Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.338 RCM

Featured Replies

Publicerat

Någon som vet hur svår denna kalibern är att få tag på? Och hur dyr är den?

Tycker att det låter som en lite smått svårfångad ammunition, med tanke på att det är en ihoptryckt .338 och jag har inte hört talas om RCM innan.

Om någon nu har den så vill jag ju också självklart höra hur den sköter sig ;)

För det är nämligen så att jag har hittat en repeter som jag är riktigt sugen på, men den finns bara i RCM kalibrar, .300 RCM och .338 RCM. Eftersom jag redan har en .300 WM så vill jag inte ha en till .300, och jag har hört en hel del gott om .338 :P

Publicerat
  • Författare

Är det verkligen inte en enda kotte som har hört något om denna kaliber? :blush:

• 2 weeks later...
Publicerat

Dom som tillhandahåller ruger i sverige borde ju få tag på denna ammunition och även dom som säljer hornady ammon tycker man ,fast jag har inte sett denna patron någonstans i sverige :) sitter väl mest i handlaren om han vill beställa åt dig ,kostar pengar att ha ovanlig ammunition på hyllan som ingen köper.

Publicerat

E- du kör verkligen på ytterligheter,

de dyraste av saboterade slugs och en kaliber som inte ens Torsbo har i lager,

men jag kan glädja dig med att de har ett par Ruger i 375 Ruger Compact Magnum så du kan nästan få vad du önskar.

Jag har bara sett bilder av dessa patroner/hylsor och jag är ändå ganska långfingrad och nyfiken av mig, utöver den 375:a som Mats, se ovan äger har jag ännu att kunna konstatera någon annan jag känner eller känner till som har en slikt pang.

Så utöver att vara 3x så dyrt med hylsor och verktyg som en del andra motsvarade kalibrar vad tror du att en 338 RCM ger ägaren?

Ibland men bara ibland är det bra att ha en svensson kaliber, exempelvis den där dagen då man glömmer pilarna hemma.

Men om du köper denna nyaste av korta magnums är jag nog den förste som säger att jag vill se en fullödig rapport på ämnet,

det är kul med smala kalibrar, men lite dyrt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag är nog likt många lite smått nyfiken av mig bara B)

Verkar inte som att du förstår mig riktigt här Christian. "Glasstopping"-tråden handlade mycket om att visa att det GÅR att panga iväg även en sådan en bra bit.

Och denna ammunitionen har jag inte bestämt mig för, utan jag tycker det är synd att det görs bössor i sådana kalibrar, och i och med det så blev jag nyfiken på vad dessa kalibrar var förnågra, eftersom jag aldrig har hört talas om dem innan :(

Fast det är ju så, det som är nyare i USA kommer hit efter ett år eller två :rolleyes:

Publicerat
Någon som vet hur svår denna kalibern är att få tag på? Och hur dyr är den?

Tycker att det låter som en lite smått svårfångad ammunition, med tanke på att det är en ihoptryckt .338 och jag har inte hört talas om RCM innan.

Om någon nu har den så vill jag ju också självklart höra hur den sköter sig :)

För det är nämligen så att jag har hittat en repeter som jag är riktigt sugen på, men den finns bara i RCM kalibrar, .300 RCM och .338 RCM. Eftersom jag redan har en .300 WM så vill jag inte ha en till .300, och jag har hört en hel del gott om .338 ;)

http://www.google.se/search?hl=sv&clie...oq=&gs_rfai=

Det finns en länk lite längre ner på sidan från ett annat forum på svenska samt några på eng. :P

Publicerat
  • Författare
http://www.google.se/search?hl=sv&clie...oq=&gs_rfai=

Det finns en länk lite längre ner på sidan från ett annat forum på svenska samt några på eng. ^_^

Den tackar vi för, måste ha missat den :D

Publicerat
Jag är nog likt många lite smått nyfiken av mig bara :D

Verkar inte som att du förstår mig riktigt här Christian. "Glasstopping"-tråden handlade mycket om att visa att det GÅR att panga iväg även en sådan en bra bit.

