Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 100511

Featured Replies

Publicerat

Min farbror ringde igår, en av hans jaktkamrater hade skjutit på en gris som gått undan. Hämtade upp Reine och åkte dit.

Det hade kommit ut en ensam halvstor galt?? på åteln redan före kl 21. Så det var ju fullt dagsljus. Men den hade tydligen varit rätt orolig och rusat omkring en del. Den tecknade tydligt i skottet men rusade iväg.

När vi kom dit hade de märkt upp skottplatsen och gjort en skottplatsundersökning utan att hitta något. Jag kollade också över det lite snabbt utan att se något. Under tiden stod Reine och höll Lina, som bara ville iväg åt det hållet skytten påstod att grisen kommit från.

Jag satte på henne spårlinan och försökte få henne att hitta något spår åt det hållet skytten pekat ut att grisen försvann. Men märktes på henne att det inte var intressant. Vi slog en ring precis innanför åkern men hon var ointresserad fastän hon var rätt uppskruvad av jaktlust.

Gick tillbaka till skottplatsen och lät henne gå som hon ville. Stenhårt rätt åt det hållet grisen skulle kommit från.

När vi kommit in 25m i planteringen så hittade vi första bloddroppen. Vi hittade snart fler, men inga mängder. Rätt mörkt blod så jag trodde först på en buk/leverträff men det var varken lukt eller smak på blodet. Så det slog jag ur hågen.

Efter knappt 200m kom vi ned till kanten på en igenvuxen sjö och när vattnet började gå till knäna så släppte jag. Upptag direkt 50m framför oss.

Jag hade ju en spårlina att snurra upp :ph34r: så drängen fick gå på ståndet. Han kom in på 10m men kom inte åt att skjuta för hundens skull. Sen hade vi tur för det gick upp på fastmarken igen.

Blev stopp efter 70m. Så vi gick efter.

Nu gick jag på. Kom in på 20m i en endunge men såg ingenting. Blev en liten förflyttning och sen stopp.

(Hördes hela tiden att grisen nog var rätt illa däran för Lina låg på stenhårt hela tiden och det blev ändå inga större utfall.) Nu stod grisen i ett dike under en tät gran och ett vindfälle. Kom in på 5m men såg ingenting mer än hunden. Förstod att hon hade grisen bara någon dm framför nosen. Sen kom ett utfall och nu fick jag syn på den. Men hade inte koll på åt vilket håll den var vänd, men jag gissade att huvudet var vänt mot Lina. Så jag drog en slug i den änden. Blev en perfekt bogträff. -_-

Visade sig vara en galt på 70-80kg. Träffen satt i ena baklåret där benet var av, sen hade kulan fortsatt in i andra låret men där hade benet klarat sig.

Lite märkligt var det att det inte var mer blod. Men jag tror nog att skytten inte hade riktig koll på skottplatsen. Vi konstaterade senare att platsen där han sa att grisen försvunnit in i skogen inte var synlig från kojan. <_<

Ett rätt enkelt eftersök som jag nog egentligen skulle använt Funny till, men när man inte hittar några tydliga skottecken så får man ju gå på rutinen.

Publicerat

Snyggt jobb!

Tur att det finns bra hundar och förståndiga förare som litar på dom.

Publicerat

äh fy faen va jag e avis...

Gott jobbat!

Jag lär nog få äta upp mitt gnäll... brukar bli så...

Publicerat

Vad sa skytten, trodde han fram var bak?? Tydligen vanligt förekommande vid mörkerjakt. Skönt att du kunde avsluta det. Du är en hjälte.

Publicerat

Skönt med ett avslut så fort <_<

Publicerat

Bra jobbat Björn.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Vad sa skytten, trodde han fram var bak?? Tydligen vanligt förekommande vid mörkerjakt. Skönt att du kunde avsluta det. Du är en hjälte.

Som jag skrev tidigare så var det nästan fullt dagsljus, så det var inte orsaken. Den här gången. :D

Enda förklaring var nog att det var en rätt nervös gris som möjligen gjorde en rusning eller något.

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat Björn.

/Lasse

Ren rutin. :D Vad vi brukar kalla en "hämtgris". ;)

Publicerat
Ren rutin. :D Vad vi brukar kalla en "hämtgris". ;)

Lätt att säga i efterhand............

/Lasse

Publicerat

lite konstigt att skottet satt i bakbenet när det var ljust men allt kan ju hända.

Men bra jobbat av er!! :D

Publicerat
Men jag tror nog att skytten inte hade riktig koll på skottplatsen.

Spontant hade han inte koll på nånting annat heller :D

Bra jobbat hur som helst.

Lina är inte sugen på att gå in och hålla påskjutna grisar som inte gör så mycket utfall?

Publicerat
  • Författare
Lina är inte sugen på att gå in och hålla påskjutna grisar som inte gör så mycket utfall?

Möjligtvis om det är små grisar. Men annars är det väl hennes nackdel på eftersök.

Men det kan jag ta, för hon har så mycket annat som överväger det. :D

Publicerat
Möjligtvis om det är små grisar. Men annars är det väl hennes nackdel på eftersök.

Men det kan jag ta, för hon har så mycket annat som överväger det. ;)

grattis bra jobbat sen säger jag det till alla som klankar på skytten förr eller senare sitter man där själv så att det blir eftersök hur duktig skytt man än är ;) då är det tur man har sådana som musköt

Publicerat

Men det kan jag ta, för hon har så mycket annat som överväger det. :lol:

Oerfaren som jag är måste jag få ställa en fråga!

Är det inte lite av en fördel att hon håller distansen? Fördelen som jag ser det är att hon håller sig hel och frisk. Om hon är hel och frisk så kan hon ju bli med ut en gång till och fixa ett lyckat eftersök. För lyckas det gör ni ju och det är ju det som är huvudsaken :D

Publicerat

En som går in och håller kan förkorta eftersöket då det sällan blir små förflyttningar. Om det är bökigt att ta sig in så går det ju gärna loss, vet man att hunden troligen håller i så är det "bara" att komma in och avsluta. Ganska irriterande att komma in på 20 meter, sen går det loss 100 meter och håller det på så några gånger.

Det är givetvis inte alltid bra med en som håller i, risken för skador ökar ju som du säger.

Lagom är bäst :lol:

Publicerat
  • Författare
Oerfaren som jag är måste jag få ställa en fråga!

Är det inte lite av en fördel att hon håller distansen? Fördelen som jag ser det är att hon håller sig hel och frisk. Om hon är hel och frisk så kan hon ju bli med ut en gång till och fixa ett lyckat eftersök. För lyckas det gör ni ju och det är ju det som är huvudsaken :lol:

Håller distans? Nej hon jobbar riktigt nära, precis som hon skall. Men utan att vara dumdristig.

Men det jag menar är att jag gärna såg att hon höll fast mindre skadade grisar. Men det är ju en balansgång. Risken är ju att de börjar göra likadant med friska eller för stora grisar. Och det vill man ju inte.

Men som sagt. En liten svag sida hos henne kan jag nog stå ut med. :D

Publicerat
Lagom är bäst :lol:

Exakt!

Som jag ser det så verkar ju Lina vara det hon löser eftersöken och blir inte skadad. Att det vid några tillfällen har kunnat bli ett snabbare avslut är ju en sak. Att hon vid några tillfällen har kunnat blivit skadad en annan. Eller är det samma?

Publicerat

Är glaset halvfullt eller halvtomt :lol:

Publicerat
Är glaset halvfullt eller halvtomt :lol:

Tja i vilket fall som helst så rinner det ju inte över :D

Publicerat

Bra Musköt och Lina! Kul att det går bra för er.

Beträffande om hunden ska hålla fast grisen eller inte så finns det en sak jag tycker kan vara lite krångligt om hunden håller en skaplig gris som inte är allt för slö då är det nästan hopplöst svårt att komma till skott. Inte heller så lätt att komma till med kniv utan att riskera snitta hund.

Var nöjd och stolt över Linas arbete Musköt!

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Bra Musköt och Lina! Kul att det går bra för er.

Beträffande om hunden ska hålla fast grisen eller inte så finns det en sak jag tycker kan vara lite krångligt om hunden håller en skaplig gris som inte är allt för slö då är det nästan hopplöst svårt att komma till skott. Inte heller så lätt att komma till med kniv utan att riskera snitta hund.

Var nöjd och stolt över Linas arbete Musköt!

/ ekebo

Det är jag. :D Men jag är ju sån, jag letar ju alltid fel och brister hos de egna kräken. ^_^

Publicerat

Plötsligt låter det som att jag klagat på Musköten och hans Lina :D^_^

Vill påpeka att jag inte klagat på något sätt -_-

Publicerat
  • Författare
Plötsligt låter det som att jag klagat på Musköten och hans Lina -_-^_^

Åh nej! Du har inte klagat.

Det var som vanligt jag själv som gjorde det. :D

Publicerat

Härligt :) efter en sådan utflykt är det alltid gott att kunna åka hem och känna sig nöjd och tillfreds :wub:

Publicerat
Plötsligt låter det som att jag klagat på Musköten och hans Lina :D:D

Nej så tror jag ingen har uppfattat det. Var nog mer jag som ifrågasatte och märkte ord ;)