Publicerat Maj 23, 201016 yr Då jag går i väntans tider, ja alltså få tummarna loss att köpa en ny bössa, så hade jag tänkt fråga denna eminenta sakkunskap som finns på denna site, vad jag ska köpa. 1. Kan någon reda ut vad det är för skillnad på alla Tikka T3 modeller som finns? Jag har nu en Tikka M65, som jag förvisso är mkt nöjd med, men kalibern är lite klen(6.5). 2. Som ett substitut till ngn Tikka T3-modell, kan ngn Browningmodell duga? Ja, även här finns viss förvirring mellan alla modeller, klarlägg gärna. I ett nötskal: kaliber ska vara 30-06, vänsterutförande, max 12 000(vilket just passar Tikka samt Browning). Needless to say, är givetvis att bössan ska ha OK kvalitet samt skjuta bra, speciellt då jag ej gör det på egen hand...
Publicerat Maj 24, 201016 yr Skoj!! Modellerna finns i rostfri eller blånerad låda/pipa. Olika material i stocken, trä, syntet och laminat. Varmint-modellerna har tjockare pipa samt lite mer plast på stocken. Dessa finns i några olika varianter. Vissa modeller går att få med kortare pipa från fabriken med gänga för ljuddämpare. Battue är en modell med kort pipa (50 cm) och riktmedel med kvartsspång och Tjernobyl-laddade prickar i korn och spång.. T3 är ett säkert kort. Många har klagat på all plast i underbeslag, magasin och styrhylsa, men det verkar få som haft några egentliga problem med det. /Må (T3 Lite ss..)
Publicerat Maj 24, 201016 yr Då jag går i väntans tider, ja alltså få tummarna loss att köpa en ny bössa, så hade jag tänkt fråga denna eminenta sakkunskap som finns på denna site, vad jag ska köpa. 1. Kan någon reda ut vad det är för skillnad på alla Tikka T3 modeller som finns? Jag har nu en Tikka M65, som jag förvisso är mkt nöjd med, men kalibern är lite klen(6.5). 2. Som ett substitut till ngn Tikka T3-modell, kan ngn Browningmodell duga? Ja, även här finns viss förvirring mellan alla modeller, klarlägg gärna. I ett nötskal: kaliber ska vara 30-06, vänsterutförande, max 12 000(vilket just passar Tikka samt Browning). Needless to say, är givetvis att bössan ska ha OK kvalitet samt skjuta bra, speciellt då jag ej gör det på egen hand... Jag håller precis på att fundera på nästa studsare (se inlägg) och vad jag kunnat läsa mig till så är både Tikka och Browning bra bössor. Själv har jag Tikka Super Varmint, Browning X-Bolt och Remington LTR i tankarna. X-Bolten verkar onekligen fin och ligger helt rätt i pris också. Lycka till med inköpet!
Publicerat Maj 25, 201016 yr Men varför välja en sådan dammig patron som 30-06? Du har ju redan en bra 6,5 som du är nöjd med. Om du nu ska köpa en ny studsare och vill ha något kraftigare - välj då en kaliber som verkligen gör skillnad. Tikka T3 finns ju i 8X57 t.ex. Eller 9,3X62, även om den kräver att man håller i lite, speciellt i de lättaste T3:orna. Det finns övningsamm. i båda dom kalibrarna och priset på jaktplugg är inte nämnvärt högre än 30-06. Jag tycker alltså att 30-06 är ett meningslöst val om man vill ha "något kraftigare". Men det är som sagt min åsikt. 6,5X55 och 9,3 är annars en pefekt kulkombination för de mesta mål, både levande mål och pappersmål. mvh Danne
Publicerat Maj 25, 201016 yr Då jag går i väntans tider, ja alltså få tummarna loss att köpa en ny bössa, så hade jag tänkt fråga denna eminenta sakkunskap som finns på denna site, vad jag ska köpa. 1. Kan någon reda ut vad det är för skillnad på alla Tikka T3 modeller som finns? Jag har nu en Tikka M65, som jag förvisso är mkt nöjd med, men kalibern är lite klen(6.5). 2. Som ett substitut till ngn Tikka T3-modell, kan ngn Browningmodell duga? Ja, även här finns viss förvirring mellan alla modeller, klarlägg gärna. I ett nötskal: kaliber ska vara 30-06, vänsterutförande, max 12 000(vilket just passar Tikka samt Browning). Needless to say, är givetvis att bössan ska ha OK kvalitet samt skjuta bra, speciellt då jag ej gör det på egen hand... Har du funderat på att beställa en skräddarsydd bössa från P-O Stemnark? http://www.kolvmakeri.se/ under Varberger