Publicerat Maj 12, 201016 yr Igår blev det en sväng till skjutbanan för att prova laddningar samt några skeetserier. Kulan som skulle provskjutas var Hornady IB 150 grain och jag använde normas laddata till 201-krut (308w). Norma listar ingen laddata för just den kulan, men dess konstruktion är inte speciellt annorlunda än någon annan normal mantlad blykula, så jag använde laddatan för Nosler BT. I laddboken används en 61cm lång pipa, pipan på min 85 finnlight är bara 51,5cm, vilket teoretiskt borde kunna ge ca 20-30m/s lägre i utgångshastighet, något som jag tror är överdivet när man kommer upp i de piplängderna med en kailber som 308W och hyfsat snabbt krut. Tyvärr visade sig det att min laddningar sköt 50-60m/s långsammare än vad som listas av Norma. Spred mycket i höjdled gjorde de också, vilket jag vill minnas kan vara ett tecken på för låga tryck. Till saken hör att jag använde Lapuahylsor, något jag trodde var säkert så länge man höll sig någolunda inom rekomendationerna för laddningar i Normas hylsor. Norma använder också magnumhattar till sin laddata, medan jag provade federal 210. Min vana trogen kontrollerade jag hylsbotten efter höga tryck men det var inte förrän efter skjutsessionen som jag upptäckte det: Krutgaser hade läckt bakåt och sotat hylsorna långt ned på hylskroppen. Jag tror inte att några krutgaser nådde ansiktet, men det var ändå klokt att använda skyddsglasögon. Jag antar att det kan vara hylsvalet som orsakat detta. Ger Lapuas hylsor generellt lägre tryck och hastigheter än Normas dito med samma laddningar? Anledningen till att jag frågar är att jag vill veta hur jag skall fortsätta med provladdningarna. Hornady IB är inte tänkt att bli mitt förstaval, utan Barnes TSX alt. TTSX 150 gr. skall provas. Någon som sitter på laddata till denna kula i 308W och Lapuahylsor?
Publicerat Maj 12, 201016 yr Vilken laddning har du använt? Är det en min laddning med magnumhatt som du kört med standardhatt är det nog där problemet ligger, tror inte hylsfabrikatet påverkar speciellt mycket. Har du dessutom satt kulan grunt i halsen ökar risken att det tätar dåligt
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Vilken laddning har du använt?Är det en min laddning med magnumhatt som du kört med standardhatt är det nog där problemet ligger, tror inte hylsfabrikatet påverkar speciellt mycket. Har du dessutom satt kulan grunt i halsen ökar risken att det tätar dåligt Började på 39,5 grain och stegade upp i 0,5 grainsintervaller till 41,0. Min enligt Norma är 39,0 och max är just 41,0. Hylsan greppar om 7mm av kulan. Den tumregel jag läst mig till är minst 80% av kulans diameter= 6mm. Så det borde inte vara problemet.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Turisten, jag vet inte vad du fick för hastighet men QL ger ca 780 m/s med din laddning och VÄLDIGT låga tryck. Stämmer det skapligt? Jag tror inte att du skall fokusera på att hitta felet i Lapuas hylsor. När du säger att halsen greppar om 7mm av kulan, räknar du då med boattailen? Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 12, 201016 yr Alltså, du har använt en annan kula än i laddatan, en annan tändhatt samt annat hylsfabrikat. För mig är det inget konstigt att du får bryderier, är du verkligen förvånad? Jag tror då inte på din hylsteori. En sak jag har lärt mig om handladdning är att det inte går att byta ut komponenter och tro att det blir lika. Men om du inte har alltför bråttom kan vi ta det där över en grogg om ett par veckor.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Turisten,jag vet inte vad du fick för hastighet men QL ger ca 780 m/s med din laddning och VÄLDIGT låga tryck. Stämmer det skapligt? Jag tror inte att du skall fokusera på att hitta felet i Lapuas hylsor. När du säger att halsen greppar om 7mm av kulan, räknar du då med boattailen? Vänligen, Henrik 41,0 grain gav en snitthastighet på 790m/s. Kan du hjälpa mig med mer adekvata laddata? Gärna via PM om du inte vill skriva det inför allas ögon. Och jag förstår att du inte tar på dig något ansvar. Kolla gärna för 150 resp. 165 grains TSX också. Räknade bort boattailen. Inte ens jag gör sånna missar
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Men om du inte har alltför bråttom kan vi ta det där över en grogg om ett par veckor. Frågan är om vi blir klokare av grogg. Jag har sett bevis på motsatsen För alla övriga läsare: Vi tänker inte dricka grogg och ladda. Endast det förstnämnda.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Frågan är om vi blir klokare av grogg. Jag har sett bevis på motsatsen För alla övriga läsare: Vi tänker inte dricka grogg och ladda. Endast det förstnämnda. Ja, må den som tar med sig laddpressen på bröllop fara dit pepparn växer. Förövrigt så är det klart att det är inte säkert att vi blir klokare av att dryfta detta ämne över en grogg, men det blir ju i alla fall dryftat.
Publicerat Maj 13, 201016 yr God morgon, jag körde lite simuleringar i QL åt dig. Här kommer resultaten: Alla laddningarna ligger skapligt nära men inte över det maximala tillåtna trycket för en 308 win (4150 bar). Nu gav ju din bössa lite högre hastigheter (ca 10 m/s) så titta mer på hastigheterna som du får från dina laddningar än på laddvikterna som sådana. QL kan ju inte rimligen veta hur ditt patronläge ser ut eller i vilken ände av toleranserna din pipa ligger. Ibland hör vi om någon som har en "snabb" bössa men det är vad min 4åring skulle kalla för "snicksnack", i grund och botten handlar det om hur höga tryck som laddningen bygger och det är en kombination av laddningen och vapnet. Det enda sättet att med en given laddning få högre hastighet är givetvis att öka pipans längd men det är inte så lätt att göra när man väl skaffat sitt vapen Jag håller i o f s med om att IB beter sig som en "normal mantlad blykula" men det gör INTE Ballistic Tip, men erfarenhet är att den regelmässigt ger högre tryck och därmed hastigheter. Anledningen är att den bakre delen av kulan är homogen och ganska tjock. Kontentan är att jag håller med om din analys men tror inte för fem öre att det är hylsvalet som orsakat detta tillstånd. Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 13, 201016 yr Författare Tusen tack för laddata och mycket kloka kommentarer! Var kan jag få tag på Quik Load? Inte för att jag är tillräckligt kunnig för att till 100% kunna lita på vad jag får fram av programet, men man kan säkert lära sig ett och annat av att "prova laddningar" i teorin.
Publicerat Maj 14, 201016 yr Tusen tack för laddata och mycket kloka kommentarer!Var kan jag få tag på Quik Load? Inte för att jag är tillräckligt kunnig för att till 100% kunna lita på vad jag får fram av programet, men man kan säkert lära sig ett och annat av att "prova laddningar" i teorin. det köper man, bara att googla.