Publicerat Maj 26, 201015 yr Håller på o laborera fram de rätta måtten men kom fram till att: Lapua 100grain/6,5g fmj (trainerkulan) har ett O.A.L från tillverkaren på 70mm Med denna kula mäter min bössa upp ett O.A.L till 73,5 med bomkontakt. Kulans mått (ca) är 21,5 säg 55 på hylsan för lätthetens skull (jag vet att de e max). Hur mkt friflykt kan jag ha utan att kulan störs. Vad jag läst mig till bör man ha minst kaliberns diam i sättdjup, dvs 6,5mm o då blir ju o.a.l 70mm precis som tillverkaren framhållit. Kan jag då inte påverka friflykten på denna kula alls??? Har ju även läst ngn stans att man kan använda halva diam för sättdjupet. Kan man göra det utan påverkan på kulans stabilitet o precision? Så frågan blir: Kan jag laborera fram en friflykt mellan dessa mått, 70mm-73,25mm, eller bör jag hålla mig till tillverkarens OAL, 70mm?
Publicerat Maj 26, 201015 yr Det beror lite på vilket krut man använder ett trögt krut med litet sättdjup i 6,5x55 brukar skapa sotiga hylsor och dålig precision. Med ett snabbare krut ska det nog inte vara några problem med 4mm sättdjup men många 6,5or verkar rejält sättdjup vara viktigare än kort friflykt men testa så får du se vad som skjuter bäst.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Det är så mycket som inverkar i detta anser jag, men den första frågan jag hade ställt mig är, "-vilket är mitt precisionskrav?" Det hade fått utgöra grund för om jag hade gått på en laddning jag vet klarar av att hanteras med kulor satta till lagomt djup eller om jag kör med min sätt djup om det är det som ger bäst precision. Att tänka på är att hylsor som gått ett par laddningar, hårdnar, blir mindre elastiska i halsen och håller således kulor sämre än nya hylsor, något jag själv lärt mig den hårda vägen efter att ha kört med litet sättdjup, resultatet var en utploppad kula och ett magasin helt fullt med krut som tarvade en del utstädning. Det kan vara så att du blir förvånad och att det är som Lars säger, med ett mer påtagligt sättdjup blir det bäst precision. /Christian
Publicerat Maj 26, 201015 yr Författare Då provar ja en stege med rekomenderad O.A.L. och utifrån det resultatet får ja se va som göres. Precision e ju alltid nr 1 Christian. Därav uppstod frågan. Har bara laddat till .222:an o .30-06an tidigare o de tyckte om mindre friflykt, 0,5 och 0,8mm. Så ja trodde, tills nu, att de var samma för 6,5:an.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Författare 5mm friflykt ??? Har jag totalt missat ngt med handladdning här. Vadan allt detta med bomkontakt o liten friflykt. E 6,5an så speciel kaliber eller e de bara denna kula som e lite väl kort? Ska man få tag i en lång trubbig kula som ger stort sättdjup o liten friflykt för att nå maximal precision o död fågel i 6,5??
Publicerat Maj 26, 201015 yr 5mm friflykt ???Har jag totalt missat ngt med handladdning här. Vadan allt detta med bomkontakt o liten friflykt. E 6,5an så speciel kaliber eller e de bara denna kula som e lite väl kort? Ska man få tag i en lång trubbig kula som ger stort sättdjup o liten friflykt för att nå maximal precision o död fågel i 6,5?? 5mm är ingen farlig ff i 6,5 det är en av flera kalibrar som vill ha det så, kalibern gillar även en helt annan neck tension än många andra. du behöver ingen lång trubbig kula kalibern skjuter bra med det mesta, du ska ej sträva efter liten ff i 6,5x55 har gjort ff tester med ganska många kulor och komponenter i den kalibern. bästa precision på 100m med scenar 107gr bästa på 300m 123 gr scenar och 130gr DL synonymt med alla dom laddningarna lång ff. tex 6mmbr har jag fått max precision med minus mått på ff, så det skilljer helt klart mellan kalibrar. dock finns ingen regel utan undantag det bästa är att testa alla parametrarna själv.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Jimbo- det här med att man måste ha bomkontakt osv är inte hela sanningen i handladdning, jag har inte tidigare ägt ett vapen där jag har kunnat ladda ammo som får plats i magasinet och som har ff mindre än 4-5 mm minimum. Ändå har jag lyckats att samla hålen i tavlan nära varandra för ofta för att det skall vara slumpen. Poängen är att precision kan uppnås på mer än ett sätt och att liten ff/bomkontakt är ett sätt, sen är sanningen den att just 6,5x55 har ett sådant patronläge i grunden att det fungerar med stor ff i det, men som sagt lyss på Maddog, han är kännaren i detta läge. /Christian
Publicerat Maj 26, 201015 yr Var på banan med min Tikka 695 idag och sköt med fabriksladdade DL fält dessa ger 4,5mm friflykt i min bössa. Efter att träffat en 30x30cm. plåt 15gånger på lika många skott på 500 meter förstod jag att den nog skjuter rätt skapligt, testade då 10 skott på en C50 på 500meter detta är resultatet Rent fånigt bra med en helt standard bössa som inte ens är plastad och köpes ammunition visst lär inte alla serier var så bra men nog fungerar den med denna ammunition. Givetvis kan du köra ett test vilken friflykt som fungerar bäst men testa då från minst 5mm.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Författare Ja tänk va härligt att de finns såna här underbara kunnskapsbanker att vända sig till. Snacka om att man blivit gråhårig annars =) Tusen o åter tusen tack för nya kunnskaper i ämnet!! Mvh: Jimmy
Publicerat September 14, 201015 yr Författare Nu har jag återhämtat hyggligt efter ingreppet i ryggen så...... Ikväll e de laddat ngr Lapua patroner med ff 5mm. Har hittills bara skjutit 8 jaktmatch i Tikkan o då var det för att rikta in kikaren. Så nu ska de bli spännande att se vad den presterar.
