Publicerat Maj 17, 201016 yr Hej, jag är en nybliven jägare som undrar över skillnaden på kaliber 12 och 20 när det gäller jakt respektive lerduveskytte Vill minnas att jag hört (kanske 4-5 år sedan) att det inte går att skjuta stål med kal.20. Någon som vet? Bössan jag tittat på är en Beretta från slutet 90-talet
Publicerat Maj 17, 201016 yr Hej, jag är en nybliven jägare som undrar över skillnaden på kaliber 12 och 20 när det gäller jakt respektive lerduveskytteVill minnas att jag hört (kanske 4-5 år sedan) att det inte går att skjuta stål med kal.20. Någon som vet? Bössan jag tittat på är en Beretta från slutet 90-talet Hej! Jodå, du kan skjuta stål i kal.20. Men om du står och väljer skulle jag ta en kal. 12 pga av tillgången på ammo, främst övnings ammo. Jag har både kal 20. och 12 och någon riktig praktisk skillnad kan jag inte se, jag har min drilling i kal 20 till rådjur, även om det finns dom som påstår att man når längre med 12. PMT här på forumet har avhandlat skillnader i andra trådar här som du säkert hittar om du söker. Jag har svaret för dig!! Köp tjugan om du gillar den och köp en tolva åxå!!!
Publicerat Maj 17, 201016 yr Hej! Jodå, du kan skjuta stål i kal.20. Men om du står och väljer skulle jag ta en kal. 12 pga av tillgången på ammo, främst övnings ammo. Jag har både kal 20. och 12 och någon riktig praktisk skillnad kan jag inte se, jag har min drilling i kal 20 till rådjur, även om det finns dom som påstår att man når längre med 12. PMT här på forumet har avhandlat skillnader i andra trådar här som du säkert hittar om du söker. Jag har svaret för dig!! Köp tjugan om du gillar den och köp en tolva åxå!!! +1
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Hej! Jodå, du kan skjuta stål i kal.20. Men om du står och väljer skulle jag ta en kal. 12 pga av tillgången på ammo, främst övnings ammo. Jag har både kal 20. och 12 och någon riktig praktisk skillnad kan jag inte se, jag har min drilling i kal 20 till rådjur, även om det finns dom som påstår att man når längre med 12. PMT här på forumet har avhandlat skillnader i andra trådar här som du säkert hittar om du söker. Jag har svaret för dig!! Köp tjugan om du gillar den och köp en tolva åxå!!! Tack för ditt svar Jag blev verkligen förtjust i 20:an och då priset var helt rätt så får det bli så Skall fundera på även en 12:a Har även tittat på en drilling 20/20,7x57R så det blir nog den med, en väldigt vacker Merkel som gav hjärtklappning
Publicerat Maj 18, 201016 yr Tack för ditt svarJag blev verkligen förtjust i 20:an och då priset var helt rätt så får det bli så Skall fundera på även en 12:a Har även tittat på en drilling 20/20,7x57R så det blir nog den med, en väldigt vacker Merkel som gav hjärtklappning haha känner igen mig med merkeln.. har en kombi i samma kaliber som smälte in i händerna på mig.. ett val jag aldrig ångrat eller kommer ångra..
Publicerat Maj 18, 201016 yr Tack för ditt svarJag blev verkligen förtjust i 20:an och då priset var helt rätt så får det bli så Skall fundera på även en 12:a Har även tittat på en drilling 20/20,7x57R så det blir nog den med, en väldigt vacker Merkel som gav hjärtklappning Hoppas du blir nöjd!! Har själv haft en Beretta kal.20 men bytte bort den mot drillingen, och det kommer ofta stunder när jag saknar den............ Köp sen inte allt för tunga laddningar, jag skjuter Gyttorp 30g i drillingen, mer behövs inte.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Delar Upptag71 syn på saken. Har en merkel drilling 20 , 7x57R för jakten och en kal 12 benelli automat för övning och jakt.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Vilken hagelkaliber skulle ni rekommendera till en som enbart jagar kråka och duva med hagel?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Vilken hagelkaliber skulle ni rekommendera till en som enbart jagar kråka och duva med hagel? spelar ingen roll
