Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

U.S. Army Team Tests Radical New Dimpled Bullet

Featured Replies

Publicerat

http://accurateshooter.wordpress.com/2009/...dimpled-bullet/

jag såg för nån tid sen mythbusters programmet där dom gör en golfboll hålad bil för att testa om golfboll effekten är riktig.

Direkt tänkte jag att det är bara en tidsfråga innan nån gör det med kulor :) och nu håller dom på.

kanske är det nåt gammalt första april skämt :D

Publicerat
http://accurateshooter.wordpress.com/2009/...dimpled-bullet/

jag såg för nån tid sen mythbusters programmet där dom gör en golfboll hålad bil för att testa om golfboll effekten är riktig.

Direkt tänkte jag att det är bara en tidsfråga innan nån gör det med kulor :) och nu håller dom på.

kanske är det nåt gammalt första april skämt :D

Tja, artikeln är ju faktiskt publicerad just 1 Apr...

Publicerat
  • Författare
Tja, artikeln är ju faktiskt publicerad just 1 Apr...

de e just det :)

men det är bevisat att dessa dimpels har en positiv effect och är ju en orsak varför dom gör hålen i golfbollarna :D

Publicerat
de e just det :P

men det är bevisat att dessa dimpels har en positiv effect och är ju en orsak varför dom gör hålen i golfbollarna :P

att dimpels har effekt är bevisat men frågan om en kula skulle tjäna på det ser jag som mindre troligt

Publicerat

De vore ju lite intressant o se vilken skottverkan en annorlunda kula som denna skulle få.

Dock var det e aprilskämt.

http://accurateshooter.wordpress.com

Publicerat

Men till er kunniga nu.

Har jag fel när ja tänker att hålen i golfbollarna är väl till för att bollen ska börja snurra och på så sätt hålla en rakare/jämnare bana igenom luften(?)

Hur kan då dimpels öka precisionen på en kula som redan roterar sedan färden i pipan?

Publicerat
De vore ju lite intressant o se vilken skottverkan en annorlunda kula som denna skulle få.

Dock var det e aprilskämt.

http://accurateshooter.wordpress.com

Spelar ingen roll, jag vill ha de där i alla fall. Det MÅSTE fungera :P

Publicerat
Men till er kunniga nu.

Har jag fel när ja tänker att hålen i golfbollarna är väl till för att bollen ska börja snurra och på så sätt hålla en rakare/jämnare bana igenom luften(?)

Hur kan då dimpels öka precisionen på en kula som redan roterar sedan färden i pipan?

ja lite för bollen får spinnen av träffen inte av groparna i bollen därimot så får bollen mer lyft och mindre luftmotstånd av dom källa wikipedia bollen kan också bli mer kursstabil men osäkert

men skulle man göra likadant med en kul så TROR jag att effekten blir att kulan blir ytterst olämplig att skjuta för att kulan inte kommer greppa tag i räfflorna i pipan lika bra pga av groparna

bara en teori

Publicerat

Nja, groparna minskar faktiskt luftmotståndet och ger en stabilare luftström över bollen. När en laminär luftström (från en slät yta) släpper från ett föremål så skapas en stor ändvirvel vilket ger ett stort motstånd. Groparna bryter av luftströmmen och ger många små virvlar vilka sammanlagt skapar en mindre total ändvirvel och därigenom ett mindre totalt luftmotstånd. Det leder ocskå till en stabilare och mer förutsägbar luftström över bollen.

Hur det fungerar i överljudsfart har jag däremot ingen aning om då den aerodynamiken skiljer sig avsevärt från underljudsaerodynamiken.

Publicerat

Ok. För min tanke bakom tidigare inlägg är att när man slicar eller (vad det nu heter när man skruvar bollen åt andra hållet) brukar ju skruven inte synas direkt men det antar ja beror på att energin från klubbans träff har avtagit såpass att golfbollen lättare påverkas av luftmotståndet och börjar dyka åt endera håll. :)

Men om kulan nu skulle tappa rotation med tanke på att anläggningsytan mot pipan är mindre, borde ju kulbanan bli mer vobblig eller hur jag ska förklara mig.

Men hur blir det om man skulle nyttja dimples i gamla mynningsladdare som man har runda kulor, blir den säkrare i kulbanan? Jag har för mig att jag har sett brennekebykulor eller slugs som har snedställda räfflor som jag antar är att få en stabilare bana i luften?

Nu har jag tom villat bort mig själv :D:D

PS tror jag gick lite OT nu men så får det bli ;)

Publicerat

Inget nytt under solen.

Jag minns att jag läste om att Ferrobull experimenterade med detta i början på 2000 talet. Får se om jag hittar tidningen.

//Blyström

Publicerat

Som sagt var, artikeln publicerades 1:a Apr.

Att dimpels har effekt på en golfboll är väl idag lika vedertaget som att "boat tail" har effekt på kulor.

Men att dimpels skulle ha någon större effekt på en modern kula kan jag bara inte tro på.

På kulor med riktigt taskiga BC så kanske kanske. Åtminstone om det taskiga BC't beror på dåligt utformad "rumpa" på kulan. Definitivt finns det en smärre vinst att göra på hagel. Men på en kula... Nej det köper jag inte.

Fast det är klart. Snygga verkar de vara och det är inte heller helt försumbart... ;-)

// Henrik