Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Antal skott i en halvautomat?

Featured Replies

Publicerat

Hur ligger det till egentligen? Min nya Hatsan har inte bara en plugg i magasinet utan magasinet är ihoppressat så det endast går i 2+1 :wacko: Vad säger egentligen lagen? Och om det går att ha 4+1 går det då att fixa till detta? Någon som vet?

PS: Vill inte bryta mot lagen om ni tror det! Men vore skönt med tanke på trickskytte ^_^

Mvh

Publicerat

Lagen säger 2+1 om ändamålet är jakt.

Ska du ha mer så måste du ha en sport/trickskytte bössa där du från början söker licens på vapnet för just trickskytte/sport och anger en större magasinskapacitet i ansökan.

Hade du köpt en äldre Benelli så hade du fått i 4 lagligt :wacko:

Mvh!

Publicerat
Hur ligger det till egentligen? Min nya Hatsan har inte bara en plugg i magasinet utan magasinet är ihoppressat så det endast går i 2+1 :wacko: Vad säger egentligen lagen? Och om det går att ha 4+1 går det då att fixa till detta? Någon som vet?

PS: Vill inte bryta mot lagen om ni tror det! Men vore skönt med tanke på trickskytte ^_^

Mvh

Enligt svensk lag så är det 2+1 som gäller för jaktvapen.

Tävlar du inom trickskytte så får du skriva det på din licensansökan och invänta lämplig licens, innan detta är klart så är det ett ganska grovt vapenbrott att ändra magasinskapaciteten på din Hatsan.

Jag vill inte se några hempularförslag här på hur man moddar sin bössa dock!

Mvh,

Wizard - moderator

Publicerat
Lagen säger 2+1 om ändamålet är jakt.

Ska du ha mer så måste du ha en sport/trickskytte bössa där du från början söker licens på vapnet för just trickskytte/sport och anger en större magasinskapacitet i ansökan.

Hade du köpt en äldre Benelli så hade du fått i 4 lagligt ^_^

Mvh!

Hur är det möjligt :wacko: och är det lagligt?

Själv så har jag en av äldre modell och i den så går det bara 3.

Publicerat
Hur är det möjligt :wacko: och är det lagligt?

Själv så har jag en av äldre modell och i den så går det bara 3.

2 i mag, 1 i loppet och 1 på lyften om jag inte missminner mig...

Publicerat
2 i mag, 1 i loppet och 1 på lyften om jag inte missminner mig...

Men om lagen säger 2+1. så kan det väl inte vara ok med 2+1+1. När jag köpte min så var jag tvunggen att bifoga ett pluggnings intyg. Vad står det på ett sådant intyg?

Publicerat
Men om lagen säger 2+1. så kan det väl inte vara ok med 2+1+1. När jag köpte min så var jag tvunggen att bifoga ett pluggnings intyg. Vad står det på ett sådant intyg?

Det står fortfarande magasinskapacitet 2 st.

I princip så kan man ju ladda snabbt som attans samtidigt som man skjuter en halvauto och på så sätt skjuta massor av skott i snabb följd även om man bara får i två plugg i magget.

Publicerat
Det står fortfarande magasinskapacitet 2 st.

I princip så kan man ju ladda snabbt som attans samtidigt som man skjuter en halvauto och på så sätt skjuta massor av skott i snabb följd även om man bara får i två plugg i magget.

Men håll med om att det är hårklyveri :wacko:

Publicerat

Jag är tveksam till att det är lagligt att göra så, även om det är fullt möjligt även på nyare vapen.

Jag vill minnas att det står max 3 skott i vapenlagen

Publicerat

Lagligt eller inte. I gamla benelli gick det in två i magasinet och sedan kunde man hålla i slutstycket i halvstängt läge och peta in en plugg under det på patronhissen och sedan ett i loppet varefter man släppte igen det och summa summarum 4 plugg blev det. De nya går inte för där fattas några tiondelar. Nu finns det kortare patroner än 65mm och där måste det gå att fylla upp med fler än tre plugg.

Publicerat
  • Författare

Ok då har jag fått lite mer klarhet! Det behövs ändå inte mer än 2+1 för mig. Trickskytte får jag avstå och endast skjuta 3 duvor samtidigt ;). Som sagt, inga hemmatrix på hur man tar bort detta!

Mvh