Publicerat Maj 14, 201015 yr Tja Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med min hund, han äter fruktansvärt dåligt och nu tycker jag det börjar gå för långt. Han är en wachtel på 11mån och väger 24kg, tycker det är för lite, man kan känna ryggraden över honom på vissa ställen. Han skulle således behöva lägga på sig lite mer hull. Ibland kan det gå 2 dagar utan att han äter något, möjligtvis 2 eller 3 kulor. När han var mellan 2-4mån så åt han som en häst, sen avtog det totalt. Jag har provat med flera olika sorters mat med lite blandat resultat, vissa mater funkar 2-3 dagar för att sedan inte vara intresserad alls av det. Ibland kan han äta ordentligt efter vi har kört hårt i skogen eller liknande, men många gånger så vill han inte äta ändå... Han är uppväxt på pro plan puppy orginal, kyckling och ris. Jag har provat med syrrans hunds mat, det är royal canin valpmat för golden retrivers, detta gick hyffsat, det funkar lite då och då. Jag har nu provat och köpt en säck med proplan, samma käk fast med lam och ris men det är likadant. Nu har jag köpt något billigt mat som det var erbjudande på, det är vuxenmat och heter advance, detta är stora bitar och dom verkar han gilla lite mer iallafall. Jag har testat att blanda alla mater, då går det hyffsat att käka ibland men lika ofta inte alls, även testat att blöta maten osv. Vet inte riktigt vad jag ska göra, han är hur pigg som hällst, man märker inget fel alls på han. Ibland kan han bara kasta i sig mat men oftast inte äta alls. Avföringen är helt normal osv. Vad ska jag göra? vad kan jag ge som substitut för att han ska gå upp lite mer i vikt, vi är väldigt aktiva av oss. Behöver något som är fett men ändå bra att ge honom. Heppåer
Publicerat Maj 14, 201015 yr Provat att ge honom färsfoder? Få hundar brukar kunna motstå det. Lite krånglande med att tina kanske men det kan det väl vara värt.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Han har inte ätit något olämpligt? Som gett skador i magen/tarmar eller något "stort" som har problem att passera igenom. Hundar brukar tappa matlusten och dom har några problem med magen. Sen kan det finnas löptik i grannskapet och vissa hanar har då problem med att äta. Annars äter dom oftast färskfoder även om dom inte är hungriga. Köp lite fläskfärs och blanda i för att testa om du får upp aptiten igen.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Författare Han har inte ätit något olämpligt? Som gett skador i magen/tarmar eller något "stort" som har problem att passera igenom.Hundar brukar tappa matlusten och dom har några problem med magen. Sen kan det finnas löptik i grannskapet och vissa hanar har då problem med att äta. Annars äter dom oftast färskfoder även om dom inte är hungriga. Köp lite fläskfärs och blanda i för att testa om du får upp aptiten igen. Jag tror att om han hade ätit något olämpligt så hade jag nog märkt det tidigare, detta har ju pågått under så många månader så det borde vara något annat. Idag käkade han faktiskt hela 5dl så idag är jag nöjd Jag har provat att gett färs i maten, då går det allt ner så det verkar som att mycket hänger på att han helt enkelt inte gillar maten. Vad säger dom "vise" om att ge en hund på 11månader färskfoder? har det all näring osv som en jakthund behöver? Min hund är väldigt aktiv och vi tränar väldigt mycket så energi gör han av med. Jag hade planer på att köra färskfoder under jaktsäsongen men man kanske skulle börja med det redan nu, eller är han för ung?
Publicerat Maj 14, 201015 yr Tjenare! Min wachtel-spets blandning (nu 8 månader) har också lite problem med aptiten då och då. Jag har kört valpfoder torrt då han vägrar blött foder under hela hans uppväxt. Tre gånger om dagen får han mat. Senaste månaden har han inte haft någon aptit på morgonen och knappt på lunchen. På kvällen brukar det gå bättre och då är han i regel riktigt hungrig efter skogspromenaden. Men som sagt, ibland inte ens då. Då luktar han lite på maten, tittar på en som att "va fan, måste jag?" och går och lägger sig och tittar surt på en. Utan att ha ätit på hela dagen. Förra veckan blandade jag i lite rådjurslever-gryta (lite sås och någon bit lever) i fodret ett par dagar och jävlar vilken skillnad! Efter det så har han suttit å väntat vid matskålen varje gång det börjar närma sig matdags. Hoppas att det löser sig för dig och hunn. /Kalle
Publicerat Maj 14, 201015 yr Jag tror att om han hade ätit något olämpligt så hade jag nog märkt det tidigare, detta har ju pågått under så många månader så det borde vara något annat. Idag käkade han faktiskt hela 5dl så idag är jag nöjd Jag har provat att gett färs i maten, då går det allt ner så det verkar som att mycket hänger på att han helt enkelt inte gillar maten. Vad säger dom "vise" om att ge en hund på 11månader färskfoder? har det all näring osv som en jakthund behöver? Min hund är väldigt aktiv och vi tränar väldigt mycket så energi gör han av med. Jag hade planer på att köra färskfoder under jaktsäsongen men man kanske skulle börja med det redan nu, eller är han för ung? fodaxbilen går nog förbi dina trakter kolla hemsidan vart dom levererar någonstans. Jag vet inte vart du bor närmast men det går en tur förbi nyköping och en tur som stannar i sparreholm så någon av dessa turer kanske passar. Fodax är det färskfoder som jag tycker är lättast att hantera i och med att det kommer i skivor så att man slipper kladd med plastkorvar och dylikt och dessutom vet jag att det är analyserat så att det innehåller vad som lovas. . 24 kilo på en wachtel är annars ingen dålig vikt.. mina kommer inte upp till det någon av dom men han kanske är högrest . Annars har du Proplan performance kyckling och ris hos mig, bara att hämta och se om det funkar. Hade en granne som var bekymrad över att hunden inte åt och och hade aldrig gjort det med aptit... det visade sig att han köpt något konsum eller Ica foder så jag sa att det där fodret är ju inte så mycket att ha det innehåller ju mest spannmål och dyl - nä det är inge fel på fodret påstod han ... kompisen tog fram en skål med proplan och stack under näsan på hunden och hunden fullkomligt kastade sig över maten och kunde inte få i sig fodret snabbt nog och dessutom vaktade han skålen för dom andra hundarna Inget skitfoder !!! nä nä!!
Publicerat Maj 14, 201015 yr Om vi äter samma sakt varje dag, år ut och år in, blir nog även vi lite trötta på käket ibland... Jag ger min Ellen lite kokt mald lever, köttfärs, gåsägg och malda morötter som variation till torrfodret några dagar i veckan och det finns knappt spårämnen kvar i skålen när hon har ätit färdigt. In med någonting smaskigt så skall det nog lösa sig skall du se!
Publicerat Maj 14, 201015 yr brukar göra som wizard och ge lite av egen mat som man blandar ner för smakens skull. jag brukar även leka ner maten genom att belöna om han är duktig med maten han inte äter. ibland hjälper det när man ger dem de första 10 kulorna sen kommer det igång. det går upp och ner och man får jobba lite på det ibland. vissa dagar så skippar jag morgonmålet och ger ett stort vid lunch om de inte äter ordentligt. En liten "teaser" typ en bit kött eller macka underst i skålen under den andra maten funkar ibland. min han gillar bearnaisesås, blandar ibland ytterst lite på foderkulorna så åker de ner på 2 minuter. ibland vill han ha sällskap, det är lite som vi själva tror jag. prova att gå hem till någon annan med hund och låt den prova deras foder, gräset är grönare.... hoppas det löser sig. Kalle
