Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gåsvettar?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte investera i lite vettar, eller skal är det väl egentligen då det gäller gäss. Anledningen är att dom verkar öka här uppe och kompisen som odlar potatis ska låta en del av åkrarna vila från pluggen i sommar och odla bla korn som både gäss och duvor frossar i på höstarna.

Vart ska man köpa såna till rätt kurs och hur ånga ska man ha? Dom brukar väl säljas i dussin? Kanske räcker då man är helt ensam att lägga ut såna grejer hos oss på våra marker.

Har ju en förkärlek att beställa från staterna då det brukar va bra mycket billigare. Är det nåt alternativ här som verkar bra tror ni?

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...rentId=cat20712

Vad finns det mer för ställen man kan kika på? Givetvis svenska åxå då man vill jämföra pris och utbud.

Publicerat

Tänk om Matte Larsson kunnat hitta in här, han köpte 12-pack skal så fick man montera halsarna själv. Tyckte bulvanerna såg helt ok ut och såvitt jag fattat så var det ett ok pris. Minns inte vart han köpte dem...

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ett par av dom jag hittade gick halsarna att byta ut.

Publicerat

Kika in på hcjakt.se där köpte vi våra. Dom vill ha 1975:- för ett dussin kanadicker.

Väldigt välgjorda och dom ser inte så plastiga ut heller. Helt klart bland det mest välgjorda som jag kikat på.

Mvh Jocke

Publicerat

Visst är Cabelas något speciellt när det gäller gåsjakt, men ha koll på frakten för den är dyr därifrån. Dessutom kommer det till tull och moms när du kommer upp i dessa summor, och du kan nog vara ganska säker på att det läggs på. Det är i alla fall min erfarenhet att paket från företag mycket sällan slinker igenom (om det inte är böcker).

Köpte skal med lösa halsar på Torsbo för några år sedan. Jag fick ett bra pris när jag sa att jag ville ha ett dussin och frågade vad det gjorde på priset, men även utan det är nog priset jämförbart med Cabelas + frakt, moms & tull. Men det är inte orimligt att Cabelas bulvaner är mer välgjorda.

Edit: Oj, HCjakt var riktigt intressant, de bulvanerna såg inte dumma ut, och priset helt klart konkurrenskraftigt. Där får Torsbo skärpa sig... :P

Hälsningar,

Martin

• 2 weeks later...
Publicerat

HC-jakt är flockade så att dom inte blänker i solen,,rekomenderas av mej

så här funkar mina

Ulf

Publicerat
  • Författare
Visst är Cabelas något speciellt när det gäller gåsjakt, men ha koll på frakten för den är dyr därifrån. Dessutom kommer det till tull och moms när du kommer upp i dessa summor, och du kan nog vara ganska säker på att det läggs på. Det är i alla fall min erfarenhet att paket från företag mycket sällan slinker igenom (om det inte är böcker).

Köpte skal med lösa halsar på Torsbo för några år sedan. Jag fick ett bra pris när jag sa att jag ville ha ett dussin och frågade vad det gjorde på priset, men även utan det är nog priset jämförbart med Cabelas + frakt, moms & tull. Men det är inte orimligt att Cabelas bulvaner är mer välgjorda.

Edit: Oj, HCjakt var riktigt intressant, de bulvanerna såg inte dumma ut, och priset helt klart konkurrenskraftigt. Där får Torsbo skärpa sig... :rolleyes:

Hälsningar,

Martin

Jo dom har väl 45% av priset i frakt. Helt sjukt egentligen om man handlar lite dyrare grejer.

så här funkar mina

Ulf

Hur många vettar har ni ute där? Är det du som man hör tuta nån gång då och då? HELT grön på detta :rolleyes:

Publicerat

ja det är det,,jag är också helt grön så därför tutar jag sparsamt

jag har 24 bulvaner ute på den här filmen , res 42 gäss på en förmiddag

2 filmer till finns på youtube om du är intresserad

mvh Ulf

Publicerat
  • Författare

Kommer finkamma tuben då det närmar sig så kan man nog snappa upp ett knep eller två :rolleyes:

Publicerat

jag gjorde mina av masonit och målade dom efter bästa förmåga,,funkade kanonfint

Publicerat
  • Författare
jag gjorde mina av masonit och målade dom efter bästa förmåga,,funkade kanonfint

Bara siluetter då?

