Publicerat Maj 25, 201015 yr För er som bor i Göteborg så är väl den till höger billigare, för den är köpt på Ö&B Skämt åsido. Vad är skillnaden förutom det självklara med vikten då. stor optisk skillnad? Sämre stålkonstruktion? köpte ett av varje på auktion för 1027 (rätt nöjd) och funderar på vilket som ska få sitta på 22an och vilken jag säljer. beror lite på riktmedel och så vilket jag i nuläget inte vet ett skit om. Lite grisen i säcken så men vafan. mvh
Publicerat Maj 25, 201015 yr har ingen som helst aning, men en light antyder att det antingen är frågan om en tunnare tub i stål, inte nödvändigvis sämre, bara tunnare eller att det är frågan om en alu tubad variant. har du googlat? Detta är den bästa sidan för Pecar sikten som jag har ramlat över, lääääängst ner på sidan hittar du en produktkatalogbild och din tub angiven där, lightweight dock inget om materialet. Kul grej att du har två av samma så där. /Christian
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare hittade en som hade en bra beskrivning http://homepage.ntlworld.com/paul.tvg/page49.html den är gjord i aluminium. hans hade 26 mm tub, men jag vet att detta varierar på dessa. sett många 4x81 med både 26 och 25.4. så jag hoppas, har ju 50-50 hehe. Undra vilken som är bäst?
Publicerat Maj 25, 201015 yr Som ett "fan" av äldre europeiska sikten så tackar även jag för de länkarna //Danne
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare kanske ska skapa en Pecar-tråd för dig Danne nu är jag som ett barn i väntan på leverans. skulle skicka dem idag. hoppas de är 25.4 mm tub ! kan man se skillnaden med vanligt skjutmått (ej digitalt) eller ser man det när man "lägger" fästena runt? mvh
Publicerat Maj 26, 201015 yr Författare nu är dem hemma. både glad och besviken. båda hade 26mm tub. 4x81, ca 200 gram - jättefint skick (gör det hela värt pengarna) 4x81 light, 98 gram- var i mindre bra skick. 25.4 mm ringar hade komprimerat tuben på vissa ställen. men fullt funktionsdugligt. någon som har låga 26mm ringar till 11mm skena liggande?
Publicerat Maj 26, 201015 yr Prova att ringa runt till några vapenhandlare, helst sådana som hållit på ett tag och som har egen vapenverkstad. Där kan det ligga lämpliga ringar i någon låda. 26 mm ringar säljs det inga mängder av längre. Har du bra entums ringar kan du låta verkstaden fräsa upp dessa till 26 mm. Inget större mankemang för en vapentekniker. Och ett tredje, ganska dyrt alternativ är att köpa nya ringar med plastbussning som passar både 1" och 26 mm, som t.ex Sako, Tikka eller Burris. Mitt senaste Pecar är ett Champion 6X45 som jag hittade i näst intill orginalskick. Den har ett tjockt duplex (heavy duplex på Leupold-språk). Den är knivskarp i linserna, nästan irriterande skarp eftersom den i princip tecknar lika bra som mina 10-12 gånger dyrare sikten. Även justeringarna fungerar givetvis perfekt. Och sen blir man ännu mer förvånad varför vissa köper nya kineser när det finns riktiga kikarsikten till samma pris... //mvh Danne
Publicerat Maj 29, 201015 yr Författare Prova att ringa runt till några vapenhandlare, helst sådana som hållit på ett tag och som har egen vapenverkstad. Där kan det ligga lämpliga ringar i någon låda. 26 mm ringar säljs det inga mängder av längre.Har du bra entums ringar kan du låta verkstaden fräsa upp dessa till 26 mm. Inget större mankemang för en vapentekniker. Och ett tredje, ganska dyrt alternativ är att köpa nya ringar med plastbussning som passar både 1" och 26 mm, som t.ex Sako, Tikka eller Burris. Mitt senaste Pecar är ett Champion 6X45 som jag hittade i näst intill orginalskick. Den har ett tjockt duplex (heavy duplex på Leupold-språk). Den är knivskarp i linserna, nästan irriterande skarp eftersom den i princip tecknar lika bra som mina 10-12 gånger dyrare sikten. Även justeringarna fungerar givetvis perfekt. Och sen blir man ännu mer förvånad varför vissa köper nya kineser när det finns riktiga kikarsikten till samma pris... //mvh Danne jag håller på att ringa runt för fullt hehe. jag har ringar men de är av den typ att den ena ringen har 2/3 av omkretsen och altså svårare att svarva upp enligt det jag fått till mig. förstår att du är nöjd med ditt! hade jag inte varit så ny på detta hade jag med letat efter ett champion och inte som inte självcentrerar. men det blir nog bra. som sagt riktigt sikte till halva priset av en skiten kines. blir nog bra tillslut men nu känns det bara jobbigt. tålamod, vad är det? beundrar han som uppfann det. mvh