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nja jag tycker inte du ska krångla till det, det är en unghund och dessa ser ofta ut som spindelapor Jag tror om man försöker blanda i de godsaker vid den åldern inte gör det till det bättre och de blir svårare och svårare att få i mat..... Jag har själv haft hund som "matvägra" vid ung ålder men aldrig gjort någon grej av det:) Din hund är ung och ska hållas smal blir den sjukligt smal kan den va sjuk! Mitt tips är att ge hunden mat ett par ggr om dagen och äter han inte ta bort maten och försök på kvällen igen, äter han inte då ge honom på morgonen igen osv..... Är hunden frisk så svälter han inte sig själv utan den lär sig att äta när det serveras:) Det kanske låter hårt men så funkar det här hemma och jag har inga mat problem idag
Publicerat Maj 14, 201015 yr Testa färskfoder ett tag bara för att se skillnaden! Näringsmässigt är det absolut lika bra som torrfoder. Jag körde på färskfoder ett tag och skulle gärna fortsätta om det inte var så dåligt med tillgängligheten där jag bor nu. Jag upplever att hunden återhämtade sig bättre vid långvarig hård ansträngning med färskfoder och om du vill få upp hunden i vikt tror jag det är lättare att få den att äta ordentligt än med torrfoder. Kostnaden är likvärdig eller billigare jämfört med dom lite dyrare torrfodren, lite krångligare hantering men absolut inte jobbigt om man bara får in rutinen. För att inte tala om att det känns bra att ge sin hund mat den verkligen tycker om inte bara äter för att stilla hungern
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nja jag tycker inte du ska krångla till det, det är en unghund och dessa ser ofta ut som spindelapor Jag tror om man försöker blanda i de godsaker vid den åldern inte gör det till det bättre och de blir svårare och svårare att få i mat..... Jag har själv haft hund som "matvägra" vid ung ålder men aldrig gjort någon grej av det:) Din hund är ung och ska hållas smal blir den sjukligt smal kan den va sjuk! Mitt tips är att ge hunden mat ett par ggr om dagen och äter han inte ta bort maten och försök på kvällen igen, äter han inte då ge honom på morgonen igen osv..... Är hunden frisk så svälter han inte sig själv utan den lär sig att äta när det serveras:) Det kanske låter hårt men så funkar det här hemma och jag har inga mat problem idag Instämmer precis så gör jag med mina hundar också och det fungerar att lära hundarna äta då chansen finns. Det är viktigt då man åker iväg på jakt många dagar då tappar ofta en trött hund aptiten och med denna fostran är det lättare att få i dem maten som krävs för att orka jaga.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Innan man laborerar med maten tycker jag att man bör kolla upp svalg/hals. Det är ju inte direkt ovanligt med matvägrande unghundar att det kan vara ett främmande objekt (liten sticka eller annat knappt synligt) som stör/irriterar i munhåla eller en halsinfektion som spökar. Är allt sådant kollat och inga problem finns, så kan man prova att byta ut fodret, eller dryga ut torrfodret med färskfoder/blötfoder/färs/ägg/olja, vilket man nu föredrar.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Hemma bestämmer jag när de ska äta. Äter de inte... Bort med skålen. (Har iofs aldrig hänt) Är det nån som dyker i skålen innan kommando "Varsågod" så blir dom utan till nästa mål mat. Är det nån som rensar kattmaten, då blir båda utan för oftast hinner jag aldrig se vem det är som sopar i sig den maten. Ser jag vem det är så får givetvis den andra sin mat Jag är stenhård med maten. Inget extra av våran mat. Ett 10-pack med tuggpinnar räcker ungefär ett halvår. Har Frolic kvar sen jag fick hem spanieln som valp, för 3 år sen... Vikt på laikan: 23-24 kg under lågsäsong, 25-26 kg under jaktsäsong. 5-6 dl torrfoder om dagen. Vikt på spanieln: 16-17 kg under lågsäsong, 17-18 kg under jaktsäsong. 4-5 dl torrfoder om dagen. Kör Halla Foder Aktiv. Har förut gått ner på Standard efter jaktsäsongen men laikan blir så jävla ful i pälsen av den så nu kör jag Aktiv året om.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Instämmer precis så gör jag med mina hundar också och det fungerar att lära hundarna äta då chansen finns.Det är viktigt då man åker iväg på jakt många dagar då tappar ofta en trött hund aptiten och med denna fostran är det lättare att få i dem maten som krävs för att orka jaga. Man skall inte oroa sig i onödan en hund äter inte så lite att den svälter ihjäl. Jag tar förgivet att han är ensam hund, min äldre hund åt bara sporadiskt innan unghunden kom in i huset numera är han ett matvrak. I grunden tror jag inte att du skall oroa dig för mycket . Vistt det går att prova med fäsrkfoder eller något annat torrfoder av bara kvalitet. //Lasse D.