Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som har testat Itati fiskelinor?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som har provat detta fabrikat Itati bland fiskelinor på marknaden?

http://www.itati.se/Start.asp

Tacksam för ett bra och utförligt svar isf! ;)

Publicerat
Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som har provat detta fabrikat Itati bland fiskelinor på marknaden?

http://www.itati.se/Start.asp

Tacksam för ett bra och utförligt svar isf! :D

Aldrig hört talas om, var inte jätteimponerad av hemsidan direkt.

Jag har däremot provat en hel radda av andra flätlinor som finns på marknaden och av dem håller jag "Power Pro" som den bästa. Den består av flätad spectrafiber och är i princip helstum.

Jag använder den vid havsöringsfiske i Östersjön och nöter rätt kraftigt på grejerna så jag brukar byta 1 gång om året.

Men det är ändå en ganska blygsam kostnad om man drar det mot diesel åtgången på en fiskesäsong.

Vad jag menar är att jag inte skulle chansa utan ta det säkra före det osäkra.

Publicerat
Aldrig hört talas om, var inte jätteimponerad av hemsidan direkt.

Jag har däremot provat en hel radda av andra flätlinor som finns på marknaden och av dem håller jag "Power Pro" som den bästa. Den består av flätad spectrafiber och är i princip helstum.

Jag använder den vid havsöringsfiske i Östersjön och nöter rätt kraftigt på grejerna så jag brukar byta 1 gång om året.

Men det är ändå en ganska blygsam kostnad om man drar det mot diesel åtgången på en fiskesäsong.

Vad jag menar är att jag inte skulle chansa utan ta det säkra före det osäkra.

Jag fiskar en hel del havsöring med Powerpro och Fireline och skillnaden är inte stor men jag håller nog Fireline för att vara snäppet bättre. Har haft mer lintrassel med Powerpro.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! :D

Publicerat
Jag fiskar en hel del havsöring med Powerpro och Fireline och skillnaden är inte stor men jag håller nog Fireline för att vara snäppet bättre. Har haft mer lintrassel med Powerpro.

Jag hade problem med trassel i början, beroende på att jag frestades att köra för tunn diameter av den brutala brottstyrkan. Nu kör jag 0.19 och den trasslar inte nämnvärt. Jag tyckte att Fireline blev sliten lite för snabbt, den är väl inte flätad om jag minns rätt?

Publicerat
Jag hade problem med trassel i början, beroende på att jag frestades att köra för tunn diameter av den brutala brottstyrkan. Nu kör jag 0.19 och den trasslar inte nämnvärt. Jag tyckte att Fireline blev sliten lite för snabbt, den är väl inte flätad om jag minns rätt?

Fireline är flätad och blir lite "fransig" med tiden men då kapar man av 20 m så blir den bra igen. Jag jämför likartade diametrar men visst har du rätt i att en tunnare lina trasslar mer.

För att återgå till frågeställningen så har jag aldrig testat Itati linor. Ska man köpa linor så är Tradera ett bra ställe där man oftast betalar 1kr/m.

Publicerat

har köpt nya fireline tracer braid! den är skit för den summan!! har 0,35=56kg och den nöts som skit,bättre linor för 3kr metern finns!

till ambassadeur ska linan helst vara lite grövre så den inte skär in så lätt,det gör firelinen,linan ska helst inte nötas så lätt,det gör firelinen,den ska räta krokar och det gör firelinen med..inte ta vatten där klarar sig även firelinen...

ni säger ni är nöjda med powerline? tänkte köpa en spole men gick på köpa dyr skiten som slår knut och skär in i rullen,samt nöts av väldigt lätt.. :)

Publicerat
har köpt nya fireline tracer braid! den är skit för den summan!! har 0,35=56kg och den nöts som skit,bättre linor för 3kr metern finns!

till ambassadeur ska linan helst vara lite grövre så den inte skär in så lätt,det gör firelinen,linan ska helst inte nötas så lätt,det gör firelinen,den ska räta krokar och det gör firelinen med..inte ta vatten där klarar sig även firelinen...

ni säger ni är nöjda med powerline? tänkte köpa en spole men gick på köpa dyr skiten som slår knut och skär in i rullen,samt nöts av väldigt lätt.. :)

Jo det var just slitaget jag var missnöjd med på fireline. Jag har inte testat flätlina på multirulle utan endast på haspel. Kan tänka mig att en eventuell linresning på multi kan bli lite av en mardröm...

