Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tvätta hylsor.

Featured Replies

Publicerat

Jag har ingen hylstumlare/tvätt för hylsor...

Överrväger en alternativ metod för att få lite "lyster" på min väl använda hylsor.

Har funderingar att prova koka dom i citronsyra!

Någon som provat det eller har ett bättre förslag att få ren hylsorna utan någon eg utr??

Publicerat

Överrväger en alternativ metod för att få lite "lyster" på min väl använda hylsor.

Någon som provat det eller har ett bättre förslag att få ren hylsorna utan någon eg utr??

Brukar lägga dem i en strumpa och låta de gå med i tvättmaskin. Tar lite tid men brukar bli bra reslutat.

Publicerat
Brukar lägga dem i en strumpa och låta de gå med i tvättmaskin. Tar lite tid men brukar bli bra reslutat.

Jag gjorde så och strumpan gick sönder..........Tur att frun inte vara hemma <_<

/Lasse

Publicerat

Jag tvättar mina i kokande vatten med syra i och sedan diskmedel i vattnet när syran fått verka en stund, de blir rena och fina men ändå inte blanka.

Jag har varit ambitiös någon gång och polerat patronerna när det varit färdigladdade. Det blir väldigt lättpolerat efter tvätten, blankt och fint som guld med lite kopparputs.

Publicerat
  • Författare
Jag gjorde så och strumpan gick sönder..........Tur att frun inte vara hemma <_<

/Lasse

Skit i frun.... Funkade det???

Publicerat
  • Författare
Jag tvättar mina i kokande vatten med syra i och sedan diskmedel i vattnet när syran fått verka en stund, de blir rena och fina men ändå inte blanka.

Jag har varit ambitiös någon gång och polerat patronerna när det varit färdigladdade. Det blir väldigt lättpolerat efter tvätten, blankt och fint som guld med lite kopparputs.

Använde du Citronsyra? eller något annat? Behövs diskmedel eg?.... Beskriv gärna hur du gör....

Publicerat

Jag kalibrerar hylsorna innan tvätt, lägger dem i en hink och slår på 1-1,5dl ättiksprit 24%, kokande vatten så det täcker. Låter detta stå en stund, skakar på hinken i flera omgångar så det plaskar runt ordentligt. Skvätter i helt vanligt diskmedel och gör samma sak en lika lång stund. Sköljer sedan ordentligt i kallt/ljummet vatten.

Jag torkar sedan varje hylsa för hand med en frottehanduk för att få bort de sista resterna av hylsfettet. Om man ids så kan man göra rent tändhattshålet med bomullspinnar, men det är lite överkurs.

Jo jag vet, det tar ett tag att handtorka 200 hylsor men om man försöker göra det lite tyst så får man sitta i TVrummet bredvid söta frun när man gör det <_<

Sen måste de naturlligtvis stå en vecka eller så för att torka helt inuti.

Publicerat
Skit i frun.... Funkade det???

Visst funkade det.. Rena o fina, enda var att det blev lite märken i dom efter rotationen men det sket jag i.

/Lasse

Publicerat

Enklaste är:

Koka en liter vatten i vattenkokaren, häll ner en msk LQ9 eller DB13 i en plastlåda. Fyll i vattnet å rör om.

Ner med hylsorna å låt stå 15-20 min.

Ur med hylsorna å skölj med hett vatten, skaka ur det värsta vattnen och lägg sedan upp dom heta hylsorna på en handduk. Dom bli ren å torkar på nolltid

Men kan även kör med vätskan i ultraljudarn och får då rätt så rent inuti och i tändattsläget också

• 8 months later...
Publicerat

Vad sägs om mässingsputs?

Använder jag, får till och med gamla försvarshylsor att se ut som nya