Publicerat Maj 14, 201016 yr Hej. I dag var jag till älgbanan och övade lite, men hade strul med bössan då den inte kastade ut patronerna riktigt ordentligt utan dom blev i bland kvar på plattan som matar upp patronerna. Sen matade den inte in 2 patroner utan slutstycket bara gled över den ena, samt att en gång så fastnade en patron när jag skulle mata in. När jag kom hem så tänkte jag att jag skulle dra ut matarfjädern lite, och då brast den i den ena "vinklingen" trots att jag drog försiktigt. Kan en defekt fjäder ha ställt till med matningsproblemet? Den bör ju inte ha nått att göra med att patronerna i bland inte kastades ut ordentligt. Eller? Som tur var så gick skyttet skapligt trots strulet med bössan. Mvh//Matte.
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare Hej. Kan den även vara boven bakom utkastningen också? Mvh//Matte.
Publicerat Maj 15, 201016 yr att hylsan inte slungas i väg är utkastarfel men om det är är nån dålig fjäder eller bara skit i systemet vågar inte jag sia om kanske du ska skicka den på en liten felsökning med grov rengörning
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare I dag har jag lånat ett nytt slutstycke av handlar'n så i kväll ska de testas om det är det som det är fel på. Antagligen så är det som sagts utkastaren som är paj. Konstigt på en bössa som inte ens är ett år gammal... Sen om jag petar in en tomhylsa så kastas den ut fin fint men inte efter att jag skjutit av ett skott, då blir hylsan liggandes eller rullar ur lite slött. När jag jämnför utkastarna i slutstyckena så har min utkastare rundade hörn men den i det nya slutstycket har mer skarpa kanter. Det är enda skillnaden jag ser. Ja ja, får se i kväll vad som händer.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Fråga Herr Berg, det finns en god anledning att ha en extra utdragare till hands när man har en Rem 700 låda, å andra sidan har Mr Mauser så vitt jag vet aldrig pajat en utdragare. En rengörning, en kontroll av att du inte fått grader under utkastaren och att den fjädrar som avsett. Som sista fundering, du vet att du inte bör/skall/få skjuta med det "lånade" slutstycket eller hur?
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare Som sista fundering, du vet att du inte bör/skall/få skjuta med det "lånade" slutstycket eller hur? Nej det visste jag inte. Varför skulle jag inte få det? Det är ju hela grejen med att låna ett nytt, så jag kan se vad som är fel. Eller ligger det nått mer "byråkratiskt" bakom?
Publicerat Maj 24, 201016 yr Nej det visste jag inte. Varför skulle jag inte få det? Det är ju hela grejen med att låna ett nytt, så jag kan se vad som är fel. Eller ligger det nått mer "byråkratiskt" bakom? Ingen byråkrati alls, men och detta är min åsikt samt vad som är sedvanligt tänkande, varje normal cylinderbössa med låsklackar två eller flera har fått pipan och patronläget anpassat till hur det slutstycket passar/låser i lådan, därav att slutstycket och lådan är numrerade, exempelvis som på Tikka/sako men även på rem och Mauservapen. Att bara byta slutstycke utan att kontrollera låslängden medför att den kan bli "för" stor, hur stor vet man inte och därför skall man inte göra det, resultatet av så kallad överdrivet patronlägesmått, excess headspace kan bli att en hylsa brister och går av i patronläget, det är ytterst obehagligt och kan skada vapnet/skytten, mindre obehagliga resultat kan vara 1, att du får klickar, det glappar helt enkelt för mycket, 2 att det blir gasläckage bakåt. En annan variant är att det nya slutstycket har låsmått som helt enkelt inte passar i din låda, då kommer det att kärva/fastna i din pang, det är obra. Men för att inte bara ta mig på orden, så vänta lite och se vad ytterligare än mer vapenkunniga medlemmar säger. Har du redan provat bulten som den ibland kallas och den "fungerar" mekaniskt är inte det ett klartecken på att det inte föreligger för stora låsmått. /Christian
Publicerat Maj 24, 201016 yr Ingen byråkrati alls, men och detta är min åsikt samt vad som är sedvanligt tänkande, varje normal cylinderbössa med låsklackar två eller flera har fått pipan och patronläget anpassat till hur det slutstycket passar/låser i lådan, därav att slutstycket och lådan är numrerade, exempelvis som på Tikka/sako men även på rem och Mauservapen. Att bara byta slutstycke utan att kontrollera låslängden medför att den kan bli "för" stor, hur stor vet man inte och därför skall man inte göra det, resultatet av så kallad överdrivet patronlägesmått, excess headspace kan bli att en hylsa brister och går av i patronläget, det är ytterst obehagligt och kan skada vapnet/skytten, mindre obehagliga resultat kan vara 1, att du får klickar, det glappar helt enkelt för mycket, 2 att det blir gasläckage bakåt. En annan variant är att det nya slutstycket har låsmått som helt enkelt inte passar i din låda, då kommer det att kärva/fastna i din pang, det är obra. Men för att inte bara ta mig på orden, så vänta lite och se vad ytterligare än mer vapenkunniga medlemmar säger. Har du redan provat bulten som den ibland kallas och den "fungerar" mekaniskt är inte det ett klartecken på att det inte föreligger för stora låsmått. /Christian Teoretiskt sett så har du helt rätt men jag undrar hur många vapen som kommer ut från fabriken (Remington, Winchester o s v) som verkligen justeras in på så sätt som du menar.