Publicerat Maj 18, 201015 yr Igår kväll tog jag med mig några kollegor från jobbet för att panga lite lerduvor hemma på fältet. Slut ammunition men hittade 10 askar 12/67 24g stål hos en lokal handlare. Än hur jag justerade MP-153'an ville den inte repetera ut tomhylsorna så det blev att stå och rycka hela tiden. Efter c:a 250 skott så smäller det ordentligt och jag får en riktig tryckvåg i ansiktet. Det visar sig att han lyckats få i en ny plugg medans en tomhylsa satt kvar rakt ur i lådan. Hylsan och förladdningen satt kvar i pipan, Culoten var totalt förvriden och fastkilad i lådan. Allt gick bra men det var rätt läskigt... Antagligen så träffade den snedställda tomhylsans culot tändhatten helt perfekt. Läxa? Se till att tomhylsan är borta innan slutstycket släpps. /L
Publicerat Maj 18, 201015 yr Med risk för att låta lite "bror duktig" nu så säger jag det ändå. Funkar det inte som det ska så är det bättre att man låter bli än att riskera otrevligheter. Troligen var det inte långt ifrån en pipsprängning och jag utgår från att du nu lämnar in bössan till en kompetent vapensmed som kollar så att bössan inte har tagit skada av det som inträffade. Har sett en pipsprängning där omfattande ansiksskador blev påföljden. Han klarade livet men miste synen i båda ögonen... Du lär nog ha varit lite omskakad efter den händelsen
Publicerat Maj 18, 201015 yr Författare Det som förbryllar mig är hur det ens kunde hända. Händer ju ibland att tomhylsorna inte kastas ut ordentligt men en ny plugg ska ju inte kunna matas upp! Har jämfört med 12/70 pluggarna och dessa var c:a 4mm kortare oskjutna. Antar att detta kan ha påverkat? Nåväl, huvudsaken att det gick bra. Och jodå pangen ska lämnas in för koll. /L
Publicerat Maj 21, 201015 yr Författare Papphylsa alltså Hehe inte riktigt så gamla. Blev ju några askar över. Ska kolla vad det är för sort och meddela! /L P.s. har för övrigt en låda med nytillverkade Gyttorp stjärnstukade pappisar. De funkar kalasbra :-)