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Hej och hå...vad det gäller hundmat finns det mängder av teorier och vilket foder som är bättre än annat, vilket som de äter bäst och vad som ger energi osv osv. Vi har haft en oootroligt kräsen hund och verkligen fått kämpa för att få honom att äta. Som nybliven hundägare utan tidigare erfarenhet av hundägande var det inte lätt. Han var helt galet smal när han var ung och när vi berättade det för henne som har kenneln vi köpte honom av sa hon; "ja, ja, alla unghundar är smala, det fixar sig". När hon sedan fick se honom på en valputsällning sa on "Ojojoj, vad smal han är!" Nu är Olle snart 4, kastrerad och allt annat än smal... Nåja, det är vårat fel till stor del och kastrering plus en låg dos cortison hjälper ju inte till att få en smal hund, tyvärr. När vi skaffade vår andra hund - Stina - så var det aldrig något problem med maten. Hon äter allt gott och gärna Olles. Det han lämnar - någon kula då och då - tar hon innan hon kan koncentrera sig på sin egen mat. Han rör i princip aldrig hennes mat även om den står framme. Hon småäter nämligen ofta sin mat medans Olle tömmer sin skål och är nöjd sedan. Vad som hjälpte oss att få Olle att äta var att blanda i mat i torrfodret. Inga mängder men en sönderklippt skinkskiva, lite köttfärs eller färskfoder, pannkaksbitar - det var det som var bästa "matmedicinen", eller så får han någon matsked leverpastej utblandat med vatten som "smetar sig" fint över hela torrfodret. Vi ger mat 2 ggr per dag och så får de någon macka osv. Det är så otroligt mkt skitsnack om hur man "ska" vara när det gäller att mata hunden. Gör det som funkar för dig och varför inte skämma bort hunden? Det är ju en kompis man vill ska må bra och ha det så bra det går. Visst kan man vara "hård" men jag skulle inte känna någon glädje i att bara ge hunden torrt torrfoder...men alla har sin tro och övertygelse... Personligen tror jag - - att det inte finns någon som helst anledning att lägga dubbelt så mkt pengar på "fina" märken om hunden gillar maten du serverar. Vi ger Doggy Original och det har fungerat bra i flera år. Det är närings- och energiinnehållet som räknas och även billigare märken har bra mat. Det är bara "tjurskit" att man ska ha ett visst märke eller att mat från veterinären eller dyra märken från djuraffären skulle vara bättre och ge gladare hundar. De ger dig möjligen ett godare samvete men framför allt en tom plånbok. Din hund är dessutom i värsta åldern och provar mer än gärna dig och vad han kan få dig att göra. Du kan kanske fås att köpa hem något nytt gott... Jag tror att du kan ge honom vuxenfoder utan problem. Det finns unghundsfoder också som fungerar bra. Våra hundar gillade inte valpfodret som har så himla små bitar. Vi provade att byta foder allt som oftast, precis som du gjort, men inget hjälpte i mer än några dagar. Det enda som hjälpte var att blanda i något gott = ett par plättar eller en halv pannkaka. Det kändes inte som någon stor uppoffring då han åt bra och kom igång att växa. Men som andra skrivit innan; det finns få hundar som dött av matvägran...
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nja jag tycker inte du ska krångla till det, det är en unghund och dessa ser ofta ut som spindelapor Jag tror om man försöker blanda i de godsaker vid den åldern inte gör det till det bättre och de blir svårare och svårare att få i mat..... Jag har själv haft hund som "matvägra" vid ung ålder men aldrig gjort någon grej av det:) Din hund är ung och ska hållas smal blir den sjukligt smal kan den va sjuk! Mitt tips är att ge hunden mat ett par ggr om dagen och äter han inte ta bort maten och försök på kvällen igen, äter han inte då ge honom på morgonen igen osv..... Är hunden frisk så svälter han inte sig själv utan den lär sig att äta när det serveras:) Det kanske låter hårt men så funkar det här hemma och jag har inga mat problem idag Håller med till 100% Finns ingen anledning att vara orolig så länge hunden är pigg och frisk.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Det var någon hundtant på TV som tyckte man kunde värma maten lite... Det sätter fart på smakerna och dofterna tyckte hon... Det var väl något på burk som hon tippade i stekpannan och värmde på litegrann... Om det fungerar på torrfoder sen? PASS....
Publicerat Maj 14, 201015 yr Hej och hå...vad det gäller hundmat finns det mängder av teorier och vilket foder som är bättre än annat, vilket som de äter bäst och vad som ger energi osv osv. Vi har haft en oootroligt kräsen hund och verkligen fått kämpa för att få honom att äta. Som nybliven hundägare utan tidigare erfarenhet av hundägande var det inte lätt. Han var helt galet smal när han var ung och när vi berättade det för henne som har kenneln vi köpte honom av sa hon; "ja, ja, alla unghundar är smala, det fixar sig". När hon sedan fick se honom på en valputsällning sa on "Ojojoj, vad smal han är!" Nu är Olle snart 4, kastrerad och allt annat än smal... Nåja, det är vårat fel till stor del och kastrering plus en låg dos cortison hjälper ju inte till att få en smal hund, tyvärr. När vi skaffade vår andra hund - Stina - så var det aldrig något problem med maten. Hon äter allt gott och gärna Olles. Det han lämnar - någon kula då och då - tar hon innan hon kan koncentrera sig på sin egen mat. Han rör i princip aldrig hennes mat även om den står framme. Hon småäter nämligen ofta sin mat medans Olle tömmer sin skål och är nöjd sedan. Vad som hjälpte oss att få Olle att äta var att blanda i mat i torrfodret. Inga mängder men en sönderklippt skinkskiva, lite köttfärs eller färskfoder, pannkaksbitar - det var det som var bästa "matmedicinen", eller så får han någon matsked leverpastej utblandat med vatten som "smetar sig" fint över hela torrfodret. Vi ger mat 2 ggr per dag och så får de någon macka osv. Det är så otroligt mkt skitsnack om hur man "ska" vara när det gäller att mata hunden. Gör det som funkar för dig och varför inte skämma bort hunden? Det är ju en kompis man vill ska må bra och ha det så bra det går. Visst kan man vara "hård" men jag skulle inte känna någon glädje i att bara ge hunden torrt torrfoder...men alla har sin tro och övertygelse... Personligen tror jag - - att det inte finns någon som helst anledning att lägga dubbelt så mkt pengar på "fina" märken om hunden gillar maten du serverar. Vi ger Doggy Original och det har fungerat bra i flera år. Det är närings- och energiinnehållet som räknas och även billigare märken har bra mat. Det är bara "tjurskit" att man ska ha ett visst märke eller att mat från veterinären eller dyra märken från djuraffären skulle vara bättre och ge gladare hundar. De ger dig möjligen ett godare samvete men framför allt en tom plånbok. Din hund är dessutom i värsta åldern och provar mer än gärna dig och vad han kan få dig att göra. Du kan kanske fås att köpa hem något nytt gott... Jag tror att du kan ge honom vuxenfoder utan problem. Det finns unghundsfoder också som fungerar bra. Våra hundar gillade inte valpfodret som har så himla små bitar. Vi provade att byta foder allt som oftast, precis som du gjort, men inget hjälpte i mer än några dagar. Det enda som hjälpte var att blanda i något gott = ett par plättar eller en halv pannkaka. Det kändes inte som någon stor uppoffring då han åt bra och kom igång att växa. Men som andra skrivit innan; det finns få hundar som dött av matvägran... Det blir oftare billigare om du ger noågot som är dubbelt så dyrt som doggy för du behöver inte ge en fjärdedel av ett dyrare foder för att få i hunden lika mycket näring som doggy orginal
Publicerat Maj 15, 201015 yr Det blir oftare billigare om du ger noågot som är dubbelt så dyrt som doggy för du behöver inte ge en fjärdedel av ett dyrare foder för att få i hunden lika mycket näring som doggy orginal Är benägen att hålla med.....
Publicerat Maj 15, 201015 yr nu har jag inte läst hela tråden men "jobbar" din hund för maten? inte alla hundar som äter fasst maten står framme 24/7. sätt ut lite god mat ute i skogen,gården,lägenheten och sätt sedan hunden o söka det och ta matskålen bort från köket.kanske kan vara nåt. Sedan så är ju en hund en hund och ingen människa, den äter då den behöver det, inte då den vill Edit håller också med ingo. fasta mattider, duger inte det så voi voi inget vi kan göra åt det,kantinen är stängd kom tillbaka imorron.
