Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 .308w eller 30-06?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare.. tänkte kolla lite info om Tikka T3 .

tänkte jag skulle införskaffa mig en sådan nu när jag är totalt klar med min jägarexamen.

men vet inte vilken kaliber jag ska ha..

Har hört att .308w har en flackare kulbana och bättre precision och snällare rekyl.

sen har vi ju 30-06 som jag vet kompisen har på sin och den går grymt bra.. men med lite mer rekyl.

mig spelar det ingen stor roll vad för rekyl och vilken kaliber det är mer att det är bra precision. och man trivs med bössan någon som har en utav varje kanske eller folk som har någon utav dom och har något att säga till om?

mvh Fredrik

Publicerat

Hej och grattis till examen!

Rekyl är ju aldrig bra för skyttet, så därför skulle jag säga att du ska välja 308win iochmed att du kan välja fritt i detta fall.

30-06 smäller och sparkar mer till ingen större nytta, några 10-tals m/s mer i v0 jmf. med 308w.

Vilken som är flackast beror helt på vilken kulvikt och laddning man använder. Därför kan man inte säga att den ena eller den andra skulle vara flackare. Beror på, helt enkelt.

Generellt är ju T3:an ett säkert kort m.a.p, precision och de verkar trivas med det mesta i patronläget. Min egen T3:a i 308win har inlett en kärleksrelation till Lapua Mega 12 gram fabriksammo efter jag kapade pipan och skruvade dit en ljuddämpare..

/Må (10 km norr om dig..)

post-698-1273693858_thumb.jpg

Publicerat

Instämmer till fullo med BigJim:s inlägg!

06:an sparkar, smäller och blir nog också dyrare i längden att äga, om man skjuter mycket!

I dessa tider när modet med korta pipor/ljuddämpare gör sig gällande så är skillnaden i skottverkan

obefintlig, och lika med noll!! Där är det kulvalet som regerar!

Möjligen kan 30-06 ha en fördel om man tänker skjuta tunga kulor, (13grams ex), men kommer de

ur en 50cm pipa vetefan??

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Har vi inga 70-åringar eller äldre här på forumet som kan ge oss lite fördelar med 30-06:an? :lol: hehe

Publicerat
  • Författare

Får någ bli en .308w endå ska endå modda den med just ljuddämpare och bipod och införskaffa "bear Kit" från nordicsportsman. tackar för infon bigjim en riktig pärla du har där. tackar så mycket också för gratulation till examen:P

btw vart är det du bor bigjim?

mvh Fredrik

Publicerat

Jag är visserligen inte 70 år ännu, men jag har faktiskt en 30-06... Tycker att den är helt OK, men har försett bössan med en mjuk bakkappa och ljuddämpare. Skulle ändå faktiskt välja 308:an om jag hade en av varje framför mig. 308:ans fördelar har redan beskrivits, så det behöver jag inte dra. Några fördelar om den gamla modelle då? Tjaa, det är väldans gott om engångsskjutna nya hylsor på skjutbanorna - bra om man handladdar. Sedan får den upp de tyngre kulorna lite mer i hastighet - om man nu föredrar sådana. Sedan tycker jag personligen att man ska ha kort låda på en bössa i 308, annars kan man lika gärna ha den långa patronen. :lol:

Publicerat

Äpplen och päron...............har haft 30-06 sen jag började jaga och har aldrig ångrat det, men en 308. hade naturligtvis varit ett lika bra val, i praktiken skiljer det ju inget, meeeen.................likväl skulle jag idag köpa en 308. pga mindre rekyl.

Men förstår inte varför man väljer en bössa med lång låda om man ska ha en kort patron??? T3 har ju samma låda till alla patroner.Dessutom är äldre Tikkor (läs M/65-M/55) trevligare byggda utan en massa plast-tjafs,och skjuter ofta gudomligt. M/55 har kort låda, M/65 lång. Vore jag i dina kläder skulle jag leta på en M/55 i 308. ,kapa pipan till 50 cm, och du har en skaplig slant över till BRA optik. Äldre Tikkor och även Sako med korta lådor finns ju för en spottstyver!!

Publicerat

Fredrik, jag befinner mig i ungefär samma situation. Jag lade ner avsevärd tid på att söka runt på Internet och dessa forum där det finns åtskilliga års erfarenhet, som man tillika med glädje delar med sig av. Mina erfarenheter begränsas till militärt skytte, därför hade jag en hel del frågeställningar att ta ställning till när jag köpte mina första vapen helt nyligen. Jag valde också 308, i form av en helt ny Tikka Super Varmint och lade även till ljuddämpare. Mycket möjligt att det vore vettigare att köpa något begagnat, men i mitt resonemang finns fördelar med att själv styra hur bössan skjuts in/rengörs/laddas etc... Dessutom tillåter jag mig att tycka att det ändå är ganska resonabla kostnader i sammanhanget för dessa pjäser. Jag försvarar mig också med att jag åtminstone köpte en begagnad hagelbössa...

