Publicerat Maj 12, 201016 yr Ska införskaffa ett nytt vapen till hösten och är intresserad av en med pipbytes system någon som har erfarenhet av Blaser r93 prof, Merkel kr1, Sauer 202, mauser m03 ? svårt välja mellan dem.. alla har sina för/nackdelar men Sauer 202 och Blaser är mest intressanta som det verkar just nu Tacksam för egna erfarenheter och tips !
Publicerat Maj 12, 201016 yr Finns en hel del skrivet i denna fråga här och på grannforumet. Sök i trådarna så hittar du en nära nog oändlig diskussion.. Till dessa kommer Merkel med en ny rakrepeterare med pipbyte och spänntangen, RX Helix. http://rx-helix.com/ Tydligen ska den visas upp på Tullgarn nu i slutet av maj. Kanske kan vara ett alternativ till "Svensson-bössorna" R93 och 202... /Må
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Ja okej, inte hunnit kolla igenom alla trådar, men svårt få bra svar ur dem flesta, för har dom väl valt ett vapen så är det oftast bäst och då är alla andra värdelösa men ska och känna och klämma på dem 4 ovanstående på fredag så man får större överblick.. jo den verkar intressant men säkert kommer den gå lös på många tusen
Publicerat Maj 12, 201016 yr Jo, det kan vara svårt att hitta objektiva synpunkter. Avseende R93 och 202 så verkar det vara en allmän uppfattning att R93:ans främsta förtjänster ligger i pipbyteslösningen och sadelmontaget. Magasinslösningen + mag.kapacitet brukar inte höjas till skyarna. 202:orna verkar vara säkra kort m.a.p. precision, medans säkring och pipbyteskonstruktion får en del kritik. Sen finns det ju en massa skillnader i princip mellan dessa två "system", som till viss del kanske är helt avgörande för valet (exempelvis säkerhetsaspekten som hundförare) eller bara handlar om tycke och smak. Själv skulle jag kunna tänka mig båda dessa bössor. Gillar känslan i R93 Proff, och en 202 Forrest skulle man ju vilja ha i sängen och gosa med... /Må
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Ja skulle varit lätt om det bara fanns en att välja mellan Jo men klart r8an i proff blir också intressant.. fast var inte så imponerad över magasinlösningen.. pipbyteskonstruktionen är väl inte så viktigt förutom då att pipan ska sitta fast då man skjuter för har inte tänkt precis byta kvällen innan nästa jakt precis.. utan blir köra med en kaliber för björn/älg, sen byta för toppjakt, bäver osv ! det som talar mera för blasern är tillgången till olika kalibrar ! sauern har inte samma utbud på sina, helst inte outbacken som ja blev intresserad av ! den hade inte spec många.. Skulle vara mest intressant få provskjuta dem ! men de är inte det lättaste, inte allt för många som har såna
Publicerat Maj 12, 201016 yr Skulle vara mest intressant få provskjuta dem ! men de är inte det lättaste, inte allt för många som har såna Har du vägarna förbi Huvfudstaden framöver får du gärna provskjuta min 202:a Mvh. Fitzo
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Har du vägarna förbi Huvfudstaden framöver får du gärna provskjuta min 202:aMvh. Fitzo Ja jag bor för tillfället 50-60 ovanför och 100 mil är de från min hemby men kanske ska en sväng neråt landet här i sommar och då testar jag mer än gärna
Publicerat Maj 14, 201016 yr Sauer 202, Blaser R93, Mauser M03 och Merkel KR1 är samtliga bra vapen som kommer att göra dess ägare nöjd. Jag stog inför valet mellan dessa fabrikat fabrikat för fyra år sedan. Jag var ute efter en lätt smidig studsare med pipbytessystem och träkolv, pga vikten blev inte Mausern aktuell. Jag jämförde noga de återstående fabrikaten utifrån de kriterier jag satt upp, och valet blev inte svårt, Merkel KR1 uppfyllde mina krav bäst av dessa. Merkel KR1 har plockat godbitarna från såväl Blaser R93 (pipbytessystemet, "slädslutstycket", kikarmontaget) som Sauer 202 (6 låsklackar som låser i pipan och ett löstagbart magasin). För att tydliggöra varför jag valde Merkeln tänkte jag redovisa mitt resonemang genom att jämföra standardmodellerna Merkel KR1 med Blaser R93 och Sauer 202 i standardversion med trästock. Merkel KR1 - Blaser R93 *Pipbytessystemet är utformade på