Publicerat September 18, 201015 yr Författare O så här blev de med 2st 10 skottare med 1grains skillnad i laddvikt. Vet inte om ja ble mö klokare. Finns mkt mer att avkräva från skytten som hade allsköns krämpor under skyttet.
Publicerat September 18, 201015 yr om skytten gör misstag så blir det svårt att få något vettigt träffbilderna, vilket avstånd var det på.
Publicerat September 18, 201015 yr Författare om skytten gör misstag så blir det svårt att få något vettigt träffbilderna, vilket avstånd var det på. 100m
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare Gjorde en laddstege med scenar 123grain o VVn160. Då jag varkens e mästerskytt (ännu ) eller mästerladdare har jag svårt att se skillnader. Tycker dock att de skiljer minimalt. Vilken skulle ni valt att fortsätta med? Avstånd 100m vind ca:5ms/90grader v. 6grader celsius Kula L.Scenar 123 krut VVn160 tändhatt Federal 210 78långa FF 2mm 41,5g 42,5g 43,5g 44,5g 45g
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Instämmer med galen hunden, du har minst höjdspridning på den tavlan, i särklass bäst, sidospridningen får antas vara vind tills dess att du börjar skjuta med vindflaggor. /Christian
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Bara för att vara nalta´eljest säger jag 42,5gr. stabilt träffläge +-1gr
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare Lapuas rek e max 45,1! Vet inte vad byssen pallar för. Inne på samma banor men.... Tror jag tappar upp en oar omgångar 42grain o en 45grain o testar på 300m. Då borde man kanske se mer vad de/jag, går för. Om de e same same får den som passar in bäst på balistisca riktmedlet i kikaren få avgöra. Sett att 800m/s e lite för taskig utg.hast för att stämma (jaktmatch)
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Lapuas rek e max 45,1!Vet inte vad byssen pallar för. Inne på samma banor men.... Tror jag tappar upp en oar omgångar 42grain o en 45grain o testar på 300m. Då borde man kanske se mer vad de/jag, går för. Om de e same same får den som passar in bäst på balistisca riktmedlet i kikaren få avgöra. Sett att 800m/s e lite för taskig utg.hast för att stämma (jaktmatch) om du ska få riktmedlet att funka på bestämda avstånd kan du ställa in träffläget med förstoringen.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare om du ska få riktmedlet att funka på bestämda avstånd kan du ställa in träffläget med förstoringen. Ja du sa nå omk de då jag hämtade kikaren men de va ju längesen nu. Dra de gärna igen i ett pm hur de var du gjort!
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Det blev minimarginaler o nubörjartänk som avgjorde vilken laddning jag ska fortsätta med. Lite "Mer" friflykt o.... 45,5 på 100m drog ja ihop en 18mm 5skottare ...på 300 runt 90mm på 5 skott 42,0 på 100m drog ja ihop en 23mm 5 skottare ...på 300 runt 90mm på 5 skott Ska väl tilläggas att de var friska byiga vindarpå säkert 5-10m/s. Det avgörande var att träffpunkten då jag använde ballistiska riktmedlet stämde nästan 100% på 100 o 300m och vid samma förstoring vilket absolut inte 42 gjorde. Så nu ska de mängdladdas o tränas. Blir väl knappast sämre av att 150 hylsor nu e formade i bysssen o ska användas om och om o......... Ska bli kul att testa skyttet i lite mindre stormiga förhållanden. testade ngr diamondlinekulor också men dem gillade inte byssen alls.