Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Orolig för rådjuren

Featured Replies

Publicerat

Har försökt inventera mina marker samt dess närliggande områden och kan bara konstatera att det nog blir klent med rådjursjakt i år.

Det brukar vara mycket gott om rådjur i mitt närområde men i år ser det inte bra ut...

Börjar misstänka att den ovanligt långa vintern vi hade i skåne har decimerat rådjursbeståndet.

Hur ser det ut hos er?

Publicerat

Klent... och framför allt magert! Under lojakten gick det att fånga rådjur med händerna här, så jag är inte förvånad direkt...

Kikade nyss på revirbocken som smaskar på viltåkern bakom huset, och kroppen är lika mager som de (långa) hornen.

Publicerat

har inte märkt någon skillnad. ser likamycket spår som förra vinter och observerat från bil en hel del.

Publicerat
Har försökt inventera mina marker samt dess närliggande områden och kan bara konstatera att det nog blir klent med rådjursjakt i år.

Det brukar vara mycket gott om rådjur i mitt närområde men i år ser det inte bra ut...

Börjar misstänka att den ovanligt långa vintern vi hade i skåne har decimerat rådjursbeståndet.

Hur ser det ut hos er?

Låter väldigt tråkigt :P

Vi har gott om rådjur på egna marken, ingen skillnad från förra året.

Tycker det är kul att ta lite runder på kvällarna och kolla efter djur ser mycket både älg,hjort och rådjur här runt Halmstadtrakten :)

Publicerat

Här är det klent men o andra sidan brukar de vara osynliga så här års här i skogen.

Har inte sett en ända "fin" bock utan bara ett par spetsar men mestadels getter/smaldjur.

Såg en get som i vart fall var dräktig och det var skönt.

Tror att det blir lite återhållsamhet med rådjuren här hemma i år om inte läget ändrar sig.

/Lasse

Publicerat

Här syns bara enstaka rådjur på vallarna nu. Men det är fullt normalt och precis som det brukar vara. De har gott om mat på annat håll, därför syns de inte. Men tidigare i vår precis när det började bli grönt på vallarna så var här gott om rådjur. Men så här brukar det vara varje år.

Publicerat
Här syns bara enstaka rådjur på vallarna nu. Men det är fullt normalt och precis som det brukar vara. De har gott om mat på annat håll, därför syns de inte. Men tidigare i vår precis när det började bli grönt på vallarna så var här gott om rådjur. Men så här brukar det vara varje år.

Här ser det ut som vanligt, även om vintern var hård så jagades det inte lika mkt heller så tror de väger upp

Publicerat

Vi håller tummarna för visst vill vi ha hagen full med "fuldjur" :D

/Lasse

Publicerat

Riktigt risigt där jag jagar, på en halvö i Mälaren. I jaktlagets diskussioner har jag förespråkat återhållsamhet i kanske två år - vintern ordnade en årsavskjutning till och jag är rätt skeptisk till hur föryngringen gick i år med utsvultna getter. De rådjur vi har nu behöver vi behålla i två år för att stammen skall repa sig, nu är det rävjakt för hela slanten så fort valparna börjar titta ut ur gryten.

Publicerat

Suttit ute ngr kvällar och konstaterat att det är klent här med.. på en viltåker i går hade jag förväntat mej minst 5-6 djur.. nu såg jag ett ensamt smaldjur med killing i magen.

Mvh!

Publicerat

Såg precis en get med nyfödd killing här inne i byn. Är inte det rätt tidigt?

/Må

Publicerat

här i norr är det mycket mer än vanligt

Publicerat

Här är det också väldigt gott om dem.

Har sett minst olika 15 individer varav 4 bockar på en yta på c:a 1000ha

/L

Publicerat

Hos mig är det ett decimerat bestånd.

När rådjuren återhämtat sig under tio år till en bra stam på våra marker så är den åter igen decimerad till följd av den hårda vintern. Ett mindre bestånd som nu måste vårdas skonsamt.

Skam den som ger sig!

Publicerat

Ja det är tid av självransakan - efter en sådan här vinter har man faktiskt den stam man förtjänar.