samma sätt, lossa två skruvar plocka ur pipan det vill säga ingen skillnad. *Båda har magasinet placerade ovanför varbygeln istället för framför, vilket gör att man kan få en kort smidig studsare med standardlängd på pipan. *Båda har ett "slädslutstycket" som löper otroligt fint, och tack vare utformningen minskar risken för att snö och skräp riskerar rasa ner i patronläget vid repetering. + för Merkel KR1 * Kikarmontaget är på båda studsarna ett sadelmontage monterat på pipan, vilket minimerar riskerna för förflyttning av träffbilden vid pipbyten. Ingen skillnad här heller förutom att det går att få ett lägre montage till Merkeln vilket jag ser som ett +. * Merkeln har ett smidigt löstagbart kryssmagasin, till skillnad mot Blaserns i mina ögon krångliga lösning. * Merkelns trelägessäkring är placerad på det enda rätta stället, kolvhalsen. * Merkeln har inte en delad stock vilket jag ser som ett +. Med en delad stock anser jag att risken ökar med att framstocken ska ge efter och lägga sig mot pipan vilket påverkar precisionen. * Merkelns konstruktion med vanliga låsklackar som låser i pipan känns säkrare än Blaserns lösning. * Merkeln var då 9000 skr billigare än Blasern i standarutförande. * Merkeln är i standardutförande utrustad med snälltryck - för Merkel KR1 * Merkeln har ännu inte samma kaliberutbud som Blasern. * Merkeln går ännu inte att komplettera med syntetstock om man så vill. * Blaserns lösning med att spänna mekanismen först vid osäkring känns tryggare. Merkel KR1 - Sauer 202 * Båda har en låsning med 6 låsklackar som låser i pipan. + för Merkel KR1 * Merkeln har ett sadelmontage monterat på pipan, vilket minimerar riskerna för förflyttning av träffbilden vid pipbyten. Bättre än Sauers lösning med kikarmontaget på lådan. * Merkeln har ett smidigare pipbytessystem än Sauern. * Merkelns lösning på slutstycke tror jag minskar risken för att snö och skräp riskerar att rasa ner och lägga sig i patronläget vid repetering. * Merkeln har magasinet placerat ovanför varbygeln. Denna placering gör att att man får ett kortare och smidigare vapen än Sauren som har magasinet placerat framför varbygeln. * Merkeln har ett kryssmagasin till skillnad från Sauerns radmagasin. Fördelen med ett kryssmagasin som jag ser det är att det enkelt går att fylla på med magasinet sittande kvar i vapnet. * Merkeln har en trelägesäkring placerad på kolvhalsen, vilket i mina ögon är det enda rätta stället, i jämförelse med Sauerns lösning där man osäkrar med att trycka in en sprint framför avtryckaren i varbygeln, vilket inte känns riktigt lika säkert. * Merkeln har inte en delad stock vilket jag ser som ett +. Med en delad stock anser jag att risken ökar med att framstocken ska ge efter och lägga sig mot pipan vilket påverkar precisionen. * Merkeln är i standardutförande utrustad med snälltryck. - för Merkel KR1 * Merklen går ännu inte att komplettera med syntetstock om man så vill. * Sauern var då ca: 2000 skr billigare i standardutförande. Vad gäller balansen är jag helnöjd. Balanspunkten är på precis samma ställe med eller utan det kikarsikte jag använder (Bushnell Elite 3200 3-9x40). Det enda jag inte varit riktigt nöjd med Merkeln är följande: * Avtryckaren kommer något långt fram när man skjuter fram den för snälltrycket, men å andra sidan behövs det bara ett lätt trycke med pekfingerspetsen för att avfyra. * Rembygelfästena har en förmåga att gänga upp sig, bör vara lätt att åtgärda, men funderar på om jag ska byta ut dem till en annan sort om man ska sätta på benstöd. * Det slutstyckshuvud som satt på bössan när jag köpte den passade inte för 6,5x55. Det var en miss i produktionen av de första leveranserna bössor som kom till sverige. Efter telefonsamtal med Classic (generalagenten) skickade de ett nytt kostnadsfritt, och lät även meddela att på de nya bössor som nu säljs är det "rätta" slutstyckshuvudet på plats. Inga större problem alltså. Blir det senare problem med vapnet är jag glad att Classic är generalagent i sverige och inte Normark (generalagent för Blaser och Sauer), som jag inte alls har något förtroende för efter att ha haft både krångel med kikarsikte och en tidigare studsare (Titan 6) som de levererat och haft urusel service när det krånglat. Hoppas det varit till hjälp i dina vidare funderingar. Det viktigaste är ju att hitta ett vapen som man trivs med och känner att man kan lita på.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Författare Det där var väldigt bra beskrivning ! Var i fredags och kände på samtliga vapen, Mausern föll bort direkt, mest för säkringen som jag inte alls tyckte om , och vikten ! har redan ett tungt vapen bära runt på, Blasern finns kvar i bakhuvudet men mest troligt står de mellan sauern 202, och Merkeln kr 1, De nackdelar jag kände på vapnerna var: Sauer 202 classic : Fruktansvärt framtung, inte alls bra balanserad. Säkringen, osäkert i mitt tycke, ska gå i väldigt tät terräng mestadels och litar inte att en kvist kan komma i varbygeln och trycka in säkringen.. men trycket, slutstycksgången var bland de skönaste jag kännt på länge Merkel kr 1 classic: Kändes väldigt glapp i slutstycket, skenan.. Trycket var inte godtagbart på dem 4 jag kände på.. väldigt olika, 2 hade släp, 1 hade ett hack som var väldigt irriterande, 1 hade hyfsat tryck.. lite släp, men då finns ju snälltrycket . så nu återstår bara kolla upp mera fakta om kaliber utvalen så får man se vilken klubb man får gå med i
Publicerat Maj 16, 201016 yr Det där var väldigt bra beskrivning ! Var i fredags och kände på samtliga vapen, Mausern föll bort direkt, mest för säkringen som jag inte alls tyckte om , och vikten ! har redan ett tungt vapen bära runt på, Blasern finns kvar i bakhuvudet men mest troligt står de mellan sauern 202, och Merkeln kr 1, De nackdelar jag kände på vapnerna var: Sauer 202 classic : Fruktansvärt framtung, inte alls bra balanserad. Säkringen, osäkert i mitt tycke, ska gå i väldigt tät terräng mestadels och litar inte att en kvist kan komma i varbygeln och trycka in säkringen.. men trycket, slutstycksgången var bland de skönaste jag kännt på länge Merkel kr 1 classic: Kändes väldigt glapp i slutstycket, skenan.. Trycket var inte godtagbart på dem 4 jag kände på.. väldigt olika, 2 hade släp, 1 hade ett hack som var väldigt irriterande, 1 hade hyfsat tryck.. lite släp, men då finns ju snälltrycket . så nu återstår bara kolla upp mera fakta om kaliber utvalen så får man se vilken klubb man får gå med i Låter inte som om du blir nöjd med någon av de två i långa loppet direkt
Publicerat Maj 17, 201016 yr Författare Låter inte som om du blir nöjd med någon av de två i långa loppet direkt alla vapen har sina för och nackdelar, men går ju alltid byta om man inte är nöjd efter ett tag, är ju precis som bilar så
Publicerat Maj 17, 201016 yr Det där var väldigt bra beskrivning ! Var i fredags och kände på samtliga vapen, Mausern föll bort direkt, mest för säkringen som jag inte alls tyckte om , och vikten ! har redan ett tungt vapen bära runt på, Blasern finns kvar i bakhuvudet men mest troligt står de mellan sauern 202, och Merkeln kr 1, De nackdelar jag kände på vapnerna var: Sauer 202 classic : Fruktansvärt framtung, inte alls bra balanserad. Säkringen, osäkert i mitt tycke, ska gå i väldigt tät terräng mestadels och litar inte att en kvist kan komma i varbygeln och trycka in säkringen.. men trycket, slutstycksgången var bland de skönaste jag kännt på länge Merkel kr 1 classic: Kändes väldigt glapp i slutstycket, skenan.. Trycket var inte godtagbart på dem 4 jag kände på.. väldigt olika, 2 hade släp, 1 hade ett hack som var väldigt irriterande, 1 hade hyfsat tryck.. lite släp, men då finns ju snälltrycket . så nu återstår bara kolla upp mera fakta om kaliber utvalen så får man se vilken klubb man får gå med i Köper du nytt vapen kan du beställa kortare pipa och därmed får balanspunkten längre bak. Du kan även få fluted (räflad?) pipa som är ännu lite lättare. Jag har haft min Sauer i 20 år och har ännu inte fått in nån kvist i varbygeln som osäkrat och då går jag ofta som hundförare. Inte samma sak som att det inte KAN hända men min bedömning är att det är osanolikt.
