Publicerat Maj 12, 201016 yr Tänkte investera i lite vettar, eller skal är det väl egentligen då det gäller gäss. Anledningen är att dom verkar öka här uppe och kompisen som odlar potatis ska låta en del av åkrarna vila från pluggen i sommar och odla bla korn som både gäss och duvor frossar i på höstarna. Vart ska man köpa såna till rätt kurs och hur ånga ska man ha? Dom brukar väl säljas i dussin? Kanske räcker då man är helt ensam att lägga ut såna grejer hos oss på våra marker. Har ju en förkärlek att beställa från staterna då det brukar va bra mycket billigare. Är det nåt alternativ här som verkar bra tror ni? http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...rentId=cat20712 Vad finns det mer för ställen man kan kika på? Givetvis svenska åxå då man vill jämföra pris och utbud.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Såg just det här packet för $80. Måste väl va ett bra pris? http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true
Publicerat Maj 12, 201016 yr Tänk om Matte Larsson kunnat hitta in här, han köpte 12-pack skal så fick man montera halsarna själv. Tyckte bulvanerna såg helt ok ut och såvitt jag fattat så var det ett ok pris. Minns inte vart han köpte dem... Mvh!
Publicerat Maj 12, 201016 yr Kika in på hcjakt.se där köpte vi våra. Dom vill ha 1975:- för ett dussin kanadicker. Väldigt välgjorda och dom ser inte så plastiga ut heller. Helt klart bland det mest välgjorda som jag kikat på. Mvh Jocke
Publicerat Maj 12, 201016 yr Visst är Cabelas något speciellt när det gäller gåsjakt, men ha koll på frakten för den är dyr därifrån. Dessutom kommer det till tull och moms när du kommer upp i dessa summor, och du kan nog vara ganska säker på att det läggs på. Det är i alla fall min erfarenhet att paket från företag mycket sällan slinker igenom (om det inte är böcker). Köpte skal med lösa halsar på Torsbo för några år sedan. Jag fick ett bra pris när jag sa att jag ville ha ett dussin och frågade vad det gjorde på priset, men även utan det är nog priset jämförbart med Cabelas + frakt, moms & tull. Men det är inte orimligt att Cabelas bulvaner är mer välgjorda. Edit: Oj, HCjakt var riktigt intressant, de bulvanerna såg inte dumma ut, och priset helt klart konkurrenskraftigt. Där får Torsbo skärpa sig... Hälsningar, Martin
Publicerat Maj 22, 201016 yr HC-jakt är flockade så att dom inte blänker i solen,,rekomenderas av mej så här funkar mina Ulf
Publicerat Maj 23, 201016 yr Författare Visst är Cabelas något speciellt när det gäller gåsjakt, men ha koll på frakten för den är dyr därifrån. Dessutom kommer det till tull och moms när du kommer upp i dessa summor, och du kan nog vara ganska säker på att det läggs på. Det är i alla fall min erfarenhet att paket från företag mycket sällan slinker igenom (om det inte är böcker). Köpte skal med lösa halsar på Torsbo för några år sedan. Jag fick ett bra pris när jag sa att jag ville ha ett dussin och frågade vad det gjorde på priset, men även utan det är nog priset jämförbart med Cabelas + frakt, moms & tull. Men det är inte orimligt att Cabelas bulvaner är mer välgjorda. Edit: Oj, HCjakt var riktigt intressant, de bulvanerna såg inte dumma ut, och priset helt klart konkurrenskraftigt. Där får Torsbo skärpa sig... Hälsningar, Martin Jo dom har väl 45% av priset i frakt. Helt sjukt egentligen om man handlar lite dyrare grejer. HC-jakt är flockade så att dom inte blänker i solen,,rekomenderas av mejså här funkar mina Ulf Hur många vettar har ni ute där? Är det du som man hör tuta nån gång då och då? HELT grön på detta
Publicerat Maj 23, 201016 yr ja det är det,,jag är också helt grön så därför tutar jag sparsamt jag har 24 bulvaner ute på den här filmen , res 42 gäss på en förmiddag 2 filmer till finns på youtube om du är intresserad mvh Ulf
Publicerat Maj 23, 201016 yr Författare Kommer finkamma tuben då det närmar sig så kan man nog snappa upp ett knep eller två
Publicerat Maj 23, 201016 yr jag gjorde mina av masonit och målade dom efter bästa förmåga,,funkade kanonfint
Publicerat Maj 23, 201016 yr Författare jag gjorde mina av masonit och målade dom efter bästa förmåga,,funkade kanonfint Bara siluetter då?
