Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gjuten övningskula "spitzer" 407gr, 350gr flatnos i en 45/70

Featured Replies

Publicerat

mycket snack har det varit om flatnos och elektronikälg samt slitaget av den med denna ammo.

Peter och jag tänker oss att verifiera detta med tester hurvida det sliter mer än med en 9,3 rundnos eller ej.

Skyttet på elektronikälg är i stort sett stoppat för ammo avsett för tubmagasin så vi vill veta om det spelar ngn roll.

testerna skall göras först och främst med en saeco 407 gr spitzer med liten liten meplat som jag tänker mig ladda med 201 krut, laddningsdensitet 105% för att slippa våldföra mig med crimpen på kulans ogiviala del, detta pga att kulan är för lång för att ladda i tubmagasin då den inte matar genom mekanismen, det felar 6mm.

samtidigt tänker vi testa en vanlig saeco flatnos 350 gr för o se om det blir taskigt utslag på baksidan. man kan även prova att ta bort själva kanten på flatnosen så kulan blir rundnosad och se om effekten isåfall minskar.

imorn testar vi, sedan återkommer jag med info.

/Kalle

Publicerat

Intressant. Jag har haft funderingar i samma banor i o m att man blir banlyst med sin 45-70 då det införs

"it-älg" överallt.

Antar att ni tänkt prova på gummi duken till en el-älg.

Det intressanta vore att testa kulor i olika fart med olika form och kul konstruktion.

Ett ämne för en artikel i vapentidningen??

Intresse och intresse för sponsring lär finnas för ämnet i fråga.

Publicerat
  • Författare
Intressant. Jag har haft funderingar i samma banor i o m att man blir banlyst med sin 45-70 då det införs

"it-älg" överallt.

Antar att ni tänkt prova på gummi duken till en el-älg.

Det intressanta vore att testa kulor i olika fart med olika form och kul konstruktion.

Ett ämne för en artikel i vapentidningen??

Intresse och intresse för sponsring lär finnas för ämnet i fråga.

ja det är på gummiduk vi ska prova idag hade vi tänkt. jag har en teori:

det är den skarpa kanten på flatnosen som gör den till stans istället för att den bryter duken prydligt och fint. det är möjligt att det är publicerbart, men det är som med mitt vanliga jobb, då skall det vara reproducerbart. helt klart står det att behovet finns då fler o fler köper bössa i denna kaliber.

/Kalle

Publicerat
  • Författare

Första testet gjort.

på 20m bankades en 407gr spitzer BHN ca 13 (inte härdad!) in i älgfiguren, vi hade en papptavla på varje sida om den sk "IT-älgen" :D

tavlorna var där av två skäl:

1. för att veta vilket hål det var så klart...

2. för att identifiera splitter och eventuell expansion eller kompressionseffekt vid anslag.

Hålet blev inte värre än en 9.3a i gummiduken, meplat:en är för liten!, hålet i papptavlan blir nästan samma storlek ut som in, någon millimeter skiljer, dvs det fungerar. :D:D

en 350 gr rundnos fungerar inte, den slår ut på baksidan och förstör systemet.

risken är dock att dessa stora tunga kulor kommer slå sönder ramen om vi skjuter sunkigt, det får vi inte göra.

min laddning var en slöis, rund tändhatt och sotig hylsa, jag tror de 49 gr N201 som trycks ihop med ett krasande ljud så man mår lite dåligt, att de behöver en magnumhatt om det skall bli en vettig övningspatron. beräkningar får visa om det fungerar. patronlängden är enligt spec för att klara matningen i mekanismen.

hoppas detta kan intressera er vidare för denna tråd.

Kalle