Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HQV 640 8X57IS vs 9,3X62

Featured Replies

Publicerat

Jag vill ha en enkel bössa för korta avstånd med öppna riktmedel som får ett vildsvin att tappa luften vid träff... valet mellan kalibrarna här ovan kanske inte är så jäkla noga men jag vill ändå veta vad merparten här hade valt mellan dessa två. Det är Husqvarna 640 M98 som gäller...

Motivera gärna ditt kaliberval... andra kalibrar än dessa två är helt ointressant i den här tråden.

Publicerat

Jag har en 648 själv, men om det enbart var vildsvin som skulle smaka på projektilerna skulle jag faktiskt skaffa mig en 9,3x57. Sedan är det bara att förse den med en Hoguekolv och nya öppna riktmedel från Recknagel så är du fit for fight!  ^_^:P

Publicerat

8x57 för att den har ett något bredare användningsområde och större utbud av ammunition (tror jag).

Publicerat
Jag vill ha en enkel bössa för korta avstånd med öppna riktmedel som får ett vildsvin att tappa luften vid träff... valet mellan kalibrarna här ovan kanske inte är så jäkla noga men jag vill ändå veta vad merparten här hade valt mellan dessa två. Det är Husqvarna 640 M98 som gäller...

Motivera gärna ditt kaliberval... andra kalibrar än dessa två är helt ointressant i den här tråden.

8x57 helt enkelt för att det är en underbar kaliber att skjuta med, rekyl som en smekning och bra effekt i viltet.

Finns ganska gott om ammunition till den också, mer kommer säkert då det är en kaliber som verkar få lite renessans.

En fundering med fanns 640 som 9,3x57?

Jag har för mig om att det bara fanns 9,3x62 till den och att 9,3x57 försvann iom att dom la ner tillverkningen av 146.

Publicerat

Ren grisbössa 9,3:an .

Skälet enkelt - Blodspår .

Man brukar säga att kaliber 8 mm är mininum för att få ett blodspår på gris medan 9,3 mm garanterar ett blodspår.

//Lasse D.

Publicerat
  • Författare
En fundering med fanns 640 som 9,3x57?

Jag har för mig om att det bara fanns 9,3x62 till den och att 9,3x57 försvann iom att dom la ner tillverkningen av 146.

Efter lite sökande kommer jag ju fram till att du har helt rätt... så jag får väl försöka ändra lite då... valet hamnar mellan 8X57IS och 9,3X62 då ;)

Publicerat

I såna fall vill jag ändra min röst.

Publicerat

Tror båda kommer funka, har valt 9,3 själv då den är stadigare om man måste få till en avlivning i sämre läge, 8x57 verkar vara en fin blandning mellan 308 o 30-06

Publicerat

Valde 8x57 pga av att det verkar vara en närstridsbössa du ska ha och den jobbar bättre i korta pipor. + att 62:an är lite overkil för korta håll. Annars kanske en 9,3x57 vore ett alternativ?

Publicerat

Ändrar även jag mig om det är 9,3x62 vi snackar om. Detta på grund av den ökade rekylen och därmed inte lika trevlig att sitta och vaka med i obekväma ställningar..

Sedan är ju 8x57JS en av mina favoriter av alla kalibrar... <_<

Publicerat
Ren grisbössa 9,3:an .

Skälet enkelt - Blodspår .

Man brukar säga att kaliber 8 mm är mininum för att få ett blodspår på gris medan 9,3 mm garanterar ett blodspår.

//Lasse D.

Även så om valet står mellan 8x57 & 9,3x62 skulle jag välja 9,3 som ren grisbössa .

Andvänder själv 9,3x74R

//Lasse D

Publicerat

Hade en 640 i 8*57 sålde den och köpte en T3a i 8*57.

Den duger och har kraft nog även om 9,3an har lite mer kraft.

Just för att 8*57 är mer allround enligt mig.

Laddar sen i höstas med en 14,3 grams kula och har sänkt rådjur , räv , älgkalv 2st skapliga galtar 140 & 160kg.

Och genomslaget har varit ett faktum varje gång ! Och inte skulle jag hålla inne på 200+ grisen om han nu nånsin kommer.

Så att köpa en 9,3 och få:

Mer rekyl

dyrare skott kostnad

mer knall

pipuppslag

och värre skottverkan

tilltalar inte mig ivf.

Å en sak till en 12,7g 8*57 har nästan samma kulbana som 308win och vilka nytjar den kalibern över 250m?

9,3ans kulbana är jag inte så haj på, finns säkert nån annan här.

/klart du ska ha 8*57 !