Publicerat Maj 23, 201015 yr Jag tänkte tipsa om lite olika vågar och vad jag till sist köpte. Ni kan gärna fylla i med tips och kommentarer hur ni väger erat vilt. Tidigare gjorde jag det "enda enkla". Jag höll viltet och klev upp på personvågen vi har här hemma. Sedan var det bara att väga sig utan vilt och vips hade man hur mycket det man skjutit vägde. Det jobbiga är dock om man skjuter något som väger "mycket". Vad som är mycket varierar från person till person men över 50 kg börjar det bli tungt att hålla tycker jag. (Nu har det i mitt fall bara blivit en gång men jag hoppas att det kommer snart! ) De jag hittat på nätet tidigare har i antingen varit på tok för dyra eller för klena. Tänkte mig här en uppräkning av olika modeller så kan var och en göra sig sin egen bedömning och gärna fylla på med tips om andra inköpsställen och modeller. Racerback har en "Moultrie våg" som går till 220 kg men visar bara i pound. Inge vidare om ni frågar mig. Köper jag en sak för 395 kr vill jag nog att den ska visa i kg. Wildboars har en liknande men den går bara till 100 kg och kostar 275 kr. Vildsvinsbutiken har två modeller, en som påminner om ovanstående och går till hela 250 kg men den kostar också hela 895 kr! Säkert bra kvalitet men som privatperson känns det lite i överkant för en våg. Vildsvinsbutikens har även en slaktgalge med "inbyggd" våg för det "nätta" priset av 1950 kr! I och för sig ingår det en "travers" men för det priset borde den klara älgar och allt annat men klarar bara 150 kg! Dåligt för det priset är mitt omdöme. Vad jag kan se i annonsen är den ingående "traversen" inget annat än en vanlig talja. En travers är enligt svenska akademiens ordlista en "kran på rörlig balk" i t.ex. en verkstad. Ingår även en sådan så är ju priset helt ok! Claes Ohlson har en ny modell i sitt sortiment. Den klarar å ena sidan bara 150 kg men kostar å andra sidan inte mer än 199 kr. Den prislappen passade min plånbok bäst! Jag tänkte att skjuter jag något som väger över 150 kg levande får jag ta ur det först. Skulle det inte räcka får jag väl dela på kroppen. Nu "tror" jag inte att jag kommer skjuta något som väger mer än 150 kg urtaget och delat men man vet aldrig. Det "bekymret" får jag ta tag i då. Edit: Tycker att en tråd skall ha åtminstone en bild...så jag tog en på min våg när jag premiärväger på den, en liten gylta på 36 kg. Vad noggrannheten är på ovanstående vågar låter jag vara osagt. De är vad jag sett inte krönta någon av dem och ingen uppger någon mätavvikelse och då är ingen vare sig bättre eller sämre enligt mitt sett att se det. Hur gör ni andra och vad har ni för någon modell? Kanske någon jag "dissat" i ovanstående "marknadsöversikt"?