Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beteende hos ejder

Featured Replies

Publicerat

Jag är lite nyfiken på om någon känner till lite närmare följande beteende hos ejder: I hamnen där jag har båten simmar två ådor med åtta dunungar, och i deras sällskap simmar två gudingar. Nu är ju den gamla sanningen att gudingarna är med ådan fram till hon lägger ägg och börjar ruva, sedan drar han iväg med grabbarna och ägnar resten av sommaren åt att hinka bira eller käka musslor, eller nå't. Kan det vara så att de båda ejderhanarna som ligger med ådorna i hamnen är ungfåglar som inte fått "komma till", eller hanar som förlorat sina honor, och därför är kvar och försöker ragga på någon MILF (om uttrycket ursäktas)? Rosenberg kan ha skrivit om detta men jag har lite röra i bokhyllan just nu p.g.a. flytt av böcker mellan staden och landet och hittar inte boken.

Hmmm... ok, jag har delat en flaska vin med hustrun, men jag tror det här inlägget ändå känns seriöst nog för att posta, trots smärre utvikningar utanför den strikt biologiska/ornitologiska diskursen. <_<

Hälsningar,

Martin

Publicerat

låter mkt. rimligt tycker jag iaf.

Publicerat

Kan det vara så att ungarna är från bara en av ådorna... och den andra ådan har sabbatsår eller får senare?... så då när hon inte fixat ungar i år så tycker gudingarna att hon skulle borda fixa det o raggar på henne?....

bara en fundering...

Publicerat
  • Författare
Kan det vara så att ungarna är från bara en av ådorna... och den andra ådan har sabbatsår eller får senare?... så då när hon inte fixat ungar i år så tycker gudingarna att hon skulle borda fixa det o raggar på henne?....

bara en fundering...

Ingen dum tanke faktiskt... Frågan är ju hur länge ådor sänder ut de signalerna? Den ena gudingen är fortfarande kvar inne i viken och ligger ihop med de båda ådorna. Mycket gudingar längre ut för övrigt, runt de yttre öarna, men de ligger mer ihop och inte med ådorna på samma sätt. Tja, den här gudingen jag har i hamnen kanske helt enklelt är lite "go i hôvvet" som vi säger här i stan. :D

Publicerat

Är nog en ungfågel som int fattat riktigt eller så är det en sjuk guding, men är han frisk lär han väl sticka när dom andra far. Men det kan nog bli nån kvar som översommrar, man brukar kunna si sånna här(Åland) ibland också.

Publicerat

alternativt kanske gudingarna har nån sån där hbt trans gender o sånt där som rosenberg också gillar.....dom kanske tror att dom e morsor :o .........vem vet snart kanske dom försöker adoptera en knölsvan också.... B)

Publicerat
Är nog en ungfågel som int fattat riktigt eller så är det en sjuk guding, men är han frisk lär han väl sticka när dom andra far. Men det kan nog bli nån kvar som översommrar, man brukar kunna si sånna här(Åland) ibland också.

Om de har vuxna fåglens dräkt så är det en 3 k fågel eller äldre en 2 k fågel kallas hälsing och har stora delar av dräkten som 1 k fåglen har.

Så om det är två gudingar som är fulldräktade så är det äldre fåglar.

Känns som Himos svar är när och det är en hanne som har missat första tåget och letar efter någon åda som är sugen på en senare på stigning.

Lasse

Publicerat
  • Författare

Jodå Tolle, de där udda gudingarna ser man här ibland också, men att den ligger så direkt ihop med ådorna kan jag inte påminna mig ha sett.

Taxmannens tolkning ligger faktiskt lite nära till hands, det har varit HBT-festiva i Göteborg hela veckan. B)

Jag tog med ett 300 mm tele och tog ett rejält gäng bilder på den i alla fall, trevligt att ha den på nära fotoavstånd mellan bryggorna!

Hälsningar,

Martin

Publicerat
  • Författare
Om de har vuxna fåglens dräkt så är det en 3 k fågel eller äldre en 2 k fågel kallas hälsing och har stora delar av dräkten som 1 k fåglen har.

Så om det är två gudingar som är fulldräktade så är det äldre fåglar.

Känns som Himos svar är när och det är en hanne som har missat första tåget och letar efter någon åda som är sugen på en senare på stigning.

Lasse

Lasse, jag såg inte ditt inlägg igår - vi postade nästan samtidigt. Men som svar på din fråga så har den adult dräkt; den som ligger kvar nu är helt utfärgad (den andra såg jag inte idag, men jag hade reagerat om det varit en hälsing).

Hälsningar,

Martin