Publicerat Maj 26, 201015 yr Vilka kriterier gör ett att ett djur hör till gruppen högvilt? Vilka djur är det idag som klassas som högvilt? Det hävdas ibland ute i stugorna att Björn inte är ett högvilt. Anledning är att oftast så arrenderar man älgjakt och/eller småvilt, jakten på Björn hamnar då i småviltsarrendet. Jag har alltid trott att Björn hör till gruppen högvilt, men har hamnat i småviltsarrendet.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Om jag minns rätt från det viltet endast kungen fick fälla... Björn Dovhjort Gråsäl Knubbsäl Kronhjort Mufflonfår Myskoxe Sikahjort Vikare Vildsvin Wapitihjort Varg Visent Vitsvanshjort Älg = Allt som kräver klass 1 bössa...
Publicerat Maj 26, 201015 yr Järv Lodjur med kanske? Men då gäller inte klass 1 regeln, ang frågan om var björnen hamnar/är så kan det ju ev vara så att den inte sågs som en köttslig resurs tidigare, om än nu med tanke på att "allt" björnkött säljs till 08:or så har den hamnat i fel fack alt mellan stolarna så att säga, ingen ser väl björnen som ett småvilt egentligen? /Christian
Publicerat Maj 26, 201015 yr Författare Då kan jag lite förnöjd fortsätta att hävda att Björnen är ett högvilt!
Publicerat Maj 26, 201015 yr Då kan jag lite förnöjd fortsätta att hävda att Björnen är ett högvilt! JA, inte kan de väl va ett småvilt...
Publicerat Maj 26, 201015 yr I många jaktlag, dock inte alla, ovanför dalälven så är det enda man jagar organiserat är älg. Som tex i ett av jaktlagen där jag jagar så finns det tex ingen extra avgift för Björnjakten som det finns för älgjakten, utan den ingår i småviltsavgiften. Kanske det är det som många blandar ihop med vad som är Högvilt eller småvilt.. Men björnen är ju iallafall ett mycket högvilt.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Småvilt: "Däggdjur upp till och med rådjurs storlek och fåglar" Citat från Nya Jägarskolans bok "Jägaren". Övrigt vilt är därmed högvilt.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Skriver lite direkt ur minnet så vissa saker kanske inte blir helt korrekta. Historiskt sett är det älg, hjort och rådjur som räknas till högvilt och dessa fick till en början (slutet på 1300-talet) bara jagas av kungen, senare fick även adeln jaga högvilt på sina egna marker. Sedan går det lite fram och tillbaka med jakträtten, ett tag var fågeljakt förbjudet för all allmoge som inte bodde i skärgården men 1789-1808 händer det lite saker och då får även ofrälset jaga högvilt. Dagens högvilt är som wizard skriver dom som enbart får fällas med klass 1 vapen. Björnen är alltså ett högvilt, lodjuret är dock inte högvilt.