Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långbenta OCH långtidsdrivade rå- hjort-hundar

Featured Replies

Publicerat

PÅ 70-talet lyckades vi stopp på stövare som drev rådjur, annars hade det blivit förbud på alla drivande hundar.

Är vi tillbaks till förbudstiden i jaktlagen med alla drivande hundar, om långbenta OCH långtidsdrivande ("rådjurs & dovvilt-)hundar används till annat än tex älg, hare, räv,fågel mm mm?

Publicerat
PÅ 70-talet lyckades vi stopp på stövare som drev rådjur, annars hade det blivit förbud på alla drivande hundar.

Är vi tillbaks till förbudstiden i jaktlagen med alla drivande hundar, om långbenta OCH långtidsdrivande ("rådjurs & dovvilt-)hundar används till annat än tex älg, hare, räv,fågel mm mm?

Kanske är det jag som är trög men jag fattar inte vad du menar är det en fråga eller ett påstående? och ifall det är en fråga vad är det då du undrar över?

Publicerat

Kanske har du rätt.

Anledningen stavas vildsvin och begrepp som slaskjakt. Detta fenomen föder fram hundar med speciella egenskaper, ofta korsningshundar mellan typiska kortdrivare och envisare spetshundar. Dessa kräver ett ganska fast handlag för att inte urarta i långdrivande hjortdjurshundar.

Har sagt det förr, vildsvinen ruskar om i trad. jakten, den kommer aldrig mer bli sig lik då dom kräver att vi jagar dom med alla stående buds medel för att det inte skall urarta helt, den som säger nåt annat fattar inte allvaret. Inte säker att jag gillar det trots att även jag äger en envis spetskorsning som inte kan kallas rådjursren, åtminståne inte ännu.

Publicerat

Visst är det en konstig utveckling!

Tror att det bästa är att vi i jägarleden stävjar detta på frivillig basis. Annars så kommer lagstiftarna och stävjar det och då blir det sällan bra.

Publicerat

Vet faktiskt inte vilka långbenta & långdrivande hundar det syftas på här .

Är själv uppväxt med stövare & jagade på sjuttiotalet,en sak som är säker är att en wachtel driver inte rå som Hamilton.

Framför allt inte tidsmässigt .

//Lasse D

Publicerat

Att börja tumma på jaktetiken är något vi aldrig får göra även om vi måste ta krafttag mot grisarna. För då är vi ute på väldigt tunn is.

Tycker inte jag kan se några större problem med olämpliga råhundar här i de områden jag brukar va runt i.

Visst dyker det upp en och annan inom de flesta raser. Men det har det väl alltid gjort?

Och då är det väl bara för ägaren att inse att får han inte hunden rådjursren så är det bara att sluta jaga med den.

Däremot så händer det att man träffar på rårena kortdrivare på grisjakt i september. När man sen passerat 1/10 så är samma hundar ypperliga råhundar. Är ju bara att inse att har man valt en hund som ska jaga både rå och gris så börjar inte säsongen förrän i oktober.

Publicerat

Dubbelpost. Ursäkta!

Publicerat
Att börja tumma på jaktetiken är något vi aldrig får göra även om vi måste ta krafttag mot grisarna. För då är vi ute på väldigt tunn is.

Tycker inte jag kan se några större problem med olämpliga råhundar här i de områden jag brukar va runt i.

Visst dyker det upp en och annan inom de flesta raser. Men det har det väl alltid gjort?

Och då är det väl bara för ägaren att inse att får han inte hunden rådjursren så är det bara att sluta jaga med den.

Däremot så händer det att man träffar på rårena kortdrivare på grisjakt i september. När man sen passerat 1/10 så är samma hundar ypperliga råhundar. Är ju bara att inse att har man valt en hund som ska jaga både rå och gris så börjar inte säsongen förrän i oktober.

Har alltid tittat på dessa hundar med avund .

Förstår inte hur man lyckas met att få sin hund att bara jaga hare / gris i september & rådjur under resten av sässongen utom på slutet då de åter igen slutar jaga rådjur.

Har själv aldrig lyckats få fram denna typ av hundar ........

//Lasse D

Publicerat

Var går gränsen mellan det etiska och effektiviteten förvaltningen kräver, den frågan har jag ställt många gånger utan att få ett vettigt svar. I den perfekta värden skulle inte grisen ha högre R-tal än ett rådjur, då skulle spetsarna duga för att sköta förvaltningen på hundsidan då jag anser den mest lämpad rent etiskt om inte hundarna är för skarpa. (även fast långt alla spetsar är rådjursrena) Även du Musköt släpper laikorna på grävling 1/8, trots att du jagar älg med dom några månader senare. Jag släpper mina hundar endast där jag vet att det finns gris, exempelvis i majsfält eller vassbiotoper. Jag kan inte med gott samvete släppa på frisök, och gör det inte heller före den 1/10.

Grisen får redan jagas på sett som är oetiskt i mina ögon, ändå räcker det bevisligen inte.

Sedan är det avhängt drevfart och sunt förnuft. Jagade med en drever i höstas som drev rådjur i 3 timmar utan tapp i 12km/h snittfart, dvs 36km. På detta kan en sådan hund bli jaktchampion om han bara gått att ropa in. :D

En Wachtel/spetskorsning som är spårnoga har inte mycket högre fart. Klockade min gråwachtel i 15 km/h på 50 minuters rådrev i höstas, och ja jag skämdes men så är han ung också. Men egentligen så är det mer ok om vi bortser från att det inte är traditionellt.

Det som är farligt är när typiska högbenta vinddrivare som Vorsthrar får hålla i. Det sker ofta efter dom plockat ett par skammade rådjur så dom får känslan av att håller jag bara i kommer belöningen till slut.

Ingen dum tråd egentligen, med vi skall passa oss för att peka fingrar vilket ingen egentligen heller gjort ännu.

Publicerat

Jo jag släpper Lina på frisök efter grävling den 1/8 även fast jag jagar älg med henne. Men jag tror nog att det är flera stycken här som jagat med henne som håller med mig när jag säger att hon i stort sett bara markerar älg på natten. Så där sitter jag nog rätt säker i mitt glashus. :D

Publicerat
Vad går gränsen mellan den etiska och effektiviteten förvaltningen kräver, den frågan har jag ställt många gånger utan att få ett vettigt svar. I den perfekta värden skulle inte grisen ha högre R-tal än ett rådjur, då skulle spetsarna duga för att sköta förvaltningen på hundsidan då jag anser den mest lämpad rent etiskt om inte hundarna är för skarpa. (även fast långt alla spetsar är rådjursrena) Även du Musköt släpper laikorna på grävling 1/8, trots att du jagar älg med dom några månader senare. Jag släpper mina hundar endast där jag vet att det finns gris, exempelvis i majsfält eller vassbiotoper. Jag kan inte med gott samvete släppa på frisök, och gör det inte heller före den 1/10.

Grisen får redan jagas på sett som är oetiskt i mina ögon, ändå räcker det bevisligen inte.

Sedan är det avhängt drevfart och sunt förnuft. Jagade med en drever i höstas som drev rådjur i 3 timmar utan tapp i 12km/h snittfart, dvs 36km. På detta kan en sådan hund bli jaktchampion om han bara gått att ropa in. :D

En Wachtel/spetskorsning som är spårnoga har inte mycket högre fart. Klockade min gråwachtel i 15 km/h på 50 minuters rådrev i höstas, och ja jag skämdes men så är han ung också. Men egentligen så är det mer ok om vi bortser från att det inte är traditionellt.

Det som är farligt är när typiska högbenta vinddrivare som Vorsthrar får hålla i. Det sker ofta efter dom plockat ett par skammade rådjur så dom får känslan av att håller jag bara i kommer belöningen till slut.

Ingen dum tråd egentligen, med vi skall passa oss för att peka fingrar vilket ingen egentligen heller gjort ännu.

Som vorsteh-ägare är jag den första att hålla med om att en hund av min modell kan bli en marodör av stora mått om man inte har kontroll på den.

Publicerat

Spetskorsningarna brukar ju inte heller hålla i så länge man får inte glömma det.

Jagade en gång i tiden med en beagle (Det var inte min det var en annan hundförare) inte gick det långsamt däremot länge .

Det är inte heller alltid de stora hundarna som är de snabbaste mindre lätt tassade hundar kan vara väl så snabba.

En annan sak är att på många marker i Sörmland så är det dovhjort & gris som gäller vi har inte så mycket rå längre.

Men annars så kan jag hålla med att etiken har glidit då det gäller vildsvin framför allt då det gäller antal hundar.

//Lasse D

Publicerat
Jo jag släpper Lina på frisök efter grävling den 1/8 även fast jag jagar älg med henne. Men jag tror nog att det är flera stycken här som jagat med henne som håller med mig när jag säger att hon i stort sett bara markerar älg på natten. Så där sitter jag nog rätt säker i mitt glashus. :D

Jag tror dig, du tillbringar mer tid med dina hundar än de flesta andra jägare. Men i sak skiljer sig inte detta från råproblematiken, förbud är förbud. Skulle vi inte ha norrlandsjakten som "alla" behöver träna till tvivlar jag på att älghundar skulle få släppas före medio September ur ett jaktetiskt perspektiv.

Alla grisar klarar egentligen inte heller hundjakt 1/8, som tur är det inte så spritt heller pga värmen. Men utan hundar skulle vi ha jäkligt svårt att skydda våra grödor så därför är jag ändå positiv.

Publicerat
Som vorsteh-ägare är jag den första att hålla med om att en hund av min modell kan bli en marodör av stora mått om man inte har kontroll på den.

Du är en klok man, sådan insikt hittar man inte överallt bland hundägare. :D

Spetskorsningarna brukar ju inte heller hålla i så länge man får inte glömma det.

Jagade en gång i tiden med en beagle (Det var inte min det var en annan hundförare) inte gick det långsamt däremot länge .

Det är inte heller alltid de stora hundarna som är de snabbaste mindre lätt tassade hundar kan vara väl så snabba.

En annan sak är att på många marker i Sörmland så är det dovhjort & gris som gäller vi har inte så mycket rå längre.

Men annars så kan jag hålla med att etiken har glidit då det gäller vildsvin framför allt då det gäller antal hundar.

//Lasse D

Jag tog bara mina egna hundar som exempel, sedan finns det plottar och kopovs som är såväl snabbsprungna som envisa. Ingen hund föds rådjursren, det är upp till ägarna. Dessa raser är på våra breddgrader av ett enda skäl, och det är grisarna.

Inget snack om varför jag valde spetskorsning framför en Wachtel till, jag vill ha mer envishet i ståndarbetet och också längre förföljande. Dessutom vill jag ha skall i löpan. Det skall nog gå att bli kvitt rådjuren också, if there is a will, there is always a way. B)

Publicerat

Det som är värst där jag jagar är stövare som inte är rådjursrena förräns de börjar bli en 4 år. Dom kan inte jämföras i mina ögon med en wachtel. Nu är det kanske inte så vanligt att hundarnas ägare inte ser det som ett problem men "tokar " finns det i alla brancher.

mvh

Publicerat
Jag tog bara mina egna hundar som exempel, sedan finns det plottar och kopovs som är såväl snabbsprungna som envisa. Ingen hund föds rådjursren, det är upp till ägarna. Dessa raser är på våra breddgrader av ett enda skäl, och det är grisarna.

Har ingen som helst erfarenhet av plott hundar men har viss erfarenhet av kopovs.

Det är ingen tvekan om att en kopov är för snabb på rådjur liksom alla stövare egentligen .

Men & det är ett stort men, Kopov klubben rekomenderar inte hunden till något annat än älg & gris.

Tyvärr så var det nog så att då dessa hundar kom till Sverige så var det många som skaffade dem för klövilts jakt.

Många trodde också att det var en hund som bara föddes till "Grishund" pga detta har de fått ett lite oförtjänt dåligt rykte.

//Lasse D