Publicerat Maj 13, 201016 yr Hej bois! Var ute på fältet igår och jobbade med att skjuta in nya siktet pånytt efter att ha ställt ned bågen till 50lbs. Vad som hände var att min första pil ( i en serie om fyra) nästan alltid satt mitt i, men de resterande andra tre *¤%"&¤%# pilarna satt ungefär 15-20 cm ifrån mitten och utspridda från klockan 6 till klockan 3. Vad jag misstänker är att det är jag som gör något fel. Anders (på Scandinavian) sade en gång åt mig att det är 10% utrusting och 90% skyttens fel när det kommer till sikte och träffbild. Instinktivt känns det som att en träffbild som landar snett ned åt höger torde bero på hur jag håller bågen vid skottet? Slappnar jag av för fort eller något som gör att handen vinklas till sin naturliga vinkel? Jag skjuter alltid med "öppen båghand" dvs jag låter bågen vila mellan tumme och pekfinger. Tänkte att ni vana gubbar kanske säger "Ahhh det där är väldigt vanligt, testa att göra så här...."? Mvh Matte
Publicerat Maj 13, 201016 yr Hej bois!Var ute på fältet igår och jobbade med att skjuta in nya siktet pånytt efter att ha ställt ned bågen till 50lbs. Vad som hände var att min första pil ( i en serie om fyra) nästan alltid satt mitt i, men de resterande andra tre *¤%"&¤%# pilarna satt ungefär 15-20 cm ifrån mitten och utspridda från klockan 6 till klockan 3. Vad jag misstänker är att det är jag som gör något fel. Anders (på Scandinavian) sade en gång åt mig att det är 10% utrusting och 90% skyttens fel när det kommer till sikte och träffbild. Instinktivt känns det som att en träffbild som landar snett ned åt höger torde bero på hur jag håller bågen vid skottet? Slappnar jag av för fort eller något som gör att handen vinklas till sin naturliga vinkel? Jag skjuter alltid med "öppen båghand" dvs jag låter bågen vila mellan tumme och pekfinger. Tänkte att ni vana gubbar kanske säger "Ahhh det där är väldigt vanligt, testa att göra så här...."? Mvh Matte Nja men kan säga att Anders har rätt, om det nu inte är så att nått sitter löst och glappar förstås. Har du en video kamera + stativ ska du filma dig själv från sidan i 10 serier, för att säkerställa ankringen är identisk. Sen kanske snett bakifrån med för att se om du har olika form på vänster arm. Om du, som du säger inte torquar ( griper) om stocken så låter det som slarv med släppet.
Publicerat Maj 13, 201016 yr Hej bois!Var ute på fältet igår och jobbade med att skjuta in nya siktet pånytt efter att ha ställt ned bågen till 50lbs. Vad som hände var att min första pil ( i en serie om fyra) nästan alltid satt mitt i, men de resterande andra tre *¤%"&¤%# pilarna satt ungefär 15-20 cm ifrån mitten och utspridda från klockan 6 till klockan 3. Vad jag misstänker är att det är jag som gör något fel. Anders (på Scandinavian) sade en gång åt mig att det är 10% utrusting och 90% skyttens fel när det kommer till sikte och träffbild. Instinktivt känns det som att en träffbild som landar snett ned åt höger torde bero på hur jag håller bågen vid skottet? Slappnar jag av för fort eller något som gör att handen vinklas till sin naturliga vinkel? Jag skjuter alltid med "öppen båghand" dvs jag låter bågen vila mellan tumme och pekfinger. Tänkte att ni vana gubbar kanske säger "Ahhh det där är väldigt vanligt, testa att göra så här...."? Mvh Matte Den allra största missen för nybörjare brukar vara bågarmen. Man lägger i handen lite olika i handtaget och framför allt är för snabb med att börja rycka ner bågen. För nyfiken med andra ord. Tränade en kompis med det på 50 meters skytte och han lyckades få riktigt bra träffbilder när han äntligen gjorde som jag sa åt honom att göra.
Publicerat Maj 14, 201016 yr Visst e de kul! .... vi löser detta problem nästa helg! det ska inte vara några större problem! JS kunde juh lära mej att skjuta! Mvh
Publicerat Maj 14, 201016 yr Författare Jag har fått till det betydligt mycket bättre idag. Men skall bli kul att "äntligen" få lite hjälp med skyttet. I klubben skjuter man ju mest recurve så stödet för oss compoundskyttar är minst sagt begränsat. Vi försöker läsa oss till det mesta och sedan prata med varandra. Men jag tror mycket handla om att jag släpper ned bågen för fort. Märkte att det genast blev lite bättre när jag började titta med bägge ögonen (för då ser jag ju pilens flykt! ) Hehe! Ses nästa helg! På tal om det.. Någon som har en höghastighetskamera? Bra jävla nyfiken på att se hur min pil slår i QAD hyllan......