Och denna ammunitionen har jag inte bestämt mig för, utan jag tycker det är synd att det görs bössor i sådana kalibrar, och i och med det så blev jag nyfiken på vad dessa kalibrar var förnågra, eftersom jag aldrig har hört talas om dem innan ^_^

Att vara nyfiken är inget konstigt, det är jag med,

men jag måste säga att jag inte förstår vad du avser ovan med att "det är synd att det görs bössor i sådana kalibrar",

men det kommer säkert en förklaring till det, i det senaste numret av VT Vapentidningen har Eirik Moen en lång artikel om olika kalibrar inom magnum gebitet med inledning i 308 Norma Magnum, det han skriver där om att det finns en pletora av kalibrar med ringa särskiljning är sant och att valen bland dessa styrs ofta av mycket slumpmässiga skäl.

I korthet kan det konstateras att det finns Magnum, kort Magnum och extrem kort Magnum patroner av minst fyra olika slag i varje grupp, för extremkort gruppen kanske vara två/tre iofs,

men ändå en viss poäng föreligger där. Ingen av dessa gör något som den andra inte kan, jo visst man kan peta i hylhalslängder, vinkel på bröst, bälten eller inte för att "optimera" något som passar just ens egen uppfattning om vad som är bäst men i slutet av dagen är det ingen större skillnad,

tråkigt konstaterande kanske men ack så sant. Därmed inte sagt att även jag blir intresserad och gottar ner mig i en kaliber alternativt ett vapen, ett system eller ett stycke optik men i stort åstadkommer de exakt samma saker.

En 338 RCM har samma prestanda som en 338 Win mag eller en 338 Norma Magnum eller osv, det enda som skiljer sig åt är längd på låda, arbetstryck och tillgången på mässing.

Gillar man då rugers vapen, ja då tycker jag nog att man skall satsa på en 338 RCM men att man gör det med en full insikt om vad det är, en kaliber som stöds av en tillverkare av vapen och en ammunitionstillverkare,

dvs lite efterfrågekänslig.

/Christian

Publicerat

Köp åh testa vet jag....

Publicerat
Köp åh testa vet jag....

Uppviglare ;)

/Christian

Publicerat
Uppviglare ;)

/Christian

Jamen kan ju inte bara vara jag som ska shoppa jämt :P

Publicerat
  • Författare

Christian N

Självklart menade jag att det är synd att ett vapen ska göras i så FÅ kalibrar. Det var inte kalibrarna i sig jag menade var fel.

Antagligen är RCM och Ruger kalibrarna populära och lättillgängliga i USA så därför görs vapnet i första hand i dessa.

Väntar vi något eller några år så kommer den kanske i fler.

En sak förstår jag inte.. Torsbo har en Ruger i kal .375 Ruger, men vad jag hittar så finns det ingen ammunition?

Jag kan ju ha missat det men verkar inte finnas?

Lite dumt att sälja ett vapen som det inte finns några skott till? :lol:

Publicerat

E- klart att de har pilar hemma, ring o tala med dem,

en stadig kille som du med magnum aptit behöver helt klart en 375 RCM, förövrigt den mest vettiga av de kalibrarna.

/Christian

Publicerat
  • Författare
E- klart att de har pilar hemma, ring o tala med dem,

en stadig kille som du med magnum aptit behöver helt klart en 375 RCM, förövrigt den mest vettiga av de kalibrarna.

/Christian

Jag tycker om när det händer något när man skjuter, vill inte ha någon "pew, pew" :lol: Visst kostar det en hel del mer att ha den smaken, men det får man ju tyvärr ta.

Publicerat
Den tackar vi för, måste ha missat den :lol:

Sök med hjälp av Google news. Den brukar ge några mer träffar än en vanlig Googlesökning. :huh: