Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågeljakt med studsare?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare!

Vet ju som så många andra att på hösten sker vanligaste skogsfågeljakten med stående hund eller trädskällare. Även så kallad Indianjakt brukar funka bra.

Men vad jag hört så brukar man vid indianjakt (smygjakt) använda sig av hagelvapen och skjuta fågeln i uppfloget...

Samtidigt har jag en kompis som med stor framgång brukar smyga runt med sin studsare och skjuta fågel som sitter i topp precis som på toppjakten vintertid.

Tänkte höra om det är fler som haft samma framgång som min kompis eller om ni förespråkar hagelvapen?

Ska börja jaga till hösten och kan inte tänka på så mycket annat :P

Publicerat

Ett kombivapen i 12/22 hornet eller någon annan mysig kaliber borde göra susen till din blivande jakt...  ^_^

Sedan går det utmärkt att skjuta fågel med kula på hösten med finnspets.  :P

Dessutom, välkommen till forumet! -_-

Publicerat

Det beror också på vad du tycker är roligt. Tycker att uppflogsjakten är rolig och bjuder på en hel del viltkontakt när man väl börjar lära sig markerna och jag brukar inte se så mycket uppe i träden innan lövfällningen. Jag brukar också ibland jaga med bulvan och lockpipa alternativt vaka på dom en tidig morgon. Hagelbössan är det vapen som oftast får följa med på fågeljakten, även om man räknar bort dom dagar jag jagar med hund.

Publicerat

tycker nog du ska föredra ett hagelvapen om du ska indianjaga tidigare på hösten,,då du kan stöta på alla 4 skogshöns, oftast ser du alldrig var tjädern träar då du stöter dom även att dom går ned på backen igen . jag har indian jagat i många år flitigt och ytterst få ggr jag skulle haft nytta av kulgevär tidigt på hösten.

men nu är man med pekhund och då är det hagel som gäller 10/10ggr=)

Publicerat
tycker nog du ska föredra ett hagelvapen om du ska indianjaga tidigare på hösten,,då du kan stöta på alla 4 skogshöns, oftast ser du alldrig var tjädern träar då du stöter dom även att dom går ned på backen igen . jag har indian jagat i många år flitigt och ytterst få ggr jag skulle haft nytta av kulgevär tidigt på hösten.

men nu är man med pekhund och då är det hagel som gäller 10/10ggr=)

4 skogshöns? Räknar ni dalripan till skogshönsen?

Här i söder så är skogshönsen Tjäder, Orre och Järpe.

Publicerat

Att jaga fågel med kula på hösten innan de har börjat äta knopp är nästan lönlöst. Du ska ha ett hagelgevär med ganska öppen borrning om du ska jaga utan hund. Senare på hösten går det att leta rätt på orrarnas spelmyrar och skjuta med kula men annars så har Du mest nytta av ett vanligt hagelgevär.

Publicerat

Vill du endå jaga med kula på hösten kan du ge dig ut tidigt på morgonen och smyga på grusvägarna. Framförallt tjäder brukar sitta i vägkanten och äta sten på morgonen. Annars är det ju hagel som är enklast, smyger man riktigt riktigt bra så kan man få syn på fågeln innan dom lyfter och då skjuta dom.

Annars brukar kulan inte vara användbar innan snön lagt sig och fågeln går i topp.

Publicerat
  • Författare

Ja det låter ju som att det lutar åt hagel på hösten! <_< Men en kombi skulle ju inte heller vara helt fel...

Jag ska snart göra klart min jägarexamen och har faktiskt redan börjat kolla på olika bössor.

Det lutar åt att jag köper en lite billigare hagelbössa och sedan lägger mer pengar på studsare. Har kollat runt på bla. Remington 700 och Browning X-bolt. Men vi får se vad det blir... Förslag?

Publicerat

Första 3-4 veckorna av jakten är nog hagelbössan bästa valet om man jagar utan hund, sedan går det bra att smyga runt med kula speciellt på orre då dessa gärna visar sig på öppna ställen. Att skjuta längs vägar med kula tycker jag inte är riktigt jägarmässigt men det är en personlig åsikt <_<

Alla bössor du räknar upp fungerar fint men lägg till Tikka också

Publicerat
  • Författare

Ja jag har funderat runt lite på kaliber också... Hade tänkt mig 30-06 till älgjakten men funderade även på om den bössan kunde hänga med på toppjakten också... Vad tror ni om det?

Publicerat

En 30-06 går bra att skjuta fågel med men en 308 gör det jobbet lika bra och brukar precisionsmässigt vara lite bättre.

Jakt efter grusväg ger ingen naturupplevelse och är knappast roligt ens.

Publicerat

Jag tycker nog inte heller att indianjakten som beskrivs är särskilt jägarmässig då man sällan har tillgång till hund och det är ganska lätt hänt att det blir skadeskjutningar vid flyktskytte. Vingskjutna fåglar kan löpa rätt så lång för att sedan söka skydd vilket gör det i princip omöjligt att hitta dem utan hund.

Publicerat
  • Författare
Jag tycker nog inte heller att indianjakten som beskrivs är särskilt jägarmässig då man sällan har tillgång till hund och det är ganska lätt hänt att det blir skadeskjutningar vid flyktskytte. Vingskjutna fåglar kan löpa rätt så lång för att sedan söka skydd vilket gör det i princip omöjligt att hitta dem utan hund.

Jag håller med dig, men jag har sett till att jag har tillgång till hund nu faktiskt! :lol:

Publicerat

+1 på den

Publicerat
Jag håller med dig, men jag har sett till att jag har tillgång till hund nu faktiskt! :lol:

Strålande och tummen upp!

Publicerat
  • Författare

Nej grusvägar ser jag inte som ett alternativ eftersom jag är ute efter naturupplevelsen! Jag rör mig väldigt mycket i skog och mark och har därför riktigt bra koll på mina marker nu... Det får man om man håller sig utanför vägarna! :D

Publicerat

Hagel i hand och kula på ryggen fungerar annars alldeles utmärkt. Se till att skaffa ett kort och smidig kulvapen bara.

Publicerat
Nej grusvägar ser jag inte som ett alternativ eftersom jag är ute efter naturupplevelsen! Jag rör mig väldigt mycket i skog och mark och har därför riktigt bra koll på mina marker nu... Det får man om man håller sig utanför vägarna! ^_^

Aha det är så man gör:P Inte undra på att jag jämt går vilse på älgjakten.