Publicerat Maj 18, 201016 yr funderar lite på vilka av zeiss, swarovski, S&B o helia sikterna har 1" tub? om några änns har de? trijicon har dom 1"? om allt går som jag vill ( vilket de oftast inte gör men man kan ju hoppas ) så sitter jag med lite funderingar angående sikten av lite bättre kvalité för runt 7k klassen. ( så som beg swarre o zeiss o dom där märkerna! ) dock är de nästan ett krav för 1" tub pga lite olika anledningar nu ska jag iaf inte röra ihop de mer för er. för de vart mkt mkt text för o fråga vilka märken o modeller som har 1" tuber mvh//Marcus
Publicerat Maj 18, 201016 yr Tror samtliga du räknade upp har modeller med 1tums tuber. Men för 7000 får du nog leta begagnat. Helia kommer i år med en belyst entummare !
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare jo. har tittat lite på en swarre hab.... men den hade 30mm rör så de va lite synd. nu är dock de inte säkert alls de här. de är mkt som avgör om jag kommer behöva ta 1" sikten och även summan kan ändras beroende på. dock är de bara beg jag är ute efter. mer för pengarna tycker iaf jag som inte har så mkt av dom
Publicerat Maj 18, 201016 yr Swarovski´s entummare heter AV vill jag minnas. Trijicon 3-9*40 kanske kan va intresant ? Belyst och finns med nån form av milldot och priset är inte att klaga på. Vad får du ha för max objektiv ?
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare hmm vet inte riktigt. max borde ligga på 50, minst 40, men gärna över de. så ett sikte med x48/50 hade nästan varit perfekt. helian såg fin ut. dock tycker jag ( eller jag inbillar mig iaf ) att jag behöver en ca 50 glugg. trijicon har jag tittat en del i. dock är de bara 56:an som är av intresse men vet inte om de blir den bössan jag tänkt o då passar de nog inte då jag som sagt tror 50 är max jag skulle kunna ha på den. haha blir inte mkt smartare av de här känner jag. allt beror på 2 olika vapenaffärer så de känns långväga o börja planera redan nu men de är ju så jäkla skoj
Publicerat Maj 18, 201016 yr Och vad har du tänkt göra med en 50tub som du inte kan göra med en 40/42 tub ? Leta på en stumm dörrkarm och slå huvudet där emot hårt 2 ggr och inse att det funkar med 1gång mindre förstoring VS objektivstorlek. /mvh.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare vaka med helt ärligt så tror jag inte det är såååå stor skillnad på 40 o 50 men ( de där men är viktigt ) de känns bättre, ser bättre ut på den bössan, med 40 glugg skulle de bli fööör stort mellanrum mellan siktet o pipan.
Publicerat Maj 19, 201016 yr Visst har både Zeiss, Swarovski, S&B, och Helia modeller med 1" tuber. Jag har ingen egen erfarenhet av S&B 1" modeller (som för övrigt heter Summit) så där kan jag inte hjälpa till. Zeiss har sin conquest serie som inte riktigt håller samma optiska klass som Swarovski eller Helia när det gäller 1" tuber, dessutom är det lite stökigt att köpa dem i Sverige eftersom de inte marknadsförs i Europa utan på ena eller andra sättet "fulimporteras" hit. Jag har rätt positiva erfarenheter av Helias gamla CT serie, denna har nu ersatts av KX som kommer att finnas även med belysning för den som önskar detta. Annars är den givna rekommendationen till dig en Swarovski AV 4-12x50 som jag haft ett par stycken och varit riktigt nöjd med. Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 19, 201016 yr Författare tackar för dom tipsen o tankarna. zeiss c är uteslutet pga har haft en 6,5-20 o jag va inte nöjd. ( känns dessutom lite som o köpa en mustang med minsta motorn, de går men varför? ) de låter som ett bra tips. i vilken prisklass hamnar swarovskin? beg såklart då man lever på csn blir man inte såååå himla rik ändå konstigt nog mvh marcus som är tacksam för all hjälp
