Publicerat Maj 24, 201015 yr Den 10:e maj var nästan hela jaktlaget ute och jagade gris, vi gick ut runt 10 tiden och jag fick sitta på passet "Nya" där vi behöver hälla ut spannmål i stot sett varje kväll för att det är så pass mycket gris som stryker förbi på sina genomresor. Jag sitter i knappt en timme utan att höra ett ljud mer än en grävling som gick i kanten på granplanteringen som går i vänsterkanten utav åteln. Det går ungefär en timme till och kl närmar sej tolv då jag hör strykande ljud och knak ifrån planteringen, det går tio minuter till och ljuden blir allt mer intensiva och kommer närmare. till slut kommer en stor mörk fläck ut i halmen på åteln. Det tar en stund att se hur den står och att konstatera att det är gris. När väl det är gjort väntar jag ytterligare en stund för att försäkra mej om att det inte är en sugga som har lämnat kultingarna i planteringen medans hon går ut och äter. Grisen äter en stund och börjar sen dra sig ifrån åteln i motsatt håll från vilket den kom, så jag tar upp bössan och blir tvungen att skjuta på grisen när den tagit språng mot skogskanten. Jag hör att grisen springer ner för en slutning och hör därefter en duns. Jag sitter kvar i tornet i ca 15 minuter och går sedan ner för att undersöka skottplatsen. Blodspåret börjar mellan 5-10 meter in i skogen så jag vänder tillbaks mot åteln för att ringa jaktledaren och be honom hämta en eftersökshund. Det blir Gråhunden "Hälge" som får den stora äran idag. han går klockrent på blodspåret, så vi släpper honom lös. 30 meter ner i backen hör vi hur hälge börjar skalla. Vi smyger fram till en glänta med fri sikt ner mot hunden och där ligger galten. skottet hade tagir ganska långt bak och ifrån en ganska sned vnkel, så skottet tog med sej levern och ena lungan och gick sedan ut långt fram i bogen. Efter den dagen, sköt vi ytterligare 4 grisar inom loppet på 8 dagar, en lyckad jaktvecka. Men nu har vi tagit ett uppehåll så grisarna får det lugnt och fridfullt ute i skogen. =)
Publicerat Maj 24, 201015 yr Författare Grattis, det var ju TUR att det var en galt./Peter Jo, men går den ifrån åteln efter knappt 10 minuter och inga kultingar eller inga andra grisar alls har visat sej. så tar iaf jag det för givet att det är en skjutbar gris.
Publicerat Maj 24, 201015 yr Jo, men går den ifrån åteln efter knappt 10 minuter och inga kultingar eller inga andra grisar alls har visat sej. så tar iaf jag det för givet att det är en skjutbar gris. Skulle inte jag gjort. En sugga kan lämna sina kultingar i boet betydligt längre än 10minuter. /Peter
Publicerat Maj 24, 201015 yr Skulle inte jag gjort. En sugga kan lämna sina kultingar i boet betydligt längre än 10minuter./Peter Men vad mer kan man göra än att vänta tills grisen håller på att gå ifrån åteln? Visst kan man kolla efter penseln, men det är inte alla gånger man ser den. Tror inte att han är ensam om att skjuta i detta läget, många hade nog skjutit. Tycker det är upp till var och en om man ska skjuta eller inte. Det skadar ju inte oss andra om han hade skjutit en sugga med smågrisar som blir förvirrade, ensamma och svälter ihjäl. Det handlar mest om hur mycket man tänker på etiken. Det kan inte vara kul att skjuta en sugga med smågrisar men tyvärr så händer det, utan att vi kan göra något åt det. Det enda som vi kan göra är att varje enskild person sköter sig själv.
