Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många grisar är "normalt" framme en kväll?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tänkte höra med er hur många grisar ni har på och kring åteln en normal eller onormal kväll eller natt.

Jag måste börja med att "skryta" lite för när jag satt på åteln i torsdags mellan klockan 21-01 grovt räknat så såg jag mängder av grisar, fler än vad jag någonsin sett tidigare när jag sitter och väntar, halvsovandes i mörkret...och ibland inte ens hör en gris på långt håll... :rolleyes:

Kort beskrivet kom först 1 galt, strax efter 1 sugga med 5 kultingar, 2 dovvilt och slutligen 1 sugga med 4 stora kultingar från samma ställe inom loppet av 1 timme! Tyvärr kom de inte ut på min åtel utan på åkern bredvid och dryga 200 meter bort... :lol:

Sedan kom en flock som består av 4 suggor och mängder av små randiga pyjamasgrisar till åteln. De var inte framme länge utan varnsade min "odör" och knatade iväg. Efter någon halvtimme kommer ena suggan fram med sina randiga. Det kan ha varit ca 4 - 6 stycken små.

Efter detta kommer en annan (?) flock med ca 2 - 4 större grisar ut på åkern och ev. några årsgrisar. Det var svårt att se då det var mulet och ingen måne.

När de fått vittring på mig...vinden hade vänt - så kommer en annan flock från vänster skogskanten och springer ut på åteln. Den flocken består av ca 7-8 bruna och troligen någon eller några suggor. Jag tror att jag sett dem tidigare och då var det 2 suggor. De blev dock av med en fin liten gylta på 36 kg levandevikt. :blush: Sedan var det bara att packa ihop och åka hem.

(Bilder och en "något" längre berättelse finns i min lite halvtråkiga blogg. :blush: )

Publicerat

Normalt: Noll...

Publicerat
  • Författare
Normalt: Noll...

Jo, det klart att det kan vara noll...allt beror ju på var man har sin åtel. :)

Jag syftade i "frågan" om hur många som normalt är framme en kväll lite dels på hur många som är i flockarna och dels hur många olika flockar som är på åteln. Flockar kan vara framme både en och två gånger per natt/pass kan jag tänka och de kan komma med olika dagars intervall.

Sedan är det ju även roligt att höra hur många olika grisar ni sett per åtelsittning...ingen vetenskap bara mer vetskap om hur vildsvinsflockarna är sammansatta och hur de rör sig på våra åtlar.

Publicerat

Förlåt, det var bara ett dåligt skämt. Jag jagade hela helgen utan att se en gris, därav min galghumor.

Publicerat
  • Författare
Förlåt, det var bara ett dåligt skämt. Jag jagade hela helgen utan att se en gris, därav min galghumor.

Ja, ibland blir man bara "trött" på att ingen jäkel varken syns eller hörs. Tänk att man kan bli så glad ibland av att bara höra gris när man suttit några timmar i tyst mörker... Jag har suttit mååånga kvällar och halva nätter och inte sett någon alls. Ibland ser man en flock och ett fåtal gånger har jag sett ett par tre stycken. Sedan kan det vara som senaste gången, "hur mycket vildsvin som helst" på bara 4 timmar.

Gillar lite galghumor men ibland kan den vara svår att se så här i skrift. :D:);)

Publicerat

Det är så olika beroende på mark, stam och valet av plats för åteln.

Men våra grisar är väldigt glada för mat och vi har dem där nästan varje natt, i alla fall 4 nätter i veckan.

Oftast kommer det en grupp per natt, men det händer ju att det kommer flera såklart.

Stamkunden är en grupp med 4 suggor, 2-3 gyltor och en 6-7 årsgrisar, det var ett tag sen jag såg dem nu

men en annan jägare såg dem för inte så länge sedan.

Dock har vi skjutit 3 galtar i rad nu vilket är mycket märkligt med tanke på att vi inte ofta ser så mycket galtar :)

Men det är väl bara av ren slump.

Om några månader börjar åkerjakten och då ska det bli intressant och se vad vi har för grisar på marken :)

Publicerat

roligt med gris ju, hade varit kul att prova på :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Väcker tråden igen. Just nu riktigt mycket gris på åtlarna. åtelkamerorna registrerar aktivitet från midnatt till 5-6 på morgonen. Räknar man ihopa grisarna så är det vissa nätter upp mot 40-60 olika individer, utav dom är ca 25 smågrisar. Normalt, njaa,, så mycket har det inte varit tidigare. Hoppas detta blir det normala. Den brokiga finns inte längre i livet, en galt på 75kg.

post-4059-1276450861_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jösses vad med grisar du har framme nu! :P

Själv har jag inte några framme alls nästan - känns det som...för jag har inte någon kamera.

"Mina" vildsvin verkar vara ute på åkrarna och käkar gräs eller så håller de till i skogen. Väntar på att "bonnen" ska slå vallen så att man kan se annat än ryggar när de vandrar omkring i meterhögt gräs... Ska bli spännande att få smyga lite på dem. Hoppas han lämnar balarna kvar ute på åkern ett bra tag. :D

Publicerat

Själv har jag mkt liten erfarenhet av vildsvin, kommit så nära som att siktat på en årsgris samt bommat en galt här hemma i småland under bockjakt....

var dock på liten fotoexpedition för snart 2 år sedan..,,, och skulle ihop med min vän och naturfotograf urban ireklint göra ett reportage om vakjakt....vi satt på en mark belägen i mellersta skåne...under 3 timmar hade vi några små ensama randiga vars mor blivit ihjälkörd några veckor innan på besök....började misströsta lite smått innan en sugga med 6-7 kultingar kom ut på åteln.....5 minuter senare beräknar vi runt 25 grisar stående på kanske 70 kvm :huh:

det var livat och en gylta mindre tillslut...ett oerhört roligt minne första gången man sitter vid en åtel