Publicerat Maj 19, 201016 yr Har haft ett Helia CT 3-9X42. Byttes bort när jag fick något ryck om att ha högre förstoring. (Nu har jag fast 6X på samma bössa, så "rycket" gick över). Var i stort nöjd med det siktet, förutom att det fanns ett litet parallaxfel. Köpte mitt demo ex. för 5500 kr, om jag minns rätt. Helias garanti gäller dock bara förste ägaren, värt att veta. Tycker att du ska lägga till Leupold VX3 på din lista: Skarpa, lätta, evighetsgaranti och robustare än det mesta. Speciellt kombinationen smidighet/stryktålighet. Zeiss har några fina, tysktillverkade modeller med 1" tub: 6X42, 8X56 samt den gamla 3-9X36 som man kan hitta beg. ibland. Swarovski likadant. S&B Summit tycker jag är högintressant. Är den lika robust och skarp som sina större bröder så kommer den att sparka stjärten av de flesta 1" sikten på marknaden. Återstår bara att se vad Normark sätter för pris... //mvh Danne
Publicerat Maj 19, 201016 yr Zeiss har även haft en 4-12x42 med 1' mellanrör, en tub som jag vill minnas att Mr Fiberclass äger eller har ägt, efter att jag vid ett tillfälle gluttade snabbt i en sådan kan jag konstatatera att den var fin den med. /Christian
Publicerat Maj 19, 201016 yr Helias garanti gäller dock bara förste ägaren, värt att veta.//mvh Danne Är det uppenbara garanti ärenden och siktet bara några år så är de shysta nog och ser i mellan fingrarna ang reklamationer. Har själv ett sikte inne nu pg av smuts i tuben som jag är andra ägare på. Är reklamationen orsakad av yttre våld får man dock betala. /mvh.
Publicerat Maj 19, 201016 yr Författare tackar för många tankar. danne: leupold är helt uteslutet om jag ändå ska lägga en del pengar. visst dom är bra på alla sätt, men INTE när de kommer till mörker ( iaf min erfarenhet o jag lär hålla på den ett tag ) fasta förstoringar går oxå bort för min del pga bössan ska va så mångsidig som möjligt. allt från vakjakt på räv/gris till smygjakt i skogslandskap efter rådjur o diverse annat. får hoppas Mr Fiberclass kommer in här o lägger en kommentar om de siktet då Christian fasten de inte är 50 glugg kan de ju vara av intresse. jag håller ögonen öppna o likaså öronen för tankar o tips så hmm när man tänker efter så är man rätt trångsynt väldigt tunn linje man strävar efter o till råga på allt så är man kräsen
Publicerat Maj 19, 201016 yr zeiss har nåkra fasta förstoringar med 1" tub, jag har haft ett zeiss 6x42 med 1" tub, trevlig och nätt kikare. Mvh Rikard
Publicerat Maj 19, 201016 yr Ja, det blir lite snävt där 50mm, 1" tub, variabelt, europeiskt, ca 7000 kr... Helia CT eller beg. Swarovski AV låter det som. Eller om du kan hitta en beg. Zeiss Victory 3-9X42 eller 5-15X42 som tillverkades några år. Någon Zeiss 4-12X42 har jag personligen inte sett, men det är fullt möjligt att jag missat den isf. //Danne
Publicerat Maj 19, 201016 yr Författare hade suttit fint med en 8x56:a senare , eller en 6x42 för den delen. dock är jag i behov av olika förstoringar så "låsta" sikten går bort för stunden. haha jo jag är en krävande man jag anledningen till att de måste va 1" tub är att ringarna kostar mellan 2-3k till de fästet ( om inte ännu dyrare ) o så roligt är de faktiskt inte zeiss 5-15 eller 4-12 låter ju intressant helt klart. även swarre AV står högt upp, hmm o jag som hade en japantasco på min första bössa! 5 år senare o nu är man i denna sist. hade aldrig kunnat tänkt mig de då inte :blush: