fler i laddträsket, det är helt bottenlöst, jag lovar.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Har liksom inför bössköp velat fram och tillbaka om vilken ammo jag skall använda, börja ladda eget eller köpa färdigt! Igår bestämde jag mig dock för att vänta med att börja ladda och köra på fabriksammo, valet föll på Normas Swit A-frame 250 grains... Men... Idag var jag hos min vapenhandlare och kikade lite och hittade tre askar fabriksladdad Lapua Naturalis 9,3x62 270 grains för 595:- asken... Det måste väl anses som ett rätt bra pris?

Har bara hört bra saker om denna ammo så jag slog till <_< Kommer använda den till det mesta hade jag tänkt, gris, hjort och kanske en del rå.

Om någon har lite användbar info om kulan får ni gärna dela med er!

Mvh.

INGEN som har ngt. mer att säga om Naturalis!!??

Publicerat

Jag har varit sugen på att testa Naturalis i min 9.3x62 men det har aldrig blivit av pga det extremt höga priset.

Det du har hittat dem för måste vara ett riktigt fynd!

Köp & testa. Funkar det inte kan du alltid sälja dem senare...

Publicerat

Hej,

Naturalis är i mina ögon en kula som används av skyttar som köper fabriksladdad ammunition. På rak arm känner jag inte någon som handladdar denna kula <_<

Jag känner några stycken som använder Naturalis i sina bössor och de har det gemensamt att de "bara jagar" och inte är överdrivet intresserade av handladdning , olika kalibrar och kulor eller liknande utan de har provat Naturalis och eftersom den uppenbarligen funkar så fortsätter de att använda den. Dessa skyttar och jägare har också det gemensamt att de inte skjuter på några långa håll, det räcker med skotthåll på +150m för att de skall börja himla med ögonen och ifrågasätta avståndet. Samtidigt är det duktiga jägare (och som regel hundförare) som skjuter en hel del vilt men som sagt deras fokus ligger rätt sällan på vapen och ammunition utan på själva jakten.

Om kulan som sådan kan man väl säga att den funkar utan större åthärvor, den skjuter inte flackast, den ger inte den djupaste penetrationen eller de allra kortaste flyktsräckorna utan den får nog sägas vara en vettig kompromiss så länge som skotthållen inte blir långa.

Henrik