Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtlingsförsöket Västerbotten

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag undrar varför man beslöt sig för att ha just västerbotten som geografiskt provområde (om det nu är beslutat?) och inte norrbotten som har haft större problem med att hinna med att fylla björnkvoten?

Har rentätheten nåt med detta att göra?

Publicerat

Det är inte omöjligt att delar av Norrbotten kommer att ingå i försöket.

Anledningen till att det blev just Västerbotten är att där har Länsstyrelsen varit tillmötesgående och forskarna har redan viss verksamhet (sändarförsedda björnar) där.

Vi ville också köra i Dalarna där vi har absolut flest märkta björnar men där satte sig Lst på toktvären, som vanligt. Vi får se om vi hinner få till ett försök i Gävleborg istället.

Publicerat
  • Författare

Har du nån info om ramverk ännu? Kommer en viss del av björnarna får skjutas på åtel eller kan i princip alla i västerbotten skjutas så..trist för hundförarna isf även om det kommer finnas bra ställen att släppa hunden på.

Vilken forskning kommer att bedrivas, studier på åtel har väl skett ett bra tag utan jakt.

Publicerat

Ramverket har vi snickrat på i två år så det är nog rätt klart. Jägarna kommer nog inte bli helt nöjda över administrationen men tyvärr är den i de allra flesta fall av nöden (eller EU) krävd.

Det kommer nog inte att bli en egen kvot för åteljakten. Med tanke på att jakttiden (på dygnet) inte kommer att förändras skulle jag bli mycket förvånad om det skjuts mer än en handfull björnar på åtel. I de försök som gjorts hittills är det extremt ovanligt att björnar besöker åteln under "lovlig tid". Så den största vinsten av åtlingen står nog hundförarna för om de får släppa hundarna där på morgonkvisten.

Vi har en åtelstudie som löpt i 2 år nu men förutom den har det mig veterligen inte gjorts särskilt mycket på åtel och åteljakt. Vad man främst vill studera är habituering, dvs om björnarna vänjer sig vid människor / doft i samband med mat. Extremt svårstuderat... Man tittar också en del på om honor parkerar ungar och besöker åtlar mm mm.

Publicerat
  • Författare

Ja sannerligen, skall bli såväl kul som spännande. Blir nog till att trampa upp en resa redan i Augusti i år.

Publicerat

På de åtlar jag känner till så är det olika om honor tar med ungar fram eller inte. Finns det inga 100+ kg hanar i området så kan honan mycket väl ta med ungarna fram till åteln. Besöks åteln av någon hyfsat stor hane så har vi inte sett ungar där men väl honor som vi vet har små. När man därimot har släpt löshund på honor som är på åteln utan ungar så har det hänt flera gånger att det blir skall där honan skickat upp ungarna/ungen i träden. Jag tror inte att det blir något stort med detta försök i denna utformning. En rutinerad björn jägare vill inte ha länstyrelsen eller naturvårdsverket springande på åteln före,under och efter jakten. Evetuelt betala x kr för tillstånd och endast åtla med godtjänt matrial. Dom jag känner som har åtel har det för att ha bra möjlighet att träna sina löshundar på, inte för att pass jaga på.

Publicerat

+1 många åtlar blir det men det är juu rävåtlar juh ;):P

Publicerat

Linkis-

Tänkte på reglen att man ska ha en eftersöks hund på plats inom 2 timmar,finns det ett nätverk färdig eller är det nått man kommer få ta reda på själv?

Och vilka är godkända eftersöks ekipage?krävs det?

Frågan sedd utifrån man sitter och tänkt vaka på en åtel..

Och får man fråga varför man först nu släppt detta? Frågor som 1+2 i halvautomater och dylikt är lika intressanta som varför man ej fått ha en fast punkt och utgå från med hund.

Publicerat

Danne och Karlzzon: Jakt på björn får inte bedrivas med hjälp av åtel. Så jag tror ni ska vara lite försiktiga med att tala om jakten vid "rävåtel".

FC: 2+1 och en del andra regler rår vi inte över i Sverige. De kommer från ett EU-direktiv och därför är det inget vi kan ändra i ett nafs, kanske rår vi inte på det alls. Man måste hela tiden göra avvägningen mellan nyttan av att "öppna" ett direktiv för förändring. Även om vi får bort 2+1 - kravet kommer med all sannolikhet nya direktiv då till som inte behöver vara mindre dåliga...