Men, och detta tycker jag mig förstå att de flesta är överens om, valet av kikarsikte är i regel högre prioriterat. Där befinner jag mig ännu i beslutsångest, förhoppningsvis har du en klarare bild över din kravspec...

Så, jag instämmer med föregående talare - välj 308:an, lyssna på de goda råd som finns här angående lämplig ammunition och lägg tid på skjutvallen.

Cheers,

/Bosse

Publicerat
  • Författare

Ja det kommer bli en 308 med påbyggd ljuddämpare. ny blir det väl pågrund utav man vet ju inte vad dom begagnade har vart med om. och sen tänkte jag köpa bushnell Tropy 3-12x56 och montera

Skulle ju även vilja komma iväg och test skjuta en .308w om det finns möjlighet och någon har den tiden.. tänkte fråga BigJim. han bodde ju inte så långt ifrån mig. så ska se om han läser denna tråd eller om man ska dra iväg ett PM till han..

mvh Fredrik

Publicerat

Kaliber valet vart bra tycker jag.

Men siktet.!

Skulle hellre rekomendera Burris i sånna fall !

Vad har du för budget för siktet ? belyst ?

Publicerat
Ja det kommer bli en 308 med påbyggd ljuddämpare. ny blir det väl pågrund utav man vet ju inte vad dom begagnade har vart med om. och sen tänkte jag köpa bushnell Tropy 3-12x56 och montera

Skulle ju även vilja komma iväg och test skjuta en .308w om det finns möjlighet och någon har den tiden.. tänkte fråga BigJim. han bodde ju inte så långt ifrån mig. så ska se om han läser denna tråd eller om man ska dra iväg ett PM till han..

mvh Fredrik

Håller med Vakjägaren, siktet kanske inte e toppklass. Lägger fortfarande rådet att köpa beg. bössa och ett bättre sikte, det är viktigare med bra optik än bössa enligt mig. Gärna ett beg. bra sikte åxå!!!! Svårt att hitta riktigt utskjutna beg. bössor.

Och glöm inte BRA fästen, lika viktigt det!!!!! Tänk dessutom på att du inte tappar så mycket i värde på redan beg. saker, om du som nybliven jägare kommer på att du viill ha ngt annat, och den dagen kommer fortare än du tror!!!!

Publicerat
  • Författare

Okej. nja budget på siktet är väl runt 5-6 tusen tycker jag räcker.. bössa vill jag ha en ny och inget begagnat .( begagnat kanske bättre ur det synpunkten att den är inskjuten) men vill nog ha en ny iaf. och sen så vill jag ha helst tikka t3 varmint med lite tjockare pipa.. vad är bra sikten alltså i den prisklassen jag nämde här ovan?

är inte så krässen av mig mer att jag vill ha x56 eller x58 på det så jag får en bra skymningljus. med belyst kors/prick då det lär bli en hel del vildsvins jakt för min del. smygjakt osv.

ska köpa en beg hagelbössa av min fars kompis. en bock för rimligt pris det är just studsarn jag vill lägga ner en slant på.

mvh Fredrik

Publicerat

Svarat på ditt pm Jonsson!

Vi försöker få till en provskjutning framöver. Då kan vi även ta ett snack om optiken.. ^_^

mvh/Må

Publicerat
  • Författare
Svarat på ditt pm Jonsson!

Vi försöker få till en provskjutning framöver. Då kan vi även ta ett snack om optiken.. :wub:

mvh/Må

Det låter som en kanon ide. :)

mvh Fredrik

Publicerat
Okej. nja budget på siktet är väl runt 5-6 tusen tycker jag räcker.. bössa vill jag ha en ny och inget begagnat .( begagnat kanske bättre ur det synpunkten att den är inskjuten) men vill nog ha en ny iaf. och sen så vill jag ha helst tikka t3 varmint med lite tjockare pipa.. vad är bra sikten alltså i den prisklassen jag nämde här ovan?

är inte så krässen av mig mer att jag vill ha x56 eller x58 på det så jag får en bra skymningljus. med belyst kors/prick då det lär bli en hel del vildsvins jakt för min del. smygjakt osv.

ska köpa en beg hagelbössa av min fars kompis. en bock för rimligt pris det är just studsarn jag vill lägga ner en slant på.

mvh Fredrik

är väl lite svårt att få ett bra belyst sikte för dom pengarna, men isåfall borde du titta på någon beg sikte, eller varför inte ett nytt trijicon? dock dem dubbla pengarna men du har ju ett sikte som du inte behöver bli missnöjd med

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
är väl lite svårt att få ett bra belyst sikte för dom pengarna, men isåfall borde du titta på någon beg sikte, eller varför inte ett nytt trijicon? dock dem dubbla pengarna men du har ju ett sikte som du inte behöver bli missnöjd med

har suttit och kollat runt lite men nu har jag väl så gott som bestämt en test med bijim. och sedan ska vi snacka lite optik.

Så vi får se då jag har fått jobb igen så kanske det lutar åt att köpa någon dyrare..