Publicerat

joda bara siluett,,dom slog ner mitt ibland dom så inte brydde dom sej om att kompisarna var lite smala i ansiktet :rolleyes:

Publicerat

har själv provat sånna här, funkade även kanon för oss,och "ägarna" till dom har sagt att dom är nästan bättre änn skalen, ett billigt och bra sätt till vettar :D

Publicerat

Jag skulle nog köra med plywood eller hur det stavas

Masonit har en blank sida som brukar reflektera sol ljus om det är fin väder

Vi har slutat att använda siluetter och kör bara med skal för det upplever jag som att det funkar bättre

Kan ju blanda om du vill så får du ut fler bulivaner ju fler desto bättre

// Jörgen

Publicerat

så här funkar mina

Ulf

.. oj oj.. Har sett dina filmer förr och man blir alltid lika sugen! Fan vad jag önskar mig sensommar med gåsjakt när jag ser dom!

Publicerat

Har de för $80 och köpte när dollarn stod härligt låg. Är ganska små, blänker något i sol men inte så att det stör. Ganska grå jämfört med de från HC som jag också har. HC's är verkligen av bra kvalitet.

Syftet med de billigare var att dryga ut bulvanbilden till godtagbar kvalitet och ett bra pris. HC bulvanerna står fortfarande närmast den hetaste landingszonen.

Då grågässen är den dominerade arten stora delar av säsongen tog jag och investerade i sprayfärg från en graffittibutik och gick loss på 15 av de billigare från Cabelas. Resultatet blev tillräckligt lyckat för att de grå ska slå sig ner i den mindre grågåsflocken. Har aldrig lyckats innan jag modiferade mina mindre kanadabulvaner.

Lycka till!

Publicerat
Har de för $80 och köpte när dollarn stod härligt låg. Är ganska små, blänker något i sol men inte så att det stör. Ganska grå jämfört med de från HC som jag också har. HC's är verkligen av bra kvalitet.

Syftet med de billigare var att dryga ut bulvanbilden till godtagbar kvalitet och ett bra pris. HC bulvanerna står fortfarande närmast den hetaste landingszonen.

Då grågässen är den dominerade arten stora delar av säsongen tog jag och investerade i sprayfärg från en graffittibutik och gick loss på 15 av de billigare från Cabelas. Resultatet blev tillräckligt lyckat för att de grå ska slå sig ner i den mindre grågåsflocken. Har aldrig lyckats innan jag modiferade mina mindre kanadabulvaner.

Lycka till!

Gäss är väldigt känsliga vad gäller bulvander och de slår sällan ner bland bulvaner som inte är lika dem själva...

Bland det bästa jag har är påsbulvaner som blåses upp av vinden köpta från Cabelas. Rörelsen de ger till bulvanbilden är lockande för inkommande gäss.

Publicerat

Några sådana har jag också. Om du menar de med flockat huvud i papp? Skapar fin rörelse. Men de är också ganska små.

Undrar om storleken har betydelse?

Publicerat

Ulf L vad använder du för ammo(usnr samt vikt på laddningen?) och trångborrning när du jagar?

Publicerat

Oj så inspirerande film! Tack!

Publicerat
Ulf L vad använder du för ammo(usnr samt vikt på laddningen?) och trångborrning när du jagar?

Hej Mattsson

jag använder 32grams 5:or o kvart/halv borrning

sätter ut dom yttersta bulvanerna på ca 25 steg (20-22m) så att man har nåt att jämföra med

laddningen är nog inte det viktigaste , att skjuta på rimliga håll är det som ger resultat .

mvh Ulf

Publicerat
Några sådana har jag också. Om du menar de med flockat huvud i papp? Skapar fin rörelse. Men de är också ganska små.

Undrar om storleken har betydelse?

Nja, mina har plasthuvud o hals med flockad finisch och de är ungefär i samma storlek som halvskalen.

Publicerat
Oj så inspirerande film! Tack!

Ja det var en härlig förmiddag

Tittade du på alla 3 ?

Ulf

Publicerat
Ja det var en härlig förmiddag

Tittade du på alla 3 ?

Ulf

Ojoj, va fint! Riktigt imponerad av hunden måste jag säga.