Ända sedan åtlingen förbjöds för rätt många år sedan har vi arbetat i diverse arbetsgrupper och gentemot NV med att få till en ny åtlingsverksamhet. Problemet är att vi har ett mycket kompakt motstånd där ute, både från myndigheter och allmänhet, mot åtling av björn. Dels av skälet att björnar eventuellt skulle kunna habitueras men kanske främst för att den tidigare åtlingen inte sköttes snyggt. Jag minns själv högarna med hästar och kor på vändplanerna hemma i Hälsingland...

Publicerat

FC: Glömde eftersöksfrågan. I nuläget gäller inga andra regler för björn än för annat vilt, som älg. Särskilt tränad hund på plats inom 2 timmar. Vi har listor på såväl "elitekipagen" (cirka 20 stycken) och de som genomgått vår björneftersöksutbildning.

Det troliga är att man kommer att ställa något högre krav på björneftersökarna från och med i år. T ex att ett FÖR BJÖRN särskilt tränat ekipage ska vara på plats inom 4 timmar. Vi får snart se då NV´s föreskrifter i ämnet kommer ut... Dessutom har Länsstyrelsen alltid möjligheten / skyldigheten att besikta skottplatsen och kan därefter ta initiativ till ett eftersök...

Publicerat
FC: Glömde eftersöksfrågan. I nuläget gäller inga andra regler för björn än för annat vilt, som älg. Särskilt tränad hund på plats inom 2 timmar. Vi har listor på såväl "elitekipagen" (cirka 20 stycken) och de som genomgått vår björneftersöksutbildning.

Det troliga är att man kommer att ställa något högre krav på björneftersökarna från och med i år. T ex att ett FÖR BJÖRN särskilt tränat ekipage ska vara på plats inom 4 timmar. Vi får snart se då NV´s föreskrifter i ämnet kommer ut... Dessutom har Länsstyrelsen alltid möjligheten / skyldigheten att besikta skottplatsen och kan därefter ta initiativ till ett eftersök...

okej låter bra,men av erfarenhet av annan jakt så hittar och tidsmässigt väldigt svårt för LST att komma...Men bra nått händer iaf.

Publicerat
Danne och Karlzzon: Jakt på björn får inte bedrivas med hjälp av åtel. Så jag tror ni ska vara lite försiktiga med att tala om jakten vid "rävåtel".

FC: 2+1 och en del andra regler rår vi inte över i Sverige. De kommer från ett EU-direktiv och därför är det inget vi kan ändra i ett nafs, kanske rår vi inte på det alls. Man måste hela tiden göra avvägningen mellan nyttan av att "öppna" ett direktiv för förändring. Även om vi får bort 2+1 - kravet kommer med all sannolikhet nya direktiv då till som inte behöver vara mindre dåliga...

Ända sedan åtlingen förbjöds för rätt många år sedan har vi arbetat i diverse arbetsgrupper och gentemot NV med att få till en ny åtlingsverksamhet. Problemet är att vi har ett mycket kompakt motstånd där ute, både från myndigheter och allmänhet, mot åtling av björn. Dels av skälet att björnar eventuellt skulle kunna habitueras men kanske främst för att den tidigare åtlingen inte sköttes snyggt. Jag minns själv högarna med hästar och kor på vändplanerna hemma i Hälsingland...

Jag bedriver inte jakt på bjön på åtel, inte dom jag känner som har åtel heller. Men om en björn befinner sej på en åtel så tränar jag mina hundar där och det är lagligt.

Publicerat

Okej Danne, så länge du inte skjuter björnen klarar du dig nog, kanske. Det här är egentligen Olas avdelning men det kan nog vara hårfint. Jakt på björn får inte bedrivas med hjälp av åtel och jag är osäker på om lagen skiljer på jakt och jaktträning. Men den dag du släpper hunden på rävåteln och den ställer björnen en mil bort och du skjuter den ligger du nog risigare till. Vi har ännu inga prejudikat och vi ser just nu över regelverket tillsammans med NV så det kan komma att förändras.

Publicerat

ja herregud,detta jä--a förbuds sverige,,förbud hit och dit,,håller på att vara för mkt förbud nu,törs ju snart inte skjuta en hare för stövaren för det KAN ju vara nått förbud som ligger gömt och plockas fram,,jaja lite ot,blir bara så arg

Publicerat

Det värsta med just det här förbudet är att ingen riktigt kunnat definiera "åtel". Det är just det vi sitter och försöker bena ut just nu... I övrigt kan jag bara hålla med dig.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.