Publicerat
Jo det var just slitaget jag var missnöjd med på fireline. Jag har inte testat flätlina på multirulle utan endast på haspel. Kan tänka mig att en eventuell linresning på multi kan bli lite av en mardröm...

ja man sopar juh ganska långt (60-80meter),men 2 fiske turer och ren besikelse,3 avnötta drag,2 skatbon och väldigt nötta linor är inte okej,samt man måste vara väldigt noga med titta så den inte skurit ner,då linan är så pass tunn är 0,50 kanske bättre för ambassaduer rullen men det är ej normalt,

Med gamlinan hade jag aldrig ett skatbo eller missat drag på hela fiske säsongen,men tyckte linan tog mycket vatten

har 3 amb-rullar nu med olika linor,

berkley game king(0,25kr/m) 0,44,

"billighets flätlina"(1,80kr/m) 0,32,

sedan fireline tracer (3kr/m) 0,35

Publicerat
ja man sopar juh ganska långt (60-80meter),men 2 fiske turer och ren besikelse,3 avnötta drag,2 skatbon och väldigt nötta linor är inte okej,samt man måste vara väldigt noga med titta så den inte skurit ner,då linan är så pass tunn är 0,50 kanske bättre för ambassaduer rullen men det är ej normalt,

Med gamlinan hade jag aldrig ett skatbo eller missat drag på hela fiske säsongen,men tyckte linan tog mycket vatten

har 3 amb-rullar nu med olika linor,

berkley game king(0,25kr/m) 0,44,

"billighets flätlina"(1,80kr/m) 0,32,

sedan fireline tracer (3kr/m) 0,35

Jag har ju inge koll på vad du fiskar riktigt men är det inte bättre att bara köra nylon på ambassadeuren, möjligen lyxa med fluocarbon?

Om du ändå är uppe i så grova dimensioner så klarar man ju sig ganska bra med 0.40 nylon menar jag.

Publicerat

Jag är kluven. :P

Till Jerken kör jag (just nu) Fireline 0,39, funkar helt OK (visst slitage)

Sufix Performance Fuse från Normark är oxå mycket bra till detta fiske (hade den på förra året)

Till jiggfisket kommer jag aldrig mer använda Fireline utan där är det Power PRO 0,13 som gäller.

(Har provat Fireline till jiggfisket, gick åt helvete helt, linan är inte tillräckligt följsam.)

//Niclas

Publicerat
Jag har ju inge koll på vad du fiskar riktigt men är det inte bättre att bara köra nylon på ambassadeuren, möjligen lyxa med fluocarbon?

Om du ändå är uppe i så grova dimensioner så klarar man ju sig ganska bra med 0.40 nylon menar jag.

jo det är nog nylon som är bäst,men blir mest i älvar och gillar inte sladder känslan i nylon och den rätar inte krokar lika lätt,men mer och mer blir jag nog tvungen och ge mig i dom frågor...

Publicerat

Jag har haft en FC på min Amba sedan jag köpte den för ett par år sen,

kastar så långt som min teknik pallar för och inget tjafs,

slutsumman är mer fisketid och mindre pill,

tror inte att jag har tappat något drag heller men det beror ju iofs på att det fiskas mest från båt med det spöt.

Hade en flätlina till mitt UL-spö,

en billlighetsvariant, jag upplevde den allt för känslig för vattentemp och att den drog åt sig vatten,

blev det minsta lilla kallt ute var den som en ståltråd, inte roligt alls.

/Christian

Publicerat
jo det är nog nylon som är bäst,men blir mest i älvar och gillar inte sladder känslan i nylon och den rätar inte krokar lika lätt,men mer och mer blir jag nog tvungen och ge mig i dom frågor...

beror hur grov nylon lina man använder och vilken kroksort.

Publicerat

Men då borde väl fluocarbon va en schysst alternativ, mindre sladder, mindre trassel och stummare än vanlig fulnylon om jag inte minns fel?

Som Bengt Fritiofson säger, "det är bara att köpa".

Publicerat

he ba å åk som jag brukar säga..

jo kör med härdade krokar men lär testa FC linan då det hade snyggt namn :D nej men nylon har sina fördelar men flätad med..