Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surströmming på vildsvinsåtel

Featured Replies

Publicerat

Talade med en jägare idag som påstod att surströmming ;) på åtel skulle vara riktigt attraktivt,är det någon på forumet som testat detta eller hört talas om det?

Han talade även mycket om sin framgång efter installerat avvittringsrör,har nu varit inne och sökt här hittat lite att läsa om det ;) men vill gärna höra om fler erfarenheter om ni har :D

//Anette

Publicerat

Har hört samma rykte och var givetvis tvungen att testa.

Det var mindre lyckat kan jag säga, ser gris på väg mot åteln.

Dom tvärnitar ett 20 tal meter därifrån och trynet börjar nosa i luften.

Jäklar vad dom frustade och grymtade för att sedan vända och sätta av i en jäkla fart.

Så nej jag har inga bra erfarenheter av surströmming.

Publicerat
Har hört samma rykte och var givetvis tvungen att testa.

Det var mindre lyckat kan jag säga, ser gris på väg mot åteln.

Dom tvärnitar ett 20 tal meter därifrån och trynet börjar nosa i luften.

Jäklar vad dom frustade och grymtade för att sedan vända och sätta av i en jäkla fart.

Så nej jag har inga bra erfarenheter av surströmming.

Hmmm...det var surströmmingen och inte dig de fick korn på? :lol:<_<;):D Jag menar de är ju jäkligt känsliga på vittring från oss tvåbeningar.

Det enda jag hört om surströmming är på detta forum och det är att det ska funka bra för att locka till sig räv. Grisar vet jag inte men de gillar väl det mesta, utom paprika!

Publicerat

Hade dom fått korn på mig så hade dom nog kommit och hälsat på släkten, man är ju lite mansgris emellanåt. <_<

Har faktiskt aldrig sett en gris bete sig på det sättet, man riktigt såg hur dom grinade illa.

På räv kan jag mycket väl tänka mig att det funkar bra, kräftskal gillar dom ju och det luktar inte heller hallontårta efter nån dag.

Publicerat

Surströming har jag inte testat men annan typ av inlagd sill gillar dom iaf skarpt. Sura räk och kräftor är också en höjdare.

Brukar sammla alla matrester under veckan och det mesta går ner utom som nämdes paprika.

Publicerat

Även jag har testat med surströmming och grisarna på min mark verkade inte gilla det. Sålänge burken stod på åteln med hål i locket och den vedervärdiga stanken så var det inte en gris framme på åteln förens jag tog bort burken.

<_<

Publicerat

Tja,har provat surströmming flera gånger. Funkar kanon! Dom bökar som f-n efter nergrävda strömmingar. Även räk/kräftskal är gångbart.

Har även hängt upp burkar i träd o skjutit med jaktskott på dom,luktar 20-30 meter bort.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips :) känns som detta iaf bör testas :P inte idag kanske för var på Harrys igår och det blev ett hårt slag :wacko: så en annan dag ;)

//Anette

Publicerat

Det verkar som att det är från grisflock till grisflock. Men så är de ju väldigt olika också, vilket gör grisjakten extra rolig ;) Jagar man på ett ställe kontinuerligt så "lär man känna" sina grisar tillslut och man vet vad de tycker om och inte tycker om.

Så när man kommer till en annan mark så kanske de grisarna inte alls tycker om den maten som föregående vildsvin tyckte om :)

T ex så provade vi för längesen med bröd, vi har provat med sockerbetor, vi har provat med det mesta.. men hos oss är det bara majs som gäller.

Anledningen till att våra vildsvin inte gillade brödet var troligtvis att grannarna eller jägarna som hade marken före använde sig av bröd och sockerbetor, så vildsvinen har lärt sig att den maten är farligt :wacko: