Publicerat Maj 18, 201016 yr Hejsan! Går nu i tankarna på att införskaffa en toppfågelbössa/ allt i allo. Mina tankar än så länge är att den ska klara att skjuta på långa avstånd samt syntetstock då det kommer skidras en del. Kanske också en kaliber som går att använda till annat än "bara" toppfågel? Lite billigare att övningsskjuta med? Är ganska ny med jakt och allt som hör till det så ni får gärna vara ganska grundliga i era svar och motivera! Absoluta smärtgränsen går nog vid 15000 men då ska bössan vara otroligt tidsbeständig samt mycket allsidig. Hittar man en billigare bra och komplett bössa för mindre pengar så blir jag ju inte ledsen Kaliber? Tillverkare? Begagnad eller ny? Sikte? Alla era tankar mottages tacksamt! Mvh Calle
Publicerat Maj 18, 201016 yr Kaliber: 223 rem Tillverkare: Ruger Model: Hawkeye m77 Allweather Sikte: Nikon Monarch III 4-16x42
Publicerat Maj 18, 201016 yr Är budgeten 15000 med sikte skulle jag absolut rekommendera begagnat Remington Sako Tikka är alla säkra kort. Vet inte vad du menar med allsidig men kalibern 6,5x55 är väldigt allsidig och en mycket bra kaliber för toppjakt också möjligen montera en ljuddämpare för minskad rekyl då toppjakt kräver att man sätter skotten på samma ställe trots olika liggande ställning. Satsa mesta pengarna på sikte och fästen finns drösvis med bra begagnade bössor för 4-6K Snabb koll på blocket gav denna: http://www.blocket.se/varmland/BSA__Tikka_...tm?ca=2&w=3 Rostfria Tikkan bra bössa kanske inget klipp pris men helt OK
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Är budgeten 15000 med sikte skulle jag absolut rekommendera begagnat Remington Sako Tikka är alla säkra kort.Vet inte vad du menar med allsidig men kalibern 6,5x55 är väldigt allsidig och en mycket bra kaliber för toppjakt också möjligen montera en ljuddämpare för minskad rekyl då toppjakt kräver att man sätter skotten på samma ställe trots olika liggande ställning. Satsa mesta pengarna på sikte och fästen finns drösvis med bra begagnade bössor för 4-6K Med allsidig menade jag att man kanske kan bruka bössan till flera olika sorters vilt. Finns det några sikten som lämpar sig bättre? Något säkert kort när det kommer till fäste? Vad ska man kika efter då man tittar på begagnade vapen?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Med allsidig menade jag att man kanske kan bruka bössan till flera olika sorters vilt.Finns det några sikten som lämpar sig bättre? Något säkert kort när det kommer till fäste? Vad ska man kika efter då man tittar på begagnade vapen? Kolla runt på detta forum så hittar du nog nästintill moekylinfo om det flesta bössor o kalibrar.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Då är 6,5x55 mitt bästa tips kikare lite svårare men tex. Bushnell 6500 2,5-16 skulle funka bra
Publicerat Maj 18, 201016 yr Då är 6,5x55 mitt bästa tips kikare lite svårare men tex. Bushnell 6500 2,5-16 skulle funka bra +1 Eftersom du har fokus på toppjakt men även vill kunna skjuta annat vilt så borde 6,5x55 vara det rätta valet eftersom många hävdar att den är bland de bästa till toppfågel samtidigt som den klarar klass 1. Högförstorande Leupold brukar annars säljas begagnat för överkomliga priser.
