Publicerat Maj 16, 201015 yr Blir glad att lagstiftarna äntligen tar djurets lidande på allvar då trafikanter inte rapporterar viltolyckor som de ska. Sen blir det fall på eget grepp då de giriga idioterna vill ha pengar från försäkringsbolaget och då tvingas poisanmäla det och då får dryga böter. Såg att en nonchalant trafikant fick 13000kr i böter. Bra gjort tingsrätt. Ni som går eftersök på de sent rapporterade djuren måste väl hålla med mig. Håkan W
Publicerat Maj 16, 201015 yr Det är bra att de tar viltolyckor men framför allt de skadade djurens lidande på allvar, så stort allvar att det svider i plånböckerna på arroganta bilister. En stilla undran är var gränsen går för vilt som ska rapporteras...blåmes och talgoxe? Ekorre? Daggmask? Möss och sorkar? Sniglar? Hare och kanin? Eller gäller det bara stora djur? Jag har nog missat lite känns det som...
Publicerat Maj 16, 201015 yr Dock är det långt från alla bilister som vet vad de skall göra vid en viltolycka. Många vet inte ens att det är lag på att rapportera. Jag har t o m träffat folk som tror att de har begått ett brott när de har krockat med ett rådjur... Jag tror lite mer information torde vara på sin plats.
Publicerat Maj 16, 201015 yr Det är bra att de tar viltolyckor men framför allt de skadade djurens lidande på allvar, så stort allvar att det svider i plånböckerna på arroganta bilister.En stilla undran är var gränsen går för vilt som ska rapporteras...blåmes och talgoxe? Ekorre? Daggmask? Möss och sorkar? Sniglar? Hare och kanin? Eller gäller det bara stora djur? Jag har nog missat lite känns det som... nu har jag inte läst "lagbeslutet" utan bara sånt som har sipprat ut och då är det viltolyckor som nämns så ska man hårddra det så är det ju alla "olyckor" med vilt inblandat så en klargörning vart man drar gränsen innan det blir löjligt att anmäla skulle ju sitta fint som snus
Publicerat Maj 17, 201015 yr Dock är det långt från alla bilister som vet vad de skall göra vid en viltolycka. Många vet inte ens att det är lag på att rapportera. Jag har t o m träffat folk som tror att de har begått ett brott när de har krockat med ett rådjur...Jag tror lite mer information torde vara på sin plats. Håller med helt om detta. Har sagt det tidigare, vore bra med någon form av informationskampanj i media.
Publicerat Maj 17, 201015 yr Enligt min förståelse och nuvarande information går gränsen vid klövvilt, att detta finns uttalat, till detta hör att försäkringsbolagen vid skada kontrollerar mot Polisanmälan. Är inte denna gjord riskerar bilföraren dryga böter - finns domar sedan årskiftet, med dagsböter upp till 10.000 sek. Hoppas vi nu slipper halta djur i skogen! RG
Publicerat Maj 17, 201015 yr Nu är jag kanske lite ute o seglar... Men har det inte alltid varit anmälningsplikt när man kört på vilt. Iallfall om man ansett viltet skadat. Har blivit rejäla böter förr oxå om det gått bevisa att djuret va skadat/dött. Ändringen är väl att olyckan ska anmälas oavsett vad föraren tror om viltet klarade sig eller inte. Svårigheten innan va väl att dömma någon som säger att han va övertygad om att viltet kom undan oskadat. Gränsen går kanske vid klövvilt men i paragraferna läser man ju om statens vilt, typ utter, kungsörn osv.. lite kul för man kan ange i det nya systemet på NVRs hemsida om man har hund för eftersök på utter o kungsörn... Vem vill skicka en hund med kommandot "apport" på en kungsörn men vingen av... En landsomfattande kampanj i media, speciellt TV vore kanonbra och något förbundet borde avsätta pengar till. Skulle ge lite reklam för jägarnas samhällsinsats.
Publicerat Maj 17, 201015 yr En landsomfattande kampanj i media, speciellt TV vore kanonbra och något förbundet borde avsätta pengar till.Skulle ge lite reklam för jägarnas samhällsinsats. Bra ide! Happas att någon läser och för vidare.
Publicerat Maj 17, 201015 yr Bra ide! Happas att någon läser och för vidare. Ja, jag håller verkligen med! Det krävs mer information till alla om detta då det verkar vara ett "svart hål" för många. Statens vilt och klövvilt är rapporteringsskyldigt. Men frågan är om man är tvungen att rapportera allt om man inte vet vad som är statens vilt...nu blev det som vanligt lite snurrigt när jag är i farten men ni kanske fattar. Gemene man vet inte vad som är statens vilt - inte jag heller fullt ut... - kungsörn förstår jag men en mellanspett eller en fjällgås??? Hur många ser skillnaden på de olika hackspettarna och gåsarterna vi har? Många vet inte skillnad på vad som är olika rovfåglar eller ens fåglar. Jag hade en kompis förut som sa: liten fågel = gråsparv , mellanfågel = mås, stor fågel = svan. Han skojade lite men sanningen ligger nog inte långt bort för många i vårt avlånga land... Tror man som Wizard skrev dessutom att det är ett lagbrott man begår som bilförare om man kör på ett vilt underlättar det knappast för inrapporteringen av viltolyckor. Lite vid sidan av ämnet...letade efter fridlysta djur och såg att alla grod- och kräldjur är fridlysta i Sverige och våra grannländer. "Det hade jag ingen aaaning om..." Begår man ett brott när man kör på en väg och mängder av grodor stryker med då de mosas av bilhjulen när man far fram? Det vore verkligen på sin plats för en fin kampanj för att visa att vi jägare har mer koll än de flesta på detta med djur och natur, att vi bryr oss om och värnar om miljön. "Gör det du också!" - typ, säger en jägare och tittar vänligt in i kameran när han talar till Nationen... (Ja, tur att jag inte är någon reklamnisse... )
Publicerat Maj 17, 201015 yr Oj, nu hittade jag infon "vi alla söker" på Naturvårdsverkets sida: Det är 11 arter som skall rapporteras: björn varg järv lo älg hjort rådjur utter vildsvin mufflonfår örn (Den som söker finner... )
Publicerat Maj 17, 201015 yr Och vet man inte vad man kört på så är det inte olagligt att rapportera övrigt vilt. Själv kontrollerar jag att det jag kört på är dött oavsett vad det är för djur.