Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ammunition över gränser

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag har ställt några frågor om vår granne i söder tidigare, och fortsätter med en dåres envishet i gamla spår =)

Hur ser det ut med införser/utförsel av ammunition, är det fritt fram att göra som man vill, eller behövs tillstånd? Och hur är det med ammunition och flyg?

Vänligen

Johan

Publicerat

Bara ammunition eller vapen samtidigt? Menar du att köpa/sälja eller ta med dig när du åker/flyger?

Publicerat
  • Författare

Bara ammunition och köpa i annat land när man är ute och far, och ta med hem.

Publicerat
Bara ammunition och köpa i annat land när man är ute och far, och ta med hem.

Kolla med det flygbolaget du tänker resa med.

Vanligen kräver de obrutna originalförpackningar, max 5kg.

Incheckas. (Man får inte ha dem i kabinen som handbagage.)

Ryanair tar INTE ombord farligt gods.

Publicerat
Kolla med det flygbolaget du tänker resa med.

Vanligen kräver de obrutna originalförpackningar, max 5kg.

Incheckas. (Man får inte ha dem i kabinen som handbagage.)

Ryanair tar INTE ombord farligt gods.

man kan också resa utomlands med annat transportmedel än flyg :lol:

skulle vara intressant o veta hur det är med och utan vapen. att ta in och ut från sverige.

/nyfiken finne

Publicerat

Jag har försökt köpa i Torneå både krut och färdig laddad ammo men blev nekad p g a jag skulle ha med mig införseltillstånd till Sverige. :lol:

Publicerat

Vad som gäller i det land där du vill köpa måste du kolla med myndigheterna i det aktuella landet, ofta går det bra med vapenhandlaren. Det kan kräva tex exporttillstånd. För att flyga med ammunition så kan som nämnts flygbolagen ha egna regler - kolla direkt med dem om de öht tar mot ammunition och på vilka villkor. Tex kan originalförpackning eller stötsäker förpackning typ MTM-låda krävas. 5 kg är också en gräns. För att ta in ammunition till Sverige som du köpt utomlands krävs sedan införseltillstånd från polisen - kontakta dem innan utresan.

PS. Försök avhålla er från svar i vår area tack. DS.

Publicerat
PS. Försök avhålla er från svar i vår area tack. DS.

Man kan ju alltid ställa en följdfråga istället för att komma med ett påstående här på förbundets area...

Så frågan är. Hur är det med kulor för oss som laddar själva?

MVH // Henrik

Publicerat

Lösa kulor är ju inte tillståndspliktiga här hemma så det kan inte vara några problem att köpa sådant. Från USA kan det dock kräva exporttillstånd och även andra länder kan ju ha sådana regler.

Publicerat
skulle vara intressant o veta hur det är med och utan vapen att ta in och ut från sverige.

tex med bil

/nyfiken finne

Publicerat

Från tex Finland krävs inget införseltillstånd för tillfällig in- och utresa med vapen och ammunition, bara en tulldeklaration som man gör på tullverkets hemsida.

Att bara åka in med ammunition kräver införseltillstånd.

Publicerat
Från tex Finland krävs inget införseltillstånd för tillfällig in- och utresa med vapen och ammunition, bara en tulldeklaration som man gör på tullverkets hemsida.

Att bara åka in med ammunition kräver införseltillstånd.

Lite OT

När vi tävlade mycket i Finland på 90-talet så var man tvungen att få införseltillstånd hos polisen. Man fick lämna vapnen på tullstationen och åka till polisen i Torneå för att få en stämpel på ett papper som man skulle ta me doch visa upp i tullen. Det kostade 50 spänn per vapen ungefär.

Är det ändrat nu alltså?

(Ammunitionen frågades det inget alls om på den tiden.)

Publicerat

Nu var det fråga om att åka från Finland till Sverige, inte tvärtom. Vad som gäller för inresa till Finland kan jag inte uttala mig om, det får du kolla med finska myndigheter.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.