Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köks kniv

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla jägare.

Tänkte att jag sätter ut en köks kniv jag gjort. En robust sak där jag gjorde bladet av hss Röntgen steel. Nästan 4 mm tjockt och lite råare utseende. Blad längden gjorde jag 18 cm lång och santoku typ. Scalorna är rand björk. Blir en otrolig hård o bra skärpa med det här stålet. Gjorde också lite filework på ryggen.

Vad tycker ni??

mvh Kimmo Lilja

ett-10.jpg

fyra-9.jpg

tre-9.jpg

tv-10.jpg

Publicerat

Ooooo.... me like, a lot :unsure:

Publicerat
Tjena alla jägare.

Tänkte att jag sätter ut en köks kniv jag gjort. En robust sak där jag gjorde bladet av hss Röntgen steel. Nästan 4 mm tjockt och lite råare utseende. Blad längden gjorde jag 18 cm lång och santoku typ. Scalorna är rand björk. Blir en otrolig hård o bra skärpa med det här stålet. Gjorde också lite filework på ryggen.

Vad tycker ni??

mvh Kimmo Lilja

[/img]

Snyggt!

Hur hårt är stålet?

Publicerat

Väldigt snygg kompis! :D Det är en sådan som man inte ska låta frun hålla i så att hon inte riskerar att skära fingrarna av sig va? ;):blush::unsure:

Publicerat

:unsure:

/Lasse

Publicerat

Vad tycker ni??

Ser väldigt intressant ut. Har dock några synpunkter:

-Personligen tycker jag att det känns som om kniven skulle blivit mer dynamisk i sitt utseende om du placerat spetsen lägre ner istället för längs bladets mittlinje. Jag tycker alltså att kniven skulle blivit bättre (=passat mig bättre) om den varit mer i stil med en "japansk kockkniv".

-Santoku, betyder det att bladet enbart är slipat på ena sidan? Tycker nästan att det ser ut så på bilden. Verkar vara en superkniv för högerhänta i så fall.

-Fileworks på en kökskniv är i mitt tycke lite overkill, i mitt kök skulle det bli lite av en smutsfälla (jag vet, det är jag som diskar....) :unsure:

-4 mm blad, oj oj, det är en kraftig kniv, bör klara det mesta i köket... Det gillar jag.

-18-24 cm är perfekta längder på köksknivar. Jag märker att det är dessa jag använder hemmavid, aldrig de som är större och sällan de som är kortare.

Sammanfattningsvis, med några små förändringar så är det en knivtyp jag skulle ta mig en ordentlig funderare på att köpa. Enda problemet är väl att motivera det hela för frugan - vi har redan två magnetlister fulla med aldeles för dyra knivar (främst Arcos "tyska" serie & Kitchen Shark)

Publicerat

Mycket tjusigt.

Man får en "vill ha"-känsla!

Publicerat

Kimmo

Om jag ville köpa den hur många pengar skulle du ha då?

/Håkan H

Publicerat
  • Författare

Hej o tackar.

Joo, kniven klarar nog det mesta i köksväg :unsure: Bladet är slipat bara på en sida som de japanska kock knivarna är. På andra sidan finns bara en liten secundär egg. Slipningen gör att kniven blir mycket vasst.

Ville ha spetsen mer mott mitten av bladet för att det skulle vara smidigt med gungande rörelser osv... grönsaker osv..

Vet inte riktigt vad man ska ta för den här men ni kan komma med bud om ni vill.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare
Hej o tackar.

Joo, kniven klarar nog det mesta i köksväg :unsure: Bladet är slipat bara på en sida som de japanska kock knivarna är. På andra sidan finns bara en liten secundär egg. Slipningen gör att kniven blir mycket vasst.

Ville ha spetsen mer mott mitten av bladet för att det skulle vara smidigt med gungande rörelser osv... grönsaker osv..

mvh Kimmo Lilja

Hårdheten är ca 60 hrc.

Publicerat

Hade köpt den direkt om det inte varit filework på ryggen. Riktigt snygg!

Publicerat
  • Författare

Tackar.

En av våra medlemmar ville ha den så han fick den :D

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
Tackar.

En av våra medlemmar ville ha den så han fick den ;)

mvh Kimmo Lilja

hehe!

Jag vill också "ha" en... eller... jag vill ha en hel serie köksknivar... kan jag "få" det? :)

En vacker dag ska jag lägga en beställning på det...

Publicerat
hehe!

Jag vill också "ha" en... eller... jag vill ha en hel serie köksknivar... kan jag "få" det? ;)

En vacker dag ska jag lägga en beställning på det...

+1

Publicerat
  • Författare

Heh heh.... Självklart kan ni få de :rolleyes::lol: Säg bara till i god tid

• 2 weeks later...
Publicerat

Tjena Kimmo!

Skicka gärna ett pm när du tagit emot biten...

Själv funderar jag just på att göra något större till min kloss, typ till en Santoku eller Usuba kökskniv. Bra med ett trä som tål att diskas flera gånger!

Ha de!

/K

Publicerat

Tjena Kimmo en lite off topic fråga ;D

Eftersom du är grymt bra på att göra knivarna så undra jag om du håller i knivkurser? även undrar jag hur du blev intresserad av knivar etc och var du lärde dig detta coola hantverk?

Publicerat
  • Författare

Tjena uteiskogen.

Fick trä biten idag o tyckte den såg intressant ut. Inte mycket ådringar men den mörka färgen blir fint till någon kniv. Hårt och solid verkar det vara, ska bli kul att prova till något. Tackar :D Det här forumet har bara trevliga människor.

Tack w-jägare. Några kurser har jag inte hållt men däremot lärt grunderna till ett par stycken som börjat med knivmakeri. Ser mig inte själv som någon mästare men tycker det är kul att dela med mig av det jag kan iallfall :D Vill du ha hjälp o tips med något så hjälper jag gärna till med det jag kan gladeligen. Bara att fråga så gör jag mitt bästa.

mvh Kimmo Lilja