Publicerat Maj 23, 201016 yr joda bara siluett,,dom slog ner mitt ibland dom så inte brydde dom sej om att kompisarna var lite smala i ansiktet
Publicerat Maj 28, 201016 yr jag gjorde mina av masonit och målade dom efter bästa förmåga,,funkade kanonfint har själv provat sånna här, funkade även kanon för oss,och "ägarna" till dom har sagt att dom är nästan bättre änn skalen, ett billigt och bra sätt till vettar
Publicerat Maj 28, 201016 yr Jag skulle nog köra med plywood eller hur det stavas Masonit har en blank sida som brukar reflektera sol ljus om det är fin väder Vi har slutat att använda siluetter och kör bara med skal för det upplever jag som att det funkar bättre Kan ju blanda om du vill så får du ut fler bulivaner ju fler desto bättre // Jörgen
Publicerat Maj 28, 201016 yr HC-jakt är flockade så att dom inte blänker i solen,,rekomenderas av mejså här funkar mina Ulf .. oj oj.. Har sett dina filmer förr och man blir alltid lika sugen! Fan vad jag önskar mig sensommar med gåsjakt när jag ser dom!
Publicerat Maj 28, 201016 yr Har de för $80 och köpte när dollarn stod härligt låg. Är ganska små, blänker något i sol men inte så att det stör. Ganska grå jämfört med de från HC som jag också har. HC's är verkligen av bra kvalitet. Syftet med de billigare var att dryga ut bulvanbilden till godtagbar kvalitet och ett bra pris. HC bulvanerna står fortfarande närmast den hetaste landingszonen. Då grågässen är den dominerade arten stora delar av säsongen tog jag och investerade i sprayfärg från en graffittibutik och gick loss på 15 av de billigare från Cabelas. Resultatet blev tillräckligt lyckat för att de grå ska slå sig ner i den mindre grågåsflocken. Har aldrig lyckats innan jag modiferade mina mindre kanadabulvaner. Lycka till!
Publicerat Maj 28, 201016 yr Har de för $80 och köpte när dollarn stod härligt låg. Är ganska små, blänker något i sol men inte så att det stör. Ganska grå jämfört med de från HC som jag också har. HC's är verkligen av bra kvalitet.Syftet med de billigare var att dryga ut bulvanbilden till godtagbar kvalitet och ett bra pris. HC bulvanerna står fortfarande närmast den hetaste landingszonen. Då grågässen är den dominerade arten stora delar av säsongen tog jag och investerade i sprayfärg från en graffittibutik och gick loss på 15 av de billigare från Cabelas. Resultatet blev tillräckligt lyckat för att de grå ska slå sig ner i den mindre grågåsflocken. Har aldrig lyckats innan jag modiferade mina mindre kanadabulvaner. Lycka till! Gäss är väldigt känsliga vad gäller bulvander och de slår sällan ner bland bulvaner som inte är lika dem själva... Bland det bästa jag har är påsbulvaner som blåses upp av vinden köpta från Cabelas. Rörelsen de ger till bulvanbilden är lockande för inkommande gäss.
Publicerat Maj 28, 201016 yr Några sådana har jag också. Om du menar de med flockat huvud i papp? Skapar fin rörelse. Men de är också ganska små. Undrar om storleken har betydelse?
Publicerat Maj 28, 201016 yr Ulf L vad använder du för ammo(usnr samt vikt på laddningen?) och trångborrning när du jagar?
Publicerat Maj 29, 201016 yr Ulf L vad använder du för ammo(usnr samt vikt på laddningen?) och trångborrning när du jagar? Hej Mattsson jag använder 32grams 5:or o kvart/halv borrning sätter ut dom yttersta bulvanerna på ca 25 steg (20-22m) så att man har nåt att jämföra med laddningen är nog inte det viktigaste , att skjuta på rimliga håll är det som ger resultat . mvh Ulf
Publicerat Maj 29, 201016 yr Några sådana har jag också. Om du menar de med flockat huvud i papp? Skapar fin rörelse. Men de är också ganska små.Undrar om storleken har betydelse? Nja, mina har plasthuvud o hals med flockad finisch och de är ungefär i samma storlek som halvskalen.
Publicerat Maj 29, 201016 yr Oj så inspirerande film! Tack! Ja det var en härlig förmiddag Tittade du på alla 3 ? Ulf
Publicerat Juni 1, 201016 yr Ja det var en härlig förmiddagTittade du på alla 3 ? Ulf Ojoj, va fint! Riktigt imponerad av hunden måste jag säga.