Här hemma har inte många friska rådjur svultit ihjäl, i detta är jag säker, men detta har kostat såväl pengar som tid. Tyvärr hjälper inte utfodring mot lodjur och räv dock.

En snörik och kall vinter är elak på mer än ett sett, rävarna tror jag dock har ett kanonår framför sig. Bra med as under vintern och gnagarna har haft det bra under snön.

Publicerat
Hos mig är det ett decimerat bestånd.

När rådjuren återhämtat sig under tio år till en bra stam på våra marker så är den åter igen decimerad till följd av den hårda vintern. Ett mindre bestånd som nu måste vårdas skonsamt.

Skam den som ger sig!

Hos mig är det jättemånga jämfört med hur det brukar vara.

Glömde förståss tala om att detta är en bit ifrån kusten i Ö-vik.

/L

Publicerat

Har varit lite tunt med rådjur nere hos oss, men inte så illa som man trodde att det skulle bli när man såg dom i vintras.

Även grisen verkar ha fått sig en rejäl törn eller så har dom flyttat på sig.

Som det ser ut nu så blir det nog mer att inrikta sig på rävjakt än bockjakt i augusti, även om det ser ut att vara ganska tunt med rävar också.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hade en jättefin bock som strövade runt på tomterna här i radhusområdet där jag bor.

Såg inte alls spec. mager ut. å andra sidan är vårlökarna mystiskt försvunna så. 1+1=.......... :blush:

Publicerat

I dag såg tjejen och ungarna två jätte små kid ca 100m ifrån vårt hus.

De va cirka tre decimeter långa och stod och skakade vid vägen när de kom med bilen. Geten hoppade in i skydd och de små liven stod kvar i kanten på rangliga ben.

Har kollat lite på mina hemma marker där verkar det va gott om rådjur går man ut ser man inte mindre än 5st på ett par gärden och vissa geter har varit bra feta.

Nån mer som sett kid än ?

Publicerat

Vi verkar ha mer rådjur än vanligt!

Nu tror jag det beror på att vi var lite flitigare med utfodringen än några av våra grannmarker.

Så nu funderar man på hur många av de här "invandrarna" som stannar kvar. Och hur många som söker sig tillbaks.

Den lilla spaning jag hunnit med senaste veckorna tyder på att getterna går tillbaks men att vi fått ett antal extra "fjolingar".

Någon som vet om detta är vanligt?

// Henrik

Publicerat

Nu tror jag det beror på att vi var lite flitigare med utfodringen än några av våra grannmarker.

Så nu funderar man på hur många av de här "invandrarna" som stannar kvar. Och hur många som söker sig tillbaks.

Den lilla spaning jag hunnit med senaste veckorna tyder på att getterna går tillbaks men att vi fått ett antal extra "fjolingar".

// Henrik

På de marker som jag jagar på i närheten av Gnesta finns det bra med djur mer än vanligt tror jag.

Vi har säkerligen också fått in djur från grannar under vintern, äldre djur vandrar nog tillbaka till sina ordinarier revir

men ungdjur kan nog stanna i viss mån.

//Lasse D.

Ps Även i Västmanland verkar det finnas hyggligt med rådjur

Publicerat

// Henrik

Ni hade förmodligen lediga rum aka revir att uppta hos er, så årsavkommorna har funnit det för gott att stanna,

bara att gratulera dig/er till god insats.

Stadsnära där jag rör mig mest nu, har jag noterat att det är färre djur, många som dukade under i vinter, å andra sidan är de som är kvar, fina och i gott skick nu.

Det är roligt att se, om nästa vinter blir bara lite snällare så kan detta vara en bra återstart för stammen.

/Christian

Publicerat

Just nu kan jag glädja mig med att alla smaldjur o getter jag ser nu mera är dräktiga.

Feta o fina är dom så utfodringen i vintras har helt klart gett resultat.

har sett ganska mycket fejjninar av bockar men tyvärr ser jag dom inte live.

Har dock sett en bock som hastigast och den såg lovande ut, inte medalj men lite större en normalt.

/Lasse