Publicerat Maj 19, 201016 yr Jag ska fan snart sluta med hundar! Det verkar som allt som kan hända händer mina hundar... Tidigare idag var jag ute med min wachteltik som är ganska exakt 7 år. Efter ca 3 km så börjar svansen hänga o hon blir svajjig i bakänden. Till efter en halvminut kan hon inte stå utan sätter sig. Det verkar som bakbenen inte funkar. Då jag lyfter upp henne är frambenen spända, men hon kan slappna av. Jag ringer efter skjuts hem o då jag släpper ner henne efter några minuter så funkar benen igen! Hon är inte fet, ömmar inte eller uppvisar ngt annat tecken på smärta. Givetvis ringer jag vet o morgon för att kolla närmare vad det kan vara. Min värsta farhågor är diskbråck, Ep eller möjligen sviter efter en elakartad tumör hon tog bort i juvret för ett par månader sen. Någon som har varit med om ngt liknande? Har haft ett jäkligt skit med mina hundar nu ett tag..
Publicerat Maj 19, 201016 yr Jag ska fan snart sluta med hundar! Det verkar som allt som kan hända händer mina hundar... Tidigare idagvar jag ute med min wachteltik som är ganska exakt 7 år. Efter ca 3 km så börjar svansen hänga o hon blir svajjig i bakänden. Till efter en halvminut kan hon inte stå utan sätter sig. Det verkar som bakbenen inte funkar. Då jag lyfter upp henne är frambenen spända, men hon kan slappna av. Jag ringer efter skjuts hem o då jag släpper ner henne efter några minuter så funkar benen igen! Hon är inte fet, ömmar inte eller uppvisar ngt annat tecken på smärta. Givetvis ringer jag vet o morgon för att kolla närmare vad det kan vara. Min värsta farhågor är diskbråck, Ep eller möjligen sviter efter en elakartad tumör hon tog bort i juvret för ett par månader sen. Någon som har varit med om ngt liknande? Har haft ett jäkligt skit med mina hundar nu ett tag.. Håller en femma på fästingburet.. Har sett det ge "bakvagns" istabilitet, typ halvförlamning.. Kolla med vet, fast de vet du ju att man ska..
Publicerat Maj 19, 201016 yr Skit med Max Nog känns det som fästing eller liknande ev nerv som kom i kläm. /Lasse
Publicerat Maj 19, 201016 yr Påminner om Fimpens "anfall".. han är kontaktbar och tillsynes opåverkad med aktern hänger bara inte med.. Är hon pigg, mår hon bra i övrigt så hade jag nog avvaktat med vet. Mvh!
Publicerat Maj 19, 201016 yr Min gamla Wachtel hade en liknade symtom och det var Borellia. Började som du beskriver ett dygn senare kunde han inte stå la sig ner hela tiden. Så det var djursjukhuset några dar sen kom han hem. Lasse
Publicerat Maj 19, 201016 yr Författare När jag pratade lite med hustrun om detta så påminde hon mig att tiken hade ngt kikande för ungefär ett år sen. Men hon är pigg för övrigt och kollades för infektioner o dyl innan op för ungefär 3 månader sen.. Är nog bäst att iaf slå vet en signal i morgon.. Har ju redan betalt självrisken en gång så... :/
Publicerat Maj 19, 201016 yr Familjens drever fick åka akut till hospitalet i lördags p.g.a exakt liknande syndrom.. Dem misstänkte oxå borelia men det visade sig att hon var uttorkad. Lite mysko då hon verkligen ätit och druckit precis som vanligt.
Publicerat Maj 20, 201016 yr Författare Har nu pratat med veterinären. Ok, inte lätt att säga ngt över telefon, men det kan tydligen vara precis vad som helst. Diskbråck, EP, någon fästinghistoria etc.. Hennes främsta gissning var faktiskt EP. Det kan tydligen yttra sig på lite olika sätt och ha olika grader.. Kan ju vara typ kramp i en tass i 10 sek till kraftiga anfall och medveteslös.. Vi börjar nästa vecka med att ta lite blodprover etc.. IGEN! Om nu veterinären ska byta bil igen så blir det väl 4-5 besök inom det närmaste, om inte kanske de hittar felet med en gång?
Publicerat Maj 20, 201016 yr Din beskrivning av anfallet liknar det Lina hade i vintras. Men vi vet ingenting om vad det berodde på. Misstankarna ligger på lågt blodsocker eller vätskebrist. Men det kan även varit ep. Som tur är så har det inte synts något mer på henne.
Publicerat Juni 10, 201015 yr Författare Jag verkar inte kunna få ett enkelt svar på detta.. Det är inget direkt fysiskt fel på henne i alla fall. Det mesta har nu uteslutits genom ett antal blodprov. Så det enda råd jag har fått är att vara uppmärksam på förändringar i allmäntillstånd och beteende. Ett par tusen fattigare o inte klokare för det... Får hoppas det inte händer igen i alla fall..
Publicerat Juni 10, 201015 yr Jag verkar inte kunna få ett enkelt svar på detta.. Det är inget direkt fysiskt fel på henne i alla fall. Detmesta har nu uteslutits genom ett antal blodprov. Så det enda råd jag har fått är att vara uppmärksam på förändringar i allmäntillstånd och beteende. Ett par tusen fattigare o inte klokare för det... Får hoppas det inte händer igen i alla fall.. Låter också precis som Lina. Dom tog alla blodprov utan att hitta några fel. Vad jag tror själv så var det lågt blodsocker eller vätskebrist på henne. Hon har ju jagat "rätt" hårt ett antal gånger efter utan att vi sett några fel på henne. Men det som ligger och gnager i bakhuvudet är ju EP. Men man kan ju bara köra vidare och hoppas.
Publicerat Juni 10, 201015 yr Jag verkar inte kunna få ett enkelt svar på detta.. Det är inget direkt fysiskt fel på henne i alla fall. Detmesta har nu uteslutits genom ett antal blodprov. Så det enda råd jag har fått är att vara uppmärksam på förändringar i allmäntillstånd och beteende. Ett par tusen fattigare o inte klokare för det... Får hoppas det inte händer igen i alla fall.. Låter som ett normalt besök hos veterinären...