Publicerat Maj 22, 201016 yr Hej. Vet att det finns ett antal trådar om detta ämne... Men jag funderar på att införskaffa ett vapenfodral eller en vapenkoffert till min Tikka. Vilken av dem är bäst? Alla tips och råd mottages tacksamt. Har Tikka möjligtvis något "eget" vapenfodral/koffert? Tack på förhand.
Publicerat Maj 23, 201016 yr Jag lägger också en slant på en koffert i första hand. Sedan om du ska ut och resa med flyg så skulle det bli en aluminiumkoffert ist, för där har du vapen mer skyddade än i en plastkoffert.
Publicerat Maj 23, 201016 yr Ja det uppenbara är väl att en koffert skyddar bättre men tar också aningen mer plats. Om man ska flyga eller åka tåg så är det väl motiverat med en koffert. Men vid färd i bil till och från egna jaktmarken så funkar väl ett fodral precis lika bra.
Publicerat Maj 23, 201016 yr Författare Har mest tänkt att använda det till färd till och från jaktmarkerna. Då kanske det räcker med ett vapenfodral? Tips på några prisvärda sådana?
Publicerat Maj 23, 201016 yr Köp både och! Ett vapenfodral får du billigt från jägareförbunders butik om du är medlem, en koffert behöver inte kosta mer än 500:- och jag tycker det är värt varenda krona att slippa oroa sig över kikaren hela tiden. Andreas
Publicerat Maj 23, 201016 yr Köp både och!Ett vapenfodral får du billigt från jägareförbunders butik om du är medlem, en koffert behöver inte kosta mer än 500:- och jag tycker det är värt varenda krona att slippa oroa sig över kikaren hela tiden. Andreas ...men köper man en koffert så behöver man då inte något fodral i mina ögon sett.
Publicerat Maj 23, 201016 yr man behöver båda. eller kanske tom fodral, billig plastkoffert och flygkofffert. det kan ju vara så att du tranporterat dig per bil eller flyg till aktuell plats. Då vill du ha en koffert som skyddar siktet osv.. Sedan är det drevjakt med biltransport mm. Då är det ganska bökigt för alla inblandade om folk har koffertar hit och dit med allt släpande. Då har man ett fodral som man slänger in vapnet i och har mellan knäna i baksätet. bara ett exempel på ett i-landsproblem......
Publicerat Maj 23, 201016 yr jag har koffert till kulvapen och till hagel spelar det mindre roll. kofferten skyddar ju siktet så du slipper oroa dig för att det fått sig en stöt
Publicerat Maj 23, 201016 yr Författare Köp både och!Ett vapenfodral får du billigt från jägareförbunders butik om du är medlem, en koffert behöver inte kosta mer än 500:- och jag tycker det är värt varenda krona att slippa oroa sig över kikaren hela tiden. Andreas Är inte medlem där ännu, men funderar på att bli det inom en snar framtid. Tack för tipset!
Publicerat Maj 23, 201016 yr Författare Tack för alla åsikter och tips. Jag tror att jag i dagsläget "klarar" mig med ett vapenfodral. En vapenkoffert är ju lite dyrare men dock bättre som jag har förstått det. Kofferten känns lite mer "klumpig" än ett fodral om man t.ex. ska ha det i bilen under färd till jakt, som jag har tänkt att använda det till.
Publicerat Maj 23, 201016 yr jag har koffert till kulvapen och till hagel spelar det mindre roll. kofferten skyddar ju siktet så du slipper oroa dig för att det fått sig en stöt Jag tänker i samma bana!
Publicerat Juli 1, 201016 yr ....och nu är en vapenkoffert inhandlad för 2 bössor samtidigt. Säkerthetsbälte till en men men jag har provat att spänna fast bägge men då får man lägga en bit skumgummi emellan. Pris 1395 kr i Haparanda. Den ska väl räcka livet ut nu va???
Publicerat Juli 1, 201016 yr Tack för alla åsikter och tips. Jag tror att jag i dagsläget "klarar" mig med ett vapenfodral. En vapenkoffert är ju lite dyrare men dock bättre som jag har förstått det. Kofferten känns lite mer "klumpig" än ett fodral om man t.ex. ska ha det i bilen under färd till jakt, som jag har tänkt att använda det till. bra tänkt koffert är ett jäkla meck men har helt klart sin plats. jag orkar sällan använda min koffert bara om jag ska åka långt brukar det bli..
Publicerat Juli 1, 201016 yr ....och nu är en vapenkoffert inhandlad för 2 bössor samtidigt. Säkerthetsbälte till en men men jag har provat att spänna fast bägge men då får man lägga en bit skumgummi emellan. Pris 1395 kr i Haparanda. Den ska väl räcka livet ut nu va??? Trevlig koffert men ha bössorna lite längre ifrån varandra. Det finns alltid en risk att de slår i varandra och det är inte roligt... Själv använder jag flightcases i flexibel hårdplast med rejäl skumgummivaddering! Inget flygbolag har lyckats sabba någon av dem ännu
Publicerat Juli 1, 201016 yr Trevlig koffert men ha bössorna lite längre ifrån varandra.Det finns alltid en risk att de slår i varandra och det är inte roligt... Själv använder jag flightcases i flexibel hårdplast med rejäl skumgummivaddering! Inget flygbolag har lyckats sabba någon av dem ännu Tack! Ja, det var bara ett prov! Jag tycker at tdet var konstigt att dom inte hade 2 av remmarna placerade på ett annat ställe så att man kunde spänna fast 2 bössor på ett säkert sätt. Jag ska se om jag hittar någon bra lösning för det ändamälet. Har du plats för en el. 2 bössor i den koffert?