Publicerat Maj 19, 201015 yr Hej. Vi har tänkt att införskaffa en duvsnurra för duvjakt och kråkjakt. Vad finns det för olika snurror och vilken ska man välja? Man ska kunna byta från duv till kråkbulvaner. Sen ska vi skaffa kråkbulvaner, vad vilka bulvaner är bäst?Var hittar man dom gjärna länkar? Vi ska vell ha hälften som är av den typen som duvbulvanerna är och hälften som ilustrerar en sittande kråka i ett träd typ. Sen har jag läst att man ska sprut måla dom med non färg så att dom blir mattare och inte lyser i solen, stämmer det? Jag såg även en tråd där någon hade målat det gråa på kråkan "mer" grått hjälper det? Någon som provat denhär funkar den? http://www.racerback.se/kraaksnurra-p-635.html MVH:Martin som är ny på kråkjakt och behöver lite hjälp på traven
Publicerat Maj 19, 201015 yr Den snurra du länkar till har jag haft på prov... använt den 3-4 gånger eller något och jag kan ärligt säga att jag vet fan inte. Vad den nu än är så är det ingen revolution och du lurar knappeligen gammelkråkorna eller något som jag tror jag sett någon marknadsföring ange. Just kråka tycker jag är svårsnurrad, satsa hellre på *riktigt* bra bulvaner. Två uppstoppade kråkor i rätt trädtopp drar mer än något annat nästan och kompletterar du sen med vanliga plastbulvaner så når du långt. Plastisarna är ofta sprutmålade då du får dem coh tittar du på en kråka så ser du en knivskarp skillnad mellan det svarta och gråa. Jag tror att man får ut mer effekt av plastbulvaner om man helt tjeckt målar om dem så kontrasten blir bättre. Sen finns det såna här duvmagneter där du monterar en plastbulvan eller skjuten duva i en vagga och så flyger duvan runt runt. En sån moj fungerar riktigt bra MEN trots att det är en bra manick så måste du fortfarande placera den rätt för att det ska fungera. Och vad rätt är när det gäller duvor vet jag fan inte.. Minns en gång då vi justerade snorra och duvbulvaner 4-5 gånger innan vi fick bra effekt av dem! Mvh!
Publicerat Maj 19, 201015 yr Författare Jätte tack för svar Hipshot! Du menar alltså att en kråksnurra gör de samma vid kråkjakt som att vara utan? Och dendär jag länkade till är inge vidare om jag förstod dig rätt? Jo de var så jag tänkte när det gällde plastbulvanerna... Duvmagnet har jag aldrig hört talas om kan du utveckla det lite mer? Var finns dom bästa bulvanerna att köpa? MVH Martin
Publicerat Maj 19, 201015 yr Du menar alltså att en kråksnurra gör de samma vid kråkjakt som att vara utan?Och dendär jag länkade till är inge vidare om jag förstod dig rätt? Jo de var så jag tänkte när det gällde plastbulvanerna... Duvmagnet har jag aldrig hört talas om kan du utveckla det lite mer? Var finns dom bästa bulvanerna att köpa? Kör pigeonmagnet i google så får du se :-) Jag tycker inte att den där "snurran" är meningsfull, vore bra om Walle hittade hit för han har testat den med. Bästa bulvanerna har jag inte en susning om, tror inte skillnaden är så stor mellan de olika fabrikaten. Bäst är om du fixa egna bulvaner genom att stoppa upp fåglar du skjutit innan. Tror det går rätt lätt att få det ok. Mvh!
Publicerat Maj 19, 201015 yr Författare Ja det var en son som jag menade med duv/kråksnurra Den ska funka riktigt bra menar du? Ska man köra med bulvaner som är av duvbulvans typen eller sonna som ilustrerar en hel sittande kråka om du förstår vad jag menar? /M
Publicerat Maj 19, 201015 yr Finns väl inte så mycket att tilläga men tycker att alla sorters bulvaner jag testat har funkat sisådär faktiskt. Har kört duvsnurra riggad mer kråkor och det funkar väl men desvärre så blir även den väldigt lätt genomskådad tycker jag. Nu i höstas så provade jag "snurran" i länken ovan och jag var positiv till den då den bidrar med lite rörelse i bulvanbilden. Dock om man ser till antalet skjutna fåglar och dom som sket i snurran så tror jag att det är en bättre investering att lägga pengarna på att konservera några kråkor. Då slipper du dels att ta upp fågel ur frysen kvällen innan som ska tinas samt att du befriar dig från alla svordommar då batterier tar slut. En annan nackdel med "snurran" är att bulvanerna väldigt lätt tappar tyget som sitter på och då kommer den här äckliga blanka ytan fram som kråkorna verkar skygga för...
Publicerat Maj 19, 201015 yr Författare Finns väl inte så mycket att tilläga men tycker att alla sorters bulvaner jag testat har funkat sisådär faktiskt. Har kört duvsnurra riggad mer kråkor och det funkar väl men desvärre så blir även den väldigt lätt genomskådad tycker jag. Nu i höstas så provade jag "snurran" i länken ovan och jag var positiv till den då den bidrar med lite rörelse i bulvanbilden. Dock om man ser till antalet skjutna fåglar och dom som sket i snurran så tror jag att det är en bättre investering att lägga pengarna på att konservera några kråkor. Då slipper du dels att ta upp fågel ur frysen kvällen innan som ska tinas samt att du befriar dig från alla svordommar då batterier tar slut. En annan nackdel med "snurran" är att bulvanerna väldigt lätt tappar tyget som sitter på och då kommer den här äckliga blanka ytan fram som kråkorna verkar skygga för... Okey tack för kloka ord! Blir till att stoppa upp några kråkor och sen köra med bulvaner.... När jag har "målat" om bulvanerna ska jag sputa dom med dendär färgen som gör dom mattare då? Sen undrar jag vilken duvsnurra (pigeonmagnet) kör ni med till duvjakten? Vill ju inte köpa någe skräp som inte funkar... MVH
Publicerat Maj 20, 201015 yr Författare http://www.jakt.se/lockpipor-bulvaner/bulvaner/kraka.html Är domhär bulvanerna lämpliga att köpa och sen pimpa dom lite? Jadu jimbolo vi ska tänka på det. Jaktlaget har dessvärre inte så mycket pengar kvar efter denhär vintern Allt gick åt till ansilage!
Publicerat Maj 20, 201015 yr Ja som de e nu ligger den ju bara nerpackad i sin låda så hojta så får vi se m den e kvar när budgeten vänder vid skatteåterbäringen