Publicerat Maj 15, 201015 yr Författare Hej alla, fasiken vad många svar jag fick ^^ Jag har försökt att låta bli att blanda ner massa gosaker i maten för risken finns ju att jag får en hund som inte käkar alls om det inte är något extra gott i skålen. Jag har inte kört fasta klockslag när det är matdags, därimot har jag kört att skålen max får stå framme 20min sedan åker den bort och han får vänta tills nästa gång. Jag håller inte på och småmatar honom med massa godis eller liknande i mellan målen. Dom gångerna han får godis är när vi är och tränar eller han har gjort något extra bra, så han äter sig inte mätt på godis iallafall. Jag ska ta och beställa hem ett parti med färskfoder, jag har sagt hela tiden att jag ska köra med det under säsongen men det är väll lika bra att köra året runt. Tror nog färskmaten är det som kommer gå ner för min jycke. Det var någon som skrev att sin hund var skepptisk när det var små valpkulor, det verkar vara så med min med. Han brukar kunna käka om det är stora kulor i maten, typ syrrans golden retriver mat. Återkommer
Publicerat Maj 15, 201015 yr Det blir oftare billigare om du ger noågot som är dubbelt så dyrt som doggy för du behöver inte ge en fjärdedel av ett dyrare foder för att få i hunden lika mycket näring som doggy orginal Jo, jag vet att det skiljer mycket i pris/portion mellan olika märken. Jag läste i en blogg för länge sedan om en tjej som räknat ut hur mkt det skiljer mellan de olika märken som hon köpte och provade. Vet ej om den uträkningen finns kvar eller är aktuell. Vi har provat mååånga sorter, ja, "alla" utom de billigaste sorterna på Ö&B nästan... Saken var i vårat fall att det inte var "billigheten" i affär som avgjorde utan vad vår kära Prins Olle af Långöra behagade äta... Han gillar nämligen Doggy! I början fick han de något dyrare Doggy Professional och framför allt Sensitive men han blev varken mycket bättre av den och efter något 100-tal kg gillade han den inte speciellt heller. Vi provade även Robur som är deras "finmärke" men han gillar Doggy Original och då får det bli det tills hans smaklökar säger ngt annat... Personligen gillar jag inte att köpa "en massa skit från utlandet" heller. Varför i hela friden ska man köpa svindyrt hundfoder som åker genom många länder eller kontinenter när det finns mat som är producerat i Sverige? Helt vansinnigt! Ett foder som jag tycker verkar vara intressant att prova är Magnussons men så länge hundarna käkar Doggy får det bli Doggy. Men som ofta är det ju de företagen som lyckas framstå som exklusiva genom reklam och mutor till uppfödare som många luras att tro är "bäst"... Men tro vill vi ju gärna göra bara mellan 11och1 på söndagar i kyrkan, annars är det "vetskapen" som gäller. "By the way"...är det någon som provat att räkna fram skillnaden i pris per portion eller vet var den informationen står att finna skulle jag gärna vilja se den. Det skulle vara roligt att se hur mkt man förlorar/vinner på att köpa "billig" mat.
Publicerat Maj 15, 201015 yr Hej alla, fasiken vad många svar jag fick ^^ ... Jag ska ta och beställa hem ett parti med färskfoder, jag har sagt hela tiden att jag ska köra med det under säsongen men det är väll lika bra att köra året runt. Tror nog färskmaten är det som kommer gå ner för min jycke. ... Ja, är det något som engagerar så är det hur man ska vara med sin hund men i synnerhet hur man "ska" göra med maten... Färskfoder är kanon men lite bök är det. Vi provade olika allt eftersom vad handlarna hade hemma och vilket som passade vår hund. Vi blandade ut det med torrfoder. Det går att ta bara lite så gillar hunden torrisarna bättre. Vill man inte köpa färskfoder fungerar det lika bra med köttfärs. Det finns ofta till nästan samma pris när man köper storpack i mataffären. Men...när vi köpte färskfoder så föreslog affären en sort man skulle ha. Det gick bra ett tag men eftersom vår "lille prins" är "ganska" kräsen så gillade han inte det rätt som det var. Vi har nu kommit underfund med att han är inte så förtjust i gris. Det gäller så väl tam som vild gris, tyvärr. Vilt går att käka rått men inte tamkött eller vildsvin. Eftersom han inte är så förtjust i rått kött så får det så klart bli tillagat. Men eftersom man har en mikrovågsugn är det inte något större bekymmer. Någon eller några minuter beroende på tillagad portion är knappast något problem - i synnerhet eftersom det inte är jag som matar hundarna här hemma! (Jag promenerar med dem och sambon har maten klar när vi kommit hem. Perfekt uppdelning om ni frågar mig! )
Publicerat Maj 16, 201015 yr Jag har bytt till royal canin 4300 under lågsesong och 4800 spetsat med klass köttkross under jaktsesong, änteligen har den äldre laikan ökat i vikt trots att han är liten i maten. Ett plus är att även unghunden har blivit bra imagen samt att dom skiter nästan ingenting.