Publicerat Maj 19, 201016 yr Pappa har som sagt en Kopovtik som har visat sig gå bra på vildsvin. Men lite funderingar finns... När hon nyss har börjat röra på sig, efter att ha varit stilla, så tuppar hon av i kanske 10-20 sekunder. Det går inte att få kontakt med henne, hon bara ligger där. Sedan reser hon sig och fortsätter som om ingenting hänt. När hon väl är igång verkar det inte vara något fel, utan hon kan springa både långt och länge. Märkligt. Kan det vara något med hjärtat? Hon är snart ett år, och vi hoppas att det inte är något allvarligt. Veterinär är givetvis tillfrågad, men jag vet inte vad hon sade...
Publicerat Maj 19, 201016 yr Gör en grundlig undersökning hos vetrinären. Låter nästan som epelepsi.. hur de nu stavas...
Publicerat Maj 19, 201016 yr Håller med NS, kolla med vetrinären. Jag känner till en eller ett par andra kopovs som visade sig ha epelepsi.
Publicerat Maj 19, 201016 yr Min bror har en Hamilton som har epelepsi tuppar av en stund. Men efter är väldigt trött och hängig upp till en timme efter anfallen. Lasse
Publicerat Maj 19, 201016 yr Narkolepsi? Det bara slog mig, jag vet inte hur hunden reagerar med den sjukdomen, inte en aning. Bara en fundering...
Publicerat Maj 19, 201016 yr Låter som epelepsi... Tråkigt, tyvärr är min erfarenhet att det bara blir värre Fråga din uppfödare om det finns hos någon av föräldrarna eller om någon annan i blodlinjen/ släkten har fått samma symptom!
Publicerat Maj 20, 201016 yr Låter onekligen som epilepsi! Tråkigt i så fall för detta måste hållas koll på i aveln. Anmäl det till avelsrådet i kopovklubben så att de har koll, viktigt för rasen.
Publicerat Maj 20, 201016 yr brukar inte hundarna och människor skaka och frossa okontrolerbart när dom får äppelepsi fall?
Publicerat Maj 20, 201016 yr Det påminner lite om ett program om narkolepsi som jag såg för en massa år sedan. Ett gäng lamm hade narkolepsi och det visade sig i att det när de var som mest ystra bara föll ihop och blev liggande en liten stund innan de reste sig och fortsatte som om inget hänt. Det är bäst att ta hunden till en veterinär.
Publicerat Maj 20, 201016 yr brukar inte hundarna och människor skaka och frossa okontrolerbart när dom får äppelepsi fall? Det är olika, finns jättemånga olika både former och grader av EP. En pointer jag känner får anfall under jakten, och han blir oftast bara stående stilla några minuter med tom blick. Ibland krampar han ordentligt. Känner en människa också, som fått diagnosen "frontallobsepilepsi", där går det små "proppar" då och då, inga kramper. Ganska makabert eftersom vi har saker som t.ex. omdöme och uppförande lagrat därfram i huvudet. Hoppas vovven klarar sig bra och kurerar sig, vad det än visar sig vara!