Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motiv för ett 7:de vapen?

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Vad kan räknas som ett OK motiv för jaktvapen nr 7 i gaderoben?

Tänkte mig ett renodlat eftersöskvapen i tex 45-70.

Publicerat

Jag antar att du skall ha det med ändamål jakt. I så fall skall du bedriva jakt i mkt stor omfattning. Hur mkt går inte att säga exakt, men medeljägaren jagar 26 dagar per år. Sedan skall du ha en välkomponerad vapengarderob mot bakgrund av den jakt du bedriver och det nya vapnet skall fylla ett behov som inte något av de befintliga vapnen gör. Då skall alltså motivera dina befintliga vapen för olika jaktformer på olika viltslag, beroende på kalibrar, riktmedel osv. Sedan skall det sjunde vapnet fylla ett behov därutöver.

Publicerat
Jag antar att du skall ha det med ändamål jakt. I så fall skall du bedriva jakt i mkt stor omfattning. Hur mkt går inte att säga exakt, men medeljägaren jagar 26 dagar per år. Sedan skall du ha en välkomponerad vapengarderob mot bakgrund av den jakt du bedriver och det nya vapnet skall fylla ett behov som inte något av de befintliga vapnen gör. Då skall alltså motivera dina befintliga vapen för olika jaktformer på olika viltslag, beroende på kalibrar, riktmedel osv. Sedan skall det sjunde vapnet fylla ett behov därutöver.

Följfråga här med.

Skulle behovet kunna vara. En jaktintresserad ungdom?

Publicerat

Det finns en möjlighet att få licens på ett vapen för utlåning till annan, som ett "udda ändamål", alltså inte ändamål jakt. Det är dock svårt men inte omöjligt.

Publicerat
Det finns en möjlighet att få licens på ett vapen för utlåning till annan, som ett "udda ändamål", alltså inte ändamål jakt. Det är dock svårt men inte omöjligt.

Följdfråga igen.

Kan alltså inte "låna ut" det till uppsiktsjakt?

Publicerat

Bara om du själv får licens på det för "jakt".

Publicerat

du skriver om kaliber och riktmedel men hur är det med vikt och utförande?? om du dhar en stor och klumpig bössa i kal 30-06 och vill ha en smidig eftersöks bössa i kal 30-06.. tar de då hänsyn till detta om man påtalar det? obs bara fråga av ren nyfikenhet

Publicerat
  • Författare

Ok, tack!

Det går inte hävda många eftersök, typ en 50-60 om året. grisen ökar explosionsartat.

Behöver en säker kort och smidig stopper.

Har givet klass 1 vapen sen innan men ingen riktigt grov sak. grövsta 30-06.

Äh va faen.. man kan ju altid försöka iallafall.

Kan ju inte bli värre än ett nej..

Publicerat
du skriver om kaliber och riktmedel men hur är det med vikt och utförande?? om du dhar en stor och klumpig bössa i kal 30-06 och vill ha en smidig eftersöks bössa i kal 30-06.. tar de då hänsyn till detta om man påtalar det? obs bara fråga av ren nyfikenhet

En lätt smygjaktsbössa kontra en tung varmintbössa, ofta med helt olika optik, tex en 3-9x36 resp 3-12x56 är ett bra skäl. Är det i samma kaliber är det dock svårare när det gäller ett sjunde vapen, inom garderoben dock helt ok enligt min mening.

Publicerat
Ok, tack!

Det går inte hävda många eftersök, typ en 50-60 om året. grisen ökar explosionsartat.

Behöver en säker kort och smidig stopper.

Har givet klass 1 vapen sen innan men ingen riktigt grov sak. grövsta 30-06.

Äh va faen.. man kan ju altid försöka iallafall.

Kan ju inte bli värre än ett nej..

Det låter som en bra motivering för just det vapnet, men din övriga garderob måste också vara välkomponerad och du måste bedriva en omfattande jakt totalt sett och ha användning för alla dina vapen idag.

Publicerat
  • Författare
Det låter som en bra motivering för just det vapnet, men din övriga garderob måste också vara välkomponerad och du måste bedriva en omfattande jakt totalt sett och ha användning för alla dina vapen idag.

Aha.. OK, jag måste alltså oxå motivera att jag ska ha kvar de andra bössorna jag har sen innan.

Typ, vad jag har alla till och varför jag inte kan byta bort en av dem..

Publicerat

Yes, precis.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.