Publicerat Maj 19, 201016 yr Vill också rekommendera 6.5X55. Egenprecision, ballistik, mångsidig... Som bössa hade jag valt en fin begagnad Sako, Tikka, Krico, Steyr, möjligen en svensktillverkad 1900 m.fl... Alla dessa långt bättre än en ny studsare av budgetklass. Lägg sedan en tusenlapp på en bra plastbäddning och ev. tryckesjustering. Väljer du en modell med vanlig plaststock så kan bäddningen bli ett problem. Bättre då att komplettera med en bra syntetstock senare. Siktet kan, som nämndes tidigare, bli ett Leupold eller Bushnell Elite. Dom är stryktåliga och samtidigt relativt lätta. Sightron SII Big Sky verkar också riktigt trevlig. Och så givetvis ett enkelt, fast och robust montage. //hälsn. Danne
Publicerat Maj 19, 201016 yr Författare Vill också rekommendera 6.5X55. Egenprecision, ballistik, mångsidig...Som bössa hade jag valt en fin begagnad Sako, Tikka, Krico, Steyr, möjligen en svensktillverkad 1900 m.fl... Alla dessa långt bättre än en ny studsare av budgetklass. Lägg sedan en tusenlapp på en bra plastbäddning och ev. tryckesjustering. Väljer du en modell med vanlig plaststock så kan bäddningen bli ett problem. Bättre då att komplettera med en bra syntetstock senare. Siktet kan, som nämndes tidigare, bli ett Leupold eller Bushnell Elite. Dom är stryktåliga och samtidigt relativt lätta. Sightron SII Big Sky verkar också riktigt trevlig. Och så givetvis ett enkelt, fast och robust montage. //hälsn. Danne Vad innebär plastbäddning? Ett exempel över stilen på bössa jag kikar på är som följer: Bössa
Publicerat Maj 19, 201016 yr Kort beskrivet, en bäddmassa som fixerar systemet och gör att det ligger rätt och spänningsfritt i stocken. Ökar nödvändigtvis inte precisionen, men hjälper till att bibehålla den. Det är inte alltid som en bäddning behövs, men jag låter gärna göra det på trästockade vapen. Rätt utfört så syns det inte och du kan givetvis ta loss systemet från stocken som tidigare. //Danne
Publicerat Maj 20, 201016 yr Författare Vad bör man ha för sikten minimum då? Om man ser till förstoring och eventuellt ljusinsläpp.
Publicerat Maj 20, 201016 yr Vad bör man ha för sikten minimum då? Om man ser till förstoring och eventuellt ljusinsläpp. På ett vapen för toppfågeljakt behöver du inget stort ljusinsläpp. Det räcker med x 40 och du får ett lägre montage. Minsta jag skulle jaga toppfågel med är 3-9 men det är i minsta laget. Med 14 eller 16 som största förstoring så kommer du långt men smaken är som baken, vissa vill ha 24 ggr och dylikt. Mest en smaksak.
Publicerat Maj 20, 201016 yr Kaliber: 6,5x55 Swedish Mauser Vapen: Begagnad Sako eller Tikka Kikarsikte: Valfritt högförstorande Detta eftersom du vill ha ett allroundvapen och ammunitionskostnaden låg.
Publicerat Maj 20, 201016 yr Författare Småläste lite på forumet och det talas om .308win. Skillnaden mellan denna kaliber och 30.06? Mvh
Publicerat Maj 20, 201016 yr Där någonstans behöver du börja googla lite själv En 6,5x55a i en remington är mycket bra val! Se till att hålla bössan under 5000 spänn, det kommer att räcka finfint. Lägg sedan 1500 spänn på en picatinnyskena och Ytterligare 700 på ett par Leupold QRW (du skickar efter båda från USA eller i värsta fall från Midway). Vill du ha en utpräglad toppfågelbössa köper du en begagnad Zeiss Conquest 6,5-20x50 med riktmedel 43, dessa får du tag på för 7000 begagnat. Vill du sedan använda vapnet till annan jakt köper du ett annat begagnat sikte och ett par nya ringar bara, så kan du byta. Köp INGET nytt annat än fästen till kikarsiktet. Och se till att vapnet inte tar mer än en tredjedel av din budget.
Publicerat Juni 12, 201016 yr Författare Nu har man lämnat in licensansökan på ett vapen. Gick emot en del av era råd och med på en del andra. Det blev nya saker då jag inte känner att jag är man nog att bedöma begagnatskick. - Tikka T3 light 6.5*55 - Leupold VX1 4-12*40 - Ljuddämpare Nu till frågan vad man ska köra för ammo för toppfågeljakt? Skjuta in vapnet på samma ammunition som man tänkt jaga med?
Publicerat Juni 12, 201016 yr Toppen fina val tycker jag, en ammo du borde testa är Normas Golden Target uppsök närmsta ombud http://www.norma.cc/content.asp?Typ=24&...jning%20Sverige Självklart skjuter du in och tränar med samma ammo den är hyfsat billig 5,70st
Publicerat Juni 12, 201016 yr Författare Vad ska man lämpligast skjuta in bössan på för distans? Bör man använda sig av en avståndsmätare sedan för att försäkra sig om att skottavståndet är rätt?
Publicerat Juni 12, 201016 yr Vad ska man lämpligast skjuta in bössan på för distans?Det är helt beroende på vilken kaliber du valt, din skjutskicklighet, det förväntade avståndet att skjuta på och så vidare. Saknar man i optiken förmåga att hålla av/skruva för avstånd hade jag skjutit in en 6,5x55 på 140 meter och sedan gjort noggranna noteringar på skjutbanan ut till 200 meter samt satt detta som ett maxavstånd Bör man använda sig av en avståndsmätare sedan för att försäkra sig om att skottavståndet är rätt? Avståndsmätare är bra men utgör samtidigt en lyx, de kan sluta fungera osv på de sämsta av tider och platser, träna avståndsbedömning och ta bara skott där du är säker på att det är ett avstånd du behärskar, det låter enkelt men det är kanske inte hela sanningen. /Christian
Publicerat Juni 12, 201016 yr Som Christian skriver beror det helt på hur man jagar och hur bra skytt och avståndsbedömmare man är men runt 150 är nog ett normalt avstånd att skjuta in på. Vad gäller avståndsmätare så tycker jag den är toppen då vet man avståndet och behöver inte chansa, sedan är den otroligt bra att träna upp sin egen avståndsbedömning genom att gissa först och sedan kolla bra tidsfördriv kan det vara också Sedan tycker jag alla borde åka på en bana och skjuta på olika avstånd för att testa sin egen och utrustningens förmåga i samma ställning som på jakten. Det avstånd du hela tiden kan träffa en snusdosa är ungefär det avstånd du kan skjuta på jakten med gott samvete sedan får man ransaka sig under jakten hur ofta det händer att du inte finner en död fågel under trädet efter att du skjutit för många verkar väldigt benägna att chans skjuta på fågel
Publicerat Juni 12, 201016 yr Nu har man lämnat in licensansökan på ett vapen. Gick emot en del av era råd och med på en del andra. Det blev nya saker då jag inte känner att jag är man nog att bedöma begagnatskick. - Tikka T3 light 6.5*55 - Leupold VX1 4-12*40 - Ljuddämpare Nu till frågan vad man ska köra för ammo för toppfågeljakt? Skjuta in vapnet på samma ammunition som man tänkt jaga med? Vettu att jag blev avunds.
Publicerat Juni 13, 201016 yr Vad ska man lämpligast skjuta in bössan på för distans?Bör man använda sig av en avståndsmätare sedan för att försäkra sig om att skottavståndet är rätt? Kolla på www.norma.cc, klicka på "Ballistik" uppe i högra hörnet. Då kan du själv kolla hur olika ammo beter sig vid inskjutning på olika avstånd. Jag skulle skjuta in så att det tar mitt i på det avstånd du tror du oftast kommer skjuta på- i alla fall när det gäller toppjakt och de små mål det innebär. Nu har jag inget jätteerfarenhet av toppjakt men ca 150 m verkar de flesta tala om att det blir skjutet på. Jag själv skjuter in min 308 med ca 2 cm överslag på 100 m. Då skall den gå mitt i på 130 och ca 2 cm under på 150 m. Tyvärr har jag inte haft tillräckligt bra stöd när jag kontrollskjutit på 150 m (skjutbänksbanan har bara 100 m) men jag har träffat snusdosan i alla fall.
Publicerat Juli 10, 201016 yr Författare Har varit och provskjutit en del nu. Köpt en ask golden target och testar. Skjutbanan har vallar för 100, 200 och 300 m och där mellan är en massa sly så det är svårt att skjuta på 165m. Fick bli 200m istället. Så här blev träffbilden. (Inte ställt in siktet riktigt än men träffbilden syns ju iaf) Första bössan för mig så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Är detta ok träffbild för 200m skjutet med stöd? Bild på bössan:
Publicerat Juli 10, 201016 yr enkelt sagt ja, men provosera gärna fram dåliga träffbilder om du vill träffa små mål på långa håll så du kan se vilka saker som gör att bilderna öppnar upp. allt för många gånger tar man sin insperation när man är ny långhålls skytt från någon annans svintäta treskottare som kanske tagit 100 skott att få fram. den där bilden är supe super bra om du kan hålla den som medel är det bara en av flera som är större så får man kolla sitt sämsta resultat först.