Publicerat Maj 18, 201016 yr Vilken hagelkaliber skulle ni rekommendera till en som enbart jagar kråka och duva med hagel? Duva har jag aldrig jagat, men kråka har det ju blivit en och annan genom åren.. Jag har jagat mest med kal 12, mindre del med kal 20, och kal .410. Vapnen har varit bock, sbs, halvauto och kombi. Nu jagar jag kråka med en Winchester 370 enkelskottshagel i .410, en Savage 24 kombi med 22LR och .410 och idag fick jag hem en Savage 24VD kombi i 22Hornet och kal 20 som också kommer att få mula kråka bla. Jag är av den övertygelsen att kalibern är mindre viktig i detta fall, huvudsaken är att pangen passar skytten.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Det är lite fler hagel i en kaliber 12 patron jämfört med en 20 av samma vikt (ex 32gr) men det går man upp lite i vikt på en kaliber 20 så blir antalet hagel detsamma. Vissa påstår att hagelsvärmen i kaliber 20 blir mer avlång och på så vis tätare men det tror jag är ganska marginellt. Ska man skjuta mycket på skjutbanan så blir det billigare med kaliber 12 men om et bara handlar om jakt så spelar det mindre roll.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Det är lite fler hagel i en kaliber 12 patron jämfört med en 20 av samma vikt (ex 32gr) men det går man upp lite i vikt på en kaliber 20 så blir antalet hagel detsamma. Vissa påstår att hagelsvärmen i kaliber 20 blir mer avlång och på så vis tätare men det tror jag är ganska marginellt.Ska man skjuta mycket på skjutbanan så blir det billigare med kaliber 12 men om et bara handlar om jakt så spelar det mindre roll. Hur kan det bli fler hagel i den ena om laddningsvikten är den samma?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Hur kan det bli fler hagel i den ena om laddningsvikten är den samma? Jag har ställt mig samma fråga men inte fått något bra svar... men om man skär isär patroner av olika kaliber och räknar så blir det så Dock marginellt lite skillnad.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Om densiteten på blyet är samma så´måste hagelantalet vara samma vid samma vikt... Eller hur ska haglen veta hur många de ska vara innan man hällt dem i en patron om de inte vet om de kommer att hamna i en kal 20 eller kal 12-patron?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Kaliber 20 har ju lite högre gastryck och har lite lägre i hastighet än kaliber 12. Som jag skrev tidigare så blir hagelsvärmen/pelaren längre (förutsatt samma hagelvikt) vilket innebär tightare träffbilder, lägre fart och högre tryck... kaliber 20 laddas sällan tyngre än 30-32 gram och om jag får gissa fritt så lägger tillverkarna laddvikterna lite lägre för att skona gamla bössor och tokiga skyttar Många stirrar sig helt blinda på US-nr och antalet gram bly i hagelpatronerna... det viktiga är att man har jämna och fina kärvar på dom avstånden man ämnar använda bössan så chokerna och bössan ska passa patronvalet. Hur många är det som med handen på hjärtat kan säga sig ha provat ut ett tiotal olika patroner mot slammad tavla med dom olika chokerna man har till bössan?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Där ÄR samma laddvikt i båda kalibrarna om man nu jämför samma laddvikt, tex 28g i respektive kaliber. Den som antyder annat får sätta sig och sprätta patroner ! MEN det är långt i från att alla tillverkare håller sina angivna mått ! Står det 36g kan det mkt väl bara vara 34g hagel i patronen. Och haglens spridning har likaså ingen betydelse pg av kalibern. Utan mer av förladdning och borrning. Om man nu håller sig till samma laddvikt i båda kalibrarna. Ang högre laddtryck och lägre fart. Det är den mindre kaliberns yta som krutet har att verka på som gör laddtrycket högre. Och den lägre farten är inte ens nämnbar, hur många fabrikat är ens i närheten av sina angivna farter ? Och vad gör inte motvinden för de små haglen. /mvh.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Blackshadow: Kaliber 20 är en helt grym jaktkaliber ! Inte pg av dess effekt vilken är underställd en 12as. Förutom att den är så jäkla smidig , snabb och fullt effektiv på allt vilt inom rekommenderade hagel håll. Vill man oftast ladda med 32gram eller mer för man känner sig trygg med det eller vill ligga och skjutta på håll som inte rekommenderas är en 12a given ! Men kan man tänka sig laddningar från 24g - 30g är kaliber 20 given. Finns några 33&36 grammare oxå om man nu vill. Ett jaktvapen i mina ögon ska va smidigt och en hagelpåk eller kombi/drilling i kaliber 20 är en bit på rätt väg. Med sina minimala baskyler och smala pipor. Jag själv köpte en kaliber 20 Beretta 687 för några år sen. Och har nog fällt det mesta med den nu förutom grävling. Till rådjur laddar jag 28g 3or. Till änder ,kråkor osv 28g 6or. Att ammon ska va dyrare har jag inte märkt av, vist kan man hitta rabbatiserad kaliber 12ammo. Men Rottwail kostar 80kr asken i både kaliber 12 & 20. (Jag har båda kalibrarna) /mvh.