Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förstavapen

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag har precis tagit jägarexamen och letar nu kulvapen i kal 30-06.

De krav jag har förutom kalibern och halvauto så vore det bra med rostfritt och syntetkolv.

Just nu kan jag bara lägga max 10 000 på vapen + sikte så begagnat är enda alternativet.

Undrar dessutom över Nya Vapenaffären i Trollhättan, bra eller dålig?

Finns ju en vapenaffär utanför Trollhätttan i Åsaka, bra eller dålig?

Har skjutit en del med Browning Bar av äldre modell samt ett helt nytt och den va helt okej.

Vad finns det för alternativ till Browning Bar?

Merkel, Remington, Winchester?

Remington 7400 finns det ju flera begagnade för riktigt bra priser, bra eller dåligt?

Sista wildcardet är ingen halvauto men Howa 1500 vanlig repeter med syntetstock o rostfritt, ligger ju bra prismässigt.

Någon som har erfarenhet av det samt var man hittar återförsäljare i västsverige?

Tack på förhand

Publicerat

hmm kan inte ge dig så mkt råd tyvärr förutom att satsa iaf 5000kr på ett sikte av bättre kvalla, jag gjorde felet dom första 3 åren att jag la mesta pengarna på vapnet o lite på siktet. o de har visat sig vara värdelöst i längden för ja de blir DYRT :blush:

nu ska jag va så jäkla tråkig man bara kan va o säga som alla andra. leta efter någon beg tikka eller sako eller ja något annat vettigt alternativ för runt 5k o sen lägg resterande på siktet.

välkommen till forumet btw! :blush:

hoppas någon kan komma med fler svar på dina frågor då jag inte tror jag svara på en enda utan bara kom med lite tips :rolleyes:

Publicerat

Angående sikte så tycker jag att ett Bushnell Trophy är ett mycket bra sikte för pengarna, priset ligger runt 3700 - 3900.

Det har aldrig krånglat eller något, ser hur bra som helst i det på kvällen dessutom.

Själv har jag ett Bushnell Trophy 3-12x56

Handladigitalt.com är en mycket bra sida om du ska köpa sikte (köpte mitt där) och är mycket nöjd :rolleyes:

Publicerat

Nåt speciellt skäl till att du "måste" ha en halvatuomat? Inte för att jag har någon egen start åsikt emot dessa, men det lär vara betydligt lättare att hitta en vanlig repeterstudsare...

Publicerat
  • Författare
Nåt speciellt skäl till att du "måste" ha en halvatuomat? Inte för att jag har någon egen start åsikt emot dessa, men det lär vara betydligt lättare att hitta en vanlig repeterstudsare...

Handlar bara om rekylen, inget annat. Ska ge vanliga repeter en chans också.

Ä det ingen som vet nåt om nån bra vapenhandlare, de kan ju lura på mig vadsomhelst <_<

Publicerat

Du har ju uppenbarligen tänkt igenom detta och bildat dig en uppfattning både om kaliber och funktion, det är bra.

Jag ska inte försöka övertyga dig om någonting annat, du kommer säkert att revidera din uppfattning om mycket de kommande åren, det gör man.

Jag är personligen ingen stor fan av halvautomater men vill du ha en ska du naturligtvis köpa en.

När det gäller rostfritt så tror jag du kommer att bli lite begränsad i utbudet på halvautomater.

Nå så till det jag ville säga.

Det finns en halvauto kal 308 här: http://www.ahnovapen.se/ Det sitter dessutom på en kikare som inte är särskilt häftig men av helt acceptabel kvalitet som någonting att börja med. En sådan gammal JapanTasco är MYCKET bättre än en ny kinaglugg i alla fall.

Köper du den så kan du spara resten av budgeten tills du provat lite mer och vet vad du vill komplettera med.

Eller köpa ammo för allt och träna <_<

Lycka till och välkommen till forumet.

Publicerat

kan hålla med markusR att en halvauto som har rostfri pipa är nog i lite i svåraste laget att hitta begangnad tyvärr

den bössan på ahnövapen är nog ett bra köp

jag köpte en studsare där i torsdags som vanligt med bra bemötande

Publicerat
Handlar bara om rekylen, inget annat. Ska ge vanliga repeter en chans också.

Finns mycket du kan göra för att reducera rekylen på en vanlig repeter, men 30-06 slår inte så värst mycket så det kan räcka med en tjock bakkappa på den för att det ska bli mindre spark <_<

Publicerat

Tips på halvauto FN

Jag är kanske inte den som är mest positiv till att man har en halvauto som första pang men om det är ditt val så är ovanstående tips lika gott som något annat.

/Christian

Publicerat

Finns det nån halvauto i klass 1 som är rostfri och syntet? Borde ju finnas..........

Skall vara tråkig och råda dig till att skaffa en vanlig repeter, välj 308. av det själet att rekylen är mild och att effekten i praktiken är densamma som 30-06. Det är ju samma kuldiameter, bara att den är liiiite långsammare.

Köp en beg. Tikka eller Sako, går att hitta för i runda slängar 5000:- eller kanske ännu billigare, lägg sen pengar på ett bra sikte och bra fästen. Dessutom är en auto mycket jobbigare att göra vapenvård på.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips, det blev inte nån halvauto och inte rostfritt.

Istället blev det ett budgetalternativ i form av Marlin XL7 med ett leupold 3-9x40 så jag höll mig under budget med bra marginal.

Man kan säga att det blev en kompromiss och priset va ju helt rätt.

En recension på svenska, http://www.jaktojagare.se/se/article_print.php?id=422509

Bara att vänta på licensen nu då.

Publicerat

Man kan tycka mycket om halvtomater. Jag är varken för eller mot.

Skulle jag köpa en,blev det tveklöst en Browning Bar longtrack. Verkar vara en bössa som funkar. Kan vara lite krånglig att rengöra dock. Men smaken är som sagt som baken :) .