Publicerat Maj 17, 201016 yr Författare Ja säkringen borde ju funka, annars skulle dem ju bytt ut den om det skulle förekommit olycksskott pga det, tycker man ju iaf ! men nu verkar vapenköpet långt borta.. måste köpa en ny bil före och det blir nog för dyrt lägga ut 20-25 tusen på ett vapen då! får införskaffa ett nästa vår som det verkar, om man inte vinner på triss
Publicerat Maj 17, 201016 yr alla vapen har sina för och nackdelar, men går ju alltid byta om man inte är nöjd efter ett tag, är ju precis som bilar så Ja så är det ju. Men såna fundamentala saker som trycke, säkring och balans, ska du verkligen köpa en bössa som du ogillar någon av dessa saker på?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Ja så är det ju. Men såna fundamentala saker som trycke, säkring och balans, ska du verkligen köpa en bössa som du ogillar någon av dessa saker på? säkringen på Sauern känns osäker, men kan ju inte vara så farligt för då skulle dom inte fortsätta med dem, är ju skönt samtidigt ha den där för då är de smidigt osäkra, balansen går alltid ordna, de är då inte så stort projekt, men trycket däremot, blev besviken på merkel där, var inte alls i min smak,
Publicerat Maj 18, 201016 yr Säkringen på sauer gör att du kan osäkra innan skott ögonblicket Blaser säkring inbjuder att osäkra när man tror det kommer något Har ingen av dom själv det blev en remington
Publicerat Maj 18, 201016 yr Säkringen på sauer gör att du kan osäkra innan skott ögonblicket Blaser säkring inbjuder att osäkra när man tror det kommer något Har ingen av dom själv det blev en remington Testade en Ruger m tre-lägessäkring i RSA och upptäckte då att för mig funkade det bara att sätta säkringen i "halvläge" när det började närma sig skottchans för att sen försiktigt släppa fram säkringen sista biten när det blev dax att skjuta. Kan vara en inlärningssak men om man nu sätter säkringen i halvläge så gäller det verkligen att inte glömma kvar den där för den kan annars lätt osäkras.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Ja det med säkringar är ju olika hur man vill ha. Men hinner man inte osäkra ett vapen före man ska skjuta ett vilt så är man antingen för nära, eller så hade det tänkt fara före du tänkt osäkra ! stress skott resulterar ju oftast med bom, eller skadskjutningar så!
Publicerat Maj 18, 201016 yr Ja det med säkringar är ju olika hur man vill ha. Men hinner man inte osäkra ett vapen före man ska skjuta ett vilt så är man antingen för nära, eller så hade det tänkt fara före du tänkt osäkra ! stress skott resulterar ju oftast med bom, eller skadskjutningar så! Njae, det är ju inte alltid som man kan osäkra i lugn o ro som vid purschjakt. Jagar du på t ex drev så blir ju lägena av naturen ganska snabba. Jag vill inte överdriva problemet men jag vet att det förekommer att folk med pipspännarsäkring typ r-93 spänner upp säkringen i förväg, eller som jag gjorde med Rugern, ställer säkringen i halvläge. Inget som förekommer när man kan osäkra med fingret i varbygeln för då tar det ca 1/10 dels sek att osäkra. Jag vet att mycket av kritiken kring Sauers säkring kommer från en känd vapentestare och skribent med initialerna HS. Många har annammat hans ord och ger kritik åt Sauersäkringen utan att ha bildat sig en egen uppfattning. När det gäller balansen på Sauern så kan valet mellan stållåda, alu-låda och pipläng förändra blansen radikalt så känn på några olika. Sen borde man även lägga till kikarsiktet du valt för det ändrar balansen igen.....