Publicerat Maj 25, 201016 yr Hej! Jag köpte ett luftgevär (Stoeger) med fiberoptik i sikte o korn. Vet inte om jag tycker siktet är så bra? Känns som om det blir svårt att fokusera på målet med kulörta färger framför ögat. Siktet har två gröna punkter o kornet är rött. Hur ska man använda ett sådant sikte? Ska kornet vara "struket" så att det lyser grönt ,rött, grönt på linje? Eller ska kornet ligga ovanpå siktet så att färgerna bildar en triangel med rött på toppen. om ni förstår vad jag menar? /Nissen
Publicerat Maj 25, 201016 yr Turkiska produkter när de är som bäst! Hur vill du träna din siktbild är nog en mer rimlig motfråga, du bör ju kunna justera riktmedlen till att passa din önskan om siktbild och träffläge. I vanliga fall anses en god siktbild vara den där alla delar är i linje med varandra och kornet har lite ljus /lika mycket på varje sidan i siktet så att man kan se att det inte är klämt. Men valet hur du vill att det skall se ut är ditt. /Christian
Publicerat Maj 25, 201016 yr Författare Turkiska produkter när de är som bäst!Hur vill du träna din siktbild är nog en mer rimlig motfråga,du bör ju kunna justera riktmedlen till att passa din önskan om siktbild och träffläge.I vanliga fall anses en god siktbild vara den där alla delar är i linje med varandra och kornet har lite ljus /lika mycket på varje sidan i siktet så att man kan se att det inte är klämt.Men valet hur du vill att det skall se ut är ditt./Christian Åh tusan, visste inte att den kom från Turkiet! Tänkte inte så mycket på siktet i affären utan mest på hur stocken känndes. Annars så håller jag med om din beskrivning av siktbild. Jag får bara så svårt att fokusera på målet med "tre lysen" på rad (av någon anledning). -Känns som att va på tivoli när man siktar, så jag sätter nog på en kikare i stället! /Nissen
Publicerat Maj 26, 201016 yr Om jag inte har helt fel så är den där typen av sikten till för korta håll och snabba skott där målsättningen är att träffa ungefär..varje gång.. Typ eftersök och liknande. På ett luftgevär så måste man kunna skjuta mer exakt och då undrar jag om det är så lyckat med fiberoptik? Beror givetvis på hur korn och sikte är utformat men spontant så känns det inte som någon höjdare.. Mvh!
Publicerat Maj 26, 201016 yr Författare Om jag inte har helt fel så är den där typen av sikten till för korta håll och snabba skott där målsättningen är att träffa ungefär..varje gång.. Typ eftersök och liknande. På ett luftgevär så måste man kunna skjuta mer exakt och då undrar jag om det är så lyckat med fiberoptik? Beror givetvis på hur korn och sikte är utformat men spontant så känns det inte som någon höjdare.. Mvh! Nä, fiberoptik på luftgevär är nog mest för syns skull. Iofs så finns det ju nu rörliga mål för luftisar. Vad ska man då tänka på när man köper kikare till luftgevär? Hälsn Nissen
Publicerat Juni 4, 201016 yr Nä, fiberoptik på luftgevär är nog mest för syns skull. Iofs så finns det ju nu rörliga mål för luftisar.Vad ska man då tänka på när man köper kikare till luftgevär? Hälsn Nissen du behöver en kikare som klarar av rekylen frn ett fjäderdrivet gevär då den blir bakvänd tillexempel kan du skjuta sönder din fina kikare som ska klara feta magnum kalibrar med ett luftgevär då den inte är gjord för den typen av rekyl. stoegern är ett jättebra gevär och är designat och utvecklat i italien av ingen mindre än beretta själva. gå in på http://luftvapen.e-butiken.se/ klicka på luftgevär och sen stoeger där hittar du lämplig optik till bra pris har själv deras x20 combo alltså ett x20 med ett 3-9x40 sikte. jävligt bra sikte för dom pengarna och bra med justeringsmöjligheter.