Publicerat Maj 24, 201015 yr Men vad mer kan man göra än att vänta tills grisen håller på att gå ifrån åteln? Visst kan man kolla efter penseln, men det är inte alla gånger man ser den. Tror inte att han är ensam om att skjuta i detta läget, många hade nog skjutit. Tycker det är upp till var och en om man ska skjuta eller inte. Det skadar ju inte oss andra om han hade skjutit en sugga med smågrisar som blir förvirrade, ensamma och svälter ihjäl. Det handlar mest om hur mycket man tänker på etiken. Det kan inte vara kul att skjuta en sugga med smågrisar men tyvärr så händer det, utan att vi kan göra något åt det. Det enda som vi kan göra är att varje enskild person sköter sig själv. Måste man skjuta?? Jag skulle inte skjuta om jag inte var 100% säker att det var en galt. Det skadar visst andra (om man inte har en mark som är flera 1000 hektar så rör sig säkerligen en sugga med kultingar över andras marker). Självklart handlar det om att varje enskild person sköter sig själv. Med att sköta sig menar jag att man inte skall chansa vilket jag tycker att det är om man inte är 100% säker. Sen kan man ju se fel och göra misstag det händer alla förr eller senare. /Peter
Publicerat Maj 24, 201015 yr Författare Måste man skjuta?? Jag skulle inte skjuta om jag inte var 100% säker att det var en galt. Det skadar visst andra (om man inte har en mark som är flera 1000 hektar så rör sig säkerligen en sugga med kultingar över andras marker). Självklart handlar det om att varje enskild person sköter sig själv. Med att sköta sig menar jag att man inte skall chansa vilket jag tycker att det är om man inte är 100% säker. Sen kan man ju se fel och göra misstag det händer alla förr eller senare. /Peter Ja, nu diskuterar vi inte det mer. Det slutade bra, alltså var det rätt handlat! skitjakt på er ^^
Publicerat Maj 24, 201015 yr Det skadar visst andra (om man inte har en mark som är flera 1000 hektar så rör sig säkerligen en sugga med kultingar över andras marker). /Peter Visst ska man inte chansa, men om man nu skulle "råka" skjuta en kultingförande sugga så kommer kultingarna antagligen hålla sig runt platsen där de senast blev lämnade av suggan och inte härja runt över "flera 1000 hektar". Jag antar att vi pratar om så pass små kultingar att de fortfarande diar, vilket också innebär att de inte kommer orsaka någon skada eftersom de inte äter fast föda. Därför tror jag inte att andra påverkas av det. Det som händer är att man har några förvirrade smågrisar på marken som inte vet vad de ska göra tills de svälter ihjäl. Men nu ska vi inte kladda ner hans tråd mer tycker jag inte
Publicerat Maj 25, 201015 yr så du tycker att det är ok att griskultingar svälter ihjäl? Var ser du att jag har sagt det? Jag sa bara att det är det som händer om man skjuter en sugga, och att det inte på verkade andra.. Att det är OK att låta dem svälta har jag inte sagt
Publicerat Maj 27, 201015 yr Skulle inte jag gjort. En sugga kan lämna sina kultingar i boet betydligt längre än 10minuter./Peter om jag inte har missat något här, så var det väl ingen som frågade dig petta, vilket beslut du hade tagit. om det går ut ensam gris och man inte hör ett liv mer än den ensamma, och sedan lämnar den åteln och går iväg, och inte tillbaka därifrån den kom. då kan man vara väldigt säker, kanske inte 100 % men det kan du aldrig vara. får gratulera till grisen föresten.
Publicerat Maj 29, 201015 yr I de flesta förekommande fallen är det en galt som kommer ensam. Oavsett så är det en chansning att skjuta även om risken att det blir fel är väldigt liten. Skjuter vi i dessa lägen kommer ett brev på posten så småningom, även om det kan dröja några år.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Författare om jag inte har missat något här, så var det väl ingen som frågade dig petta, vilket beslut du hade tagit. om det går ut ensam gris och man inte hör ett liv mer än den ensamma, och sedan lämnar den åteln och går iväg, och inte tillbaka därifrån den kom. då kan man vara väldigt säker, kanske inte 100 % men det kan du aldrig vara. får gratulera till grisen föresten. Ja, det var ett skott som gick rätt iaf! Det tackar jag för
Publicerat Juni 2, 201015 yr Får börja med att gratulera Sen när de gällde de andra så kan jag hålla med om att man inte ska chansa! men de är såklart upp till var och en och om någon i min närhet gör ett misstag så är de något den får stå för och skulle inte kännas så kul om man själv gör ett misstag och blir uppläxad för det utan man skäms nog bra endå utan andras spydiga kommentarer. Sen beror de självklart på vad man gör och om den personen har gjort samma sak flera gånger men men slut diskuterat om den saken nu. Vill bara önska fortsatt god jakt. !!