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Teoretiskt sett så har du helt rätt men jag undrar hur många vapen som kommer ut från fabriken (Remington, Winchester o s v) som verkligen justeras in på så sätt som du menar. För få är nog det sanna svaret och det skulle öppna för Oink att testa, men jag tänkte att det var bäst att förklara hur det "skall" vara och vilka de inblandade riskerna kan vara. För att lägga in ett tyckande till i detta så skulle inte jag göra det, provskjuta alltså men jag är lite försiktig av mig. _________________________ En annan sak jag kom att tänka på nu är att om det skiter sig så har iofs vapenhandlaren ett visst ansvar men i strikt mening föreligger ingen garanti, har man avlossat vapnet med ett slutstycke som inte är "rätt" kommer nog inte ens Rem att godta det som en reklamation och då blir det frågan om en sak mellan dig som kund/konsument och handlaren, iofs en ganska enkel sak i sig men ändå ganska onödig. Nåväl detta med garanti är kanske ett skäl gott som något för att ta med hela pangen till handlaren för provskjutning, istället för att kuckla runt med saken hemma vid och på ett sätt som i varje fall inte är detta rätta om än kanske inte heller direkt farligt. Din handlare bör ordna allt detta till dig så att du slipper. /Christian
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare Nu har säkert Christian rätt och det har säkert RW också men handlarn kan väll inte låta mig ta ett annat slutstycke om det skulle förekomma en stor risk med detta. Kan man ju tycka iaf.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Nu har säkert Christian rätt och det har säkert RW också men handlarn kan väll inte låta mig ta ett annat slutstycke om det skulle förekomma en stor risk med detta. Kan man ju tycka iaf. De flesta vapen idag är gjorda i CNC maskiner med tolleranser på nån hundradels mm och alla delar som levereras ut ligger inom vissa mått så att använda ett slutstycke avsett för modellen ifråga är TROLIGEN helt ofarligt även om det kommer från ett annat vapen. Bäst är dock att lämna vapnet till en smed som vet hur man undersöker och löser problemet.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Nu har säkert Christian rätt och det har säkert RW också men handlarn kan väll inte låta mig ta ett annat slutstycke om det skulle förekomma en stor risk med detta. Kan man ju tycka iaf. Om du har den tilliten till din handlares kunskaper och insikter om vapen så är det en möjlig slutsats. Nu har inte jag det, då jag oftast har bra mycket större kunskaper om vapen än de handlare jag frekventerar, inte sällan förbluffar de mig med de saker de kläcker ur sig för att sälja, men det hindrar då som sagt inte att din handlare har kunskaper och omdöme, en, tja två frågor då bara, vad har ni kommit överens om, att du skall prova om det fungerar bättre? Vad kom ni överens om för det fall att något skulle hända? /Christian
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare vad har ni kommit överens om, att du skall prova om det fungerar bättre? Vad kom ni överens om för det fall att något skulle hända?/Christian Vi kom överens om att jag skulle testa om det funkade bättre med utkastningen. Något annat om det skulle inträffa något oförutsett talade vi inte om då jag inte trodde att det skulle vara något problem med ett nytt slutstycke. Men nu har man ju lärt sig nått nytt. Igen. Kanske bäst att ringa till handlarn och göra upp innan om nått skulle hända.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Lite udda "lösning" att låna ut ett annat slutstycke för att testa istället för att kolla vad som är fel, det är inte speciellt många saker som kan vara fel. Att skjuta med ett annat slutstycke fungerar troligen men lånar handlar ut ett utan att kolla hur det stämmer i bössan är det lite vågat även om chansen att det fungerar är 99%
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare Handlarn kollade slutstycket men hittade inget fel så då frågade jag om jag inte bara kunde få ett annat att testa med om det funkade att göra så, och då fick jag det.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Konstigt att det fungerar med en tomhylsa men inte när du skjuter, har du kollar så det inte studsar mot siktet justerratt? Den enda fördel vi vänsterskyttar har är att slippa detta
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare Studsar gör det inte. Inga märken eller nått som skvallrar om studs. Nu har jag skjutit 5 skott med det andra slutstycket i och kan konstatera att hylsorna kastades ut utan problem. Med mitt vanliga slutstycke och test med tomhylsa så landar hylsan rakt ut från magasinöppningen, med det andra slutstycket och samma test med tomhylsa så kastas hylsan ut mer bakåt. Hoppas att det nu räcker med ett fjäderbyte.