Publicerat Juni 4, 201016 yr Författare du behöver en kikare som klarar av rekylen frn ett fjäderdrivet gevär då den blir bakvändtillexempel kan du skjuta sönder din fina kikare som ska klara feta magnum kalibrar med ett luftgevär då den inte är gjord för den typen av rekyl. stoegern är ett jättebra gevär och är designat och utvecklat i italien av ingen mindre än beretta själva. gå in på http://luftvapen.e-butiken.se/ klicka på luftgevär och sen stoeger där hittar du lämplig optik till bra pris har själv deras x20 combo alltså ett x20 med ett 3-9x40 sikte. jävligt bra sikte för dom pengarna och bra med justeringsmöjligheter. Det ska jag göra! Vad tyckte du om det fasta siktet? /Nissen
Publicerat Juni 14, 201016 yr Det ska jag göra!Vad tyckte du om det fasta siktet? /Nissen jag gillade siktet lätt och se och lätt justerat har mitt "struket" men skjuter nästan bara med kikarn. i presicions synpunkt är det ju en fördel att ögat fokuserar på siktet tavlan ska ju egentligen vara oskarp och fokus ligga på korn och sikte för att få så bra träffar som möjligt. skjutit mycket med din? tittat på nån kikare?
Publicerat Juni 15, 201016 yr Författare jag gillade siktet lätt och se och lätt justerat har mitt "struket" men skjuter nästan bara med kikarn.i presicions synpunkt är det ju en fördel att ögat fokuserar på siktet tavlan ska ju egentligen vara oskarp och fokus ligga på korn och sikte för att få så bra träffar som möjligt.skjutit mycket med din?tittat på nån kikare?Jodå, jag har snart skjutit en 400 skott och tycker nog att stoegern är helt ok!Dessvärre har jag inte haft någon tid att införskaffa kikare, men det kommer!/Nissen
Publicerat Juni 15, 201016 yr Köp en sottändare eller tänd eld på en bit plexiglas och sota ned skiten så slipper du färgerna... OBS - om siktblad eller korn är av plast så gör du INTE det =)
Publicerat Januari 5, 201115 yr Köp en sottändare eller tänd eld på en bit plexiglas och sota ned skiten så slipper du färgerna... OBS - om siktblad eller korn är av plast så gör du INTE det =) Alternativt dutta på svart färg på truglo-ändarna mot dej, så slipper de "lysa" dej i ögonen
Publicerat Januari 8, 201115 yr Har ett likadant sikte på min gamo och jag tycker att det funkar riktigt bra, speciellt om det är lite mörkt där man är och pangar, man ser lättare mörka mål bakom då. jag sköt in mitt så det passar mig bra, tror inte jag kör helstruket. Jag har skjutit på mellan 15 och 30 meter med mitt gevär och träffat bra med det här siktet. En sån här har jag.
Publicerat Februari 16, 201115 yr Åh tusan, visste inte att den kom från Turkiet! Tänkte inte så mycket på siktet i affären utan mest på hur stocken känndes. Annars så håller jag med om din beskrivning av siktbild. Jag får bara så svårt att fokusera på målet med "tre lysen" på rad (av någon anledning). -Känns som att va på tivoli när man siktar, så jag sätter nog på en kikare i stället! /Nissen Tjena, har motsvarande sikte och korn på mitt luftgewehr, tyckte att de funkade riktigt bra, men det tog ca 1000 skott innan man var van det. Däremot råkade jag paja kornet vilket resulterade i att siktet fortfarande är två gröna prickar medans kornpelaren har ett mellanrum där fibern ska ligga. Nu ser man alltså den tänkta träffpunkten. Så länge toppen på kornet är i rätt höjd mot siktet så träffar du samtidigt som du ser målet i luckan som blir efter fibern på kornet. Testa om du likt ska på med en kikare...