Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa bössa i England / import av hagelvapen

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Jag är nästan säker att detta har diskuterats förrut (och tackar på förhand om ni kan hänvisa mig till relevanta inlägg) men kunde inte hitta den infon -- och då låter min fråga såhär:

Vilka papper måste man fixa (och -- om nån har gjort det -- hur länge det brukar ta) för privatimport av hagelvapen från UK ?

Jag har licens för bössa i Sverige + EU skjutvapenpass för den.

Tackar på förhand för infon.

• 8 years later...
Publicerat

Fortsätter med min trådarkeologi. Har tidigare köpt vapen i Tyskland, Danmark, Norge och Finland men har hittat en bössa på gunsearch i UK som jag överväger att slå till på. Vill minnas att det är lite besvärligare att köpa vapen från UK, särskilt avseende frakten. 

Då länken ovan inte funkar undrar jag om någon har några tips?

Publicerat

Rätt enkelt..... 

Ansök om en överföringshandling hos polisen. Kontakta säljaren och Harry Gordon (HGSS). Be säljaren skicka bössan till Harry. Maila överföringen till Harry när den kommer (brukar ta en till två veckor). 

Har du lite otur kräver de att få skicka till en handlare, men det beror lite på vad det är du köpt..... 

T

Publicerat
16 hours ago pmt sa:

Rätt enkelt..... 

Ansök om en överföringshandling hos polisen. Kontakta säljaren och Harry Gordon (HGSS). Be säljaren skicka bössan till Harry. Maila överföringen till Harry när den kommer (brukar ta en till två veckor). 

Har du lite otur kräver de att få skicka till en handlare, men det beror lite på vad det är du köpt..... 

T

Utmärkt, stort tack. 

• 2 months later...
Publicerat

Om man får vara lite nyfiken och undra hur det gick med köpet i UK. Själv sugen efter att ha letat förgäves i Svedala utan resultat.

Ha de

Publicerat
21 hours ago Franchi sa:

Om man får vara lite nyfiken och undra hur det gick med köpet i UK. Själv sugen efter att ha letat förgäves i Svedala utan resultat.

Ha de

Utmärkt förmodligen. Det brukar aldrig vara problem att få bössor från Storbritannien. 

T

• 2 weeks later...
Publicerat

Det gick fint. Köpte bössan av en handlare via guntrader.uk. Betalade 315 pund för transporten. 

Publicerat
11 hours ago 2310jensen sa:

Det gick fint. Köpte bössan av en handlare via guntrader.uk. Betalade 315 pund för transporten. 

Att det ska vara sån jäkla stor skillnad i pris på transport ?  190-200€ betalar man ifrån Tyskland  via en exportfirma. Men jag vet när en god vän köpte en MK38 som fått Teuage borrade pipor, han betalade 5000kr utöver priset på bössan. 

/P

Publicerat
8 hours ago culot sa:

Att det ska vara sån jäkla stor skillnad i pris på transport ?  190-200€ betalar man ifrån Tyskland  via en exportfirma. Men jag vet när en god vän köpte en MK38 som fått Teuage borrade pipor, han betalade 5000kr utöver priset på bössan. 

/P

Beror på vilken lagstiftning man har i det land man skickar från - det är nämligen den som gäller för transporten. Tyskland har en rätt liberal lagstiftning, Storbritannien har det motsatta liksom Sverige.

/T

Publicerat

Beror nog även på vilket fraktavtal och/eller hur mycket handlaren vill tjäna på det extra pappersarbetet (långt ifrån alla som vill). Har fått priser på under £300 till över £600 från olika handlare i England.

Men visst verkar Tyskland billigare överlag, betalade ca €150 för några år sen för både papper och frakt när jag köpte en ny bössa av handlare.

Publicerat
3 hours ago Prestige sa:

Beror nog även på vilket fraktavtal och/eller hur mycket handlaren vill tjäna på det extra pappersarbetet (långt ifrån alla som vill). Har fått priser på under £300 till över £600 från olika handlare i England.

Faktiskt inte om du frågar mig - det skiljer mest är hur pass mycket försäkring du vill ha i frakten....... Desto dyrare bössa, desto dyrare frakt.

/T

Publicerat
3 hours ago pmt sa:

Faktiskt inte om du frågar mig - det skiljer mest är hur pass mycket försäkring du vill ha i frakten....... Desto dyrare bössa, desto dyrare frakt.

/T

Vilket fraktavtal man har spelar väldigt stor roll för fraktpriset. Ett företag som bara skickar några få paket om året får ofta betala konsumentpriser, medans företag som skickar mycket kan komma ner i riktigt låga priser.

Fraktförsäkring är ett tillval som ofta är någon procent eller fast summa baserat på varans värde. Så visst, om man jämför totalkostnaden för frakt + försäkring, så kan jag hålla med om att varor med högre värde kostar mer att få hem, men fraktpriset som sådant styrs inte av varans värde utan av vilket avtal man har med sitt fraktbolag.

När jag frågade runt var det dessutom på vapen i samma, relativt låga, prisklass.

Publicerat

Skickar du från England måste du ha försäkring, vilket rätt många myglar lite med värdet på. Men händer det något blir man blåst om drar ner försäkringen..... Vis av vissa erfarenheter vet jag det. 

T

• 5 weeks later...
Publicerat
På 2018-12-02 at 23:08 pmt sa:

Rätt enkelt..... 

T

Har precis sprungit på en intressant bössa i UK där handlaren inte vill skicka till Sverige. Dom är dock öppna för att skicka till annan handlare inom landet. Har denna Harry på HGSS handlarlicens så bössan kan få ligga och vänta där alla dessa månader licensansökan här hemma tar, eller kommer dom bara in i bilden vad gäller själva frakten?

Publicerat

HGSS har alla tillstånd i världen man kan behöva......

/T