Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Finnlight 6.5 x 55

Featured Replies

Publicerat

Var inne på Mora vapen smedja i tisdags och kände och klämde lite på en sako finnlight 6.5 x 55. ;D  Den var lätt och verkade smidig. är den annars något vidare bra?  Känner mig lite sugen på en sådan.  Ska väl mest brukas för älg och bäver.

Publicerat

Titta på min annons under säljes där jag har en ny finnlight, fast i .270W till salu. Den kalibern klarar klass 1 även i framtiden då blyförbudet kommer 2008, det gör inte 6,5x55.

Publicerat

Okej, men är det verkligen bestämt att det blir bly förbud 2008?.. eller ska dem ta beslut om det då?.  I såfall är det då ingen ide att köpa en finnlight 6.5 x 55.

Publicerat

Låt bli 6,5x55 tankarna och kolla på MrFiberclass 270win, en mkt bättre allround kaliber och ligger inte på gränsen till klass 2 som 6,5an.

Publicerat

Ja, den var jäkligt fin!. hade du tänkt 14 laxar för den?

Publicerat

Sebastian,

Jo beslutet är fattat - det skedde för flera år sedan. Om inte regeringen ändrar beslutet så blir det blyförbud 2008. Kan ju tänkas att de skjuter upp förbudet ett par år men...

Min .270 är ny från fabrik i kartong och allt. Jag fick den i inbyte mot en pistol jag sålde till Finland. Jag har redan en .270, en 7x57 och en 7mmRM så jag behöver ingen mer mellanklassare, så det är inget fel på bössan. Ring 0709-252609 om du är intresserad. Begagnat fäste medföljer.

Norma gör numera även jaktmatch i .270, så de tror också på blyförbudets popularitet för andra kalibrar som liknar 6,5x55 men är lite vassare (jfr deras 6,5-284).

Mvh

Ola

Publicerat

Hej Mats,

jag är nog utan tvekan böjd att hålla med Mr Fiberclass. I dina kläder hade jag valt antingen en 270 win (eller möjligen en 7-08).

Eftersom det finns både jaktmatch och gott om jaktkulor i 270 win är det ett utmärkt val, sedan kan man ju alltid diskutera bössor i all oändlighet men Sakon faller ju ganska många på läppen och den har en hel del trevliga egenskaper....

Så om du bestämt dig för en finnlight  skall du nog titta närmare på en 270 win och varför då inte mr Fiberclass exemplar.

Ha det,

Henrik

Publicerat

Hej Sebastian

Finnlighten är ett fint gevär och det gäller alla Sako, även om det har förekommit en del rassliga exemplar av Sako 75. Problemet är att Finnlight har, i mitt tycke, en för kort pipa för att utnyttja 6,5X55 till fullo.

Vill du ha en kortpipig studsare så är .308W ett perfekt val av kaliber då den verkar påverkas lite av piplängden, den förlorar alltså inte speciellt mycket prestanda om pipan kortas.

Annars tycker jag att 6,5X55 fortfarande är en mycket bra patron. När det gäller egenprecision så finns det inte många kalibrar som kan mäta sig med 6,5:an.

När det gäller ballistisk koefficient, sluthastighet m.m. så är 6,5 kulorna skitbra, rent ut sagt.

Dom slår det mesta precisionsmässigt.

Nu har ju det ingen betydelse om man ska träffa en älg på 50m - men ändå.

Själv vill jag ha kalibrar anpassade för olika behov. Detta med "allround" har aldrig fallit mig på läppen måste jag säga.

Jag använder 243W och 6,5x55 för tävling, precisionsskytte, toppfågel, råbockar och skadedjur.

Gärna i varmint eller sportutförande. (lite allround blev det där kanske)

Och sen en grovkalibrig men lätthanterlig bössa för större vilt.

Men visst - en Sako 75 i .270 kan säkert vara nåt om du får fästena med.

mvh Danne

Publicerat

Hallå alla! 

Tack för alla era väl informations rika svar.

Jag ska fundera lite Ola, men jag hör av mig om inte annat.

Mvh Sebastian

Publicerat

Sebastian - vad tog de för en Finnlight 6,5x55? Jag såg att en .30-06 kostade 15995 hos handlaren här i Enköping?

Publicerat

nä, du vet. de riktiga priset är ca 16 000, men jag såg inget pris vid den jag höll i (fråga inte heller). Men jag såg i svensk jakt att jaguargruppen sålde ut dem för 13 000 nu. Jag vet inte om han jag var hos hade någon rabbat.

Publicerat

Torsbo Handels i Jaguargruppen tar 11900 för en ny Finnlight 6,5x55 och 14600 för övriga kalibrar - de får inte heller 6,5:orna sålda...

12900 för en begagnad Finnlight tar de också såg jag. Då tycker jag 14000 för en ny Finnlight med ett fäste värt ca 1500kr är ett bra pris...

Publicerat

Precis, priserna skiljer sig från olika kalibrar. Och jag kan nu förstå varför de inte får dem sålda. Men visst kan man köpa sig en sådan ändå om man bunkrar upp med amunition. ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

ja gav 13k för min 308w.... ny  ;D

så 14 för en ny med fäste är väl rätt okej. visserligen gav ja bara 800 för fäste men ändå.

Publicerat

Jo, men ola kanske har lite dyrare fästen. inte vet jag. Men det var väl bra pris på din :D