Publicerat Maj 27, 201016 yr Vi hämtade vår nya valp den 12 maj. Och öronen har fortfarande inte rest sig. När jag fick hem Disa vid 8 veckors ålder var hennes öron redan resta. Bör man göra något åt det eller ska jag bara vänta? Har ni laikaägare någon erfarenhet av det här?
Publicerat Maj 27, 201016 yr Det är bara vänta, vet en hund som öronen inte reste sig förrän 8 månaders ålder... och den har vanliga stå öron idag
Publicerat Maj 27, 201016 yr Författare Det är bara vänta, vet en hund som öronen inte reste sig förrän 8 månaders ålder... och den har vanliga stå öron idag Okej. Tack för svaret.
Publicerat Maj 27, 201016 yr Vi hämtade vår nya valp den 12 maj. Och öronen har fortfarande inte rest sig. När jag fick hem Disa vid 8 veckors ålder var hennes öron redan resta. Bör man göra något åt det eller ska jag bara vänta?Har ni laikaägare någon erfarenhet av det här? Kan skilja rätt mycket på när öronen reser sig. Funny hade ett öra som det inte ville bli ordning på. Nu kommer jag inte ihåg hur länge det tog, men flera veckor var det. Var har ni köpt laikan?
Publicerat Maj 27, 201016 yr Författare Kan skilja rätt mycket på när öronen reser sig. Funny hade ett öra som det inte ville bli ordning på. Nu kommer jag inte ihåg hur länge det tog, men flera veckor var det. Var har ni köpt laikan? Okej. Vi har köpt honom på eldbenuddens kennel i Åmsele.
Publicerat Maj 27, 201016 yr Okej. Vi har köpt honom på eldbenuddens kennel i Åmsele. Efter Rambo/Gorsa då?
Publicerat Maj 28, 201016 yr Vi har schäfrar och uppfödarna som vi fått våra hundar från maserade öronen på hundarna för att öka blodtillförseln i öronen både på öronen och "öronroten" eller vad man ska säga o jag tror det gör nytta iaf.
Publicerat Maj 28, 201016 yr Min valp(Jämte) har äntligen varaktigt stående öron.... Hon är nu ca 5 mån. Tidigare så har öronen stått i någon dag för att sedan hänga i några. Sen ca 4-6 veckor så står dom hela tiden. Så avakta tiden så ställer dom sig nog.
Publicerat Juni 10, 201016 yr Vi hämtade vår nya valp den 12 maj. Och öronen har fortfarande inte rest sig. När jag fick hem Disa vid 8 veckors ålder var hennes öron redan resta. Bör man göra något åt det eller ska jag bara vänta?Har ni laikaägare någon erfarenhet av det här? Tja! Hur går det med valpen? Det är jag som har Rambo (han kallas dock Nemo) och även kullsystern Ticka. Hennes öron hängde också till och med förra veckan. Nu står de upp:-) Om de inte redan står upp så gör de nog det snart, inget att oroa sig för. det var lika på Nemo. Hur går det annrs med henne? Jag är rädd att Ticka kommer att bli dyr i drift för hon biter på allt och alla (kallas därför för Bissa) och är väldigt livlig jämfört med mina andra två laikor. Vart i landet befinner ni er förresten?
Publicerat Juni 10, 201016 yr Författare Tja!Hur går det med valpen? Det är jag som har Rambo (han kallas dock Nemo) och även kullsystern Ticka. Hennes öron hängde också till och med förra veckan. Nu står de upp:-) Om de inte redan står upp så gör de nog det snart, inget att oroa sig för. det var lika på Nemo. Hur går det annrs med henne? Jag är rädd att Ticka kommer att bli dyr i drift för hon biter på allt och alla (kallas därför för Bissa) och är väldigt livlig jämfört med mina andra två laikor. Vart i landet befinner ni er förresten? Hej! Joda det går bra, fast han är en riktigt bajsmaskin och skiter inne riktigt mycket. Men det är ju så i början. Kul att höra från Kodas faders ägare! Hur är Nemo till sättet? Då har jag nog inget att oroa mig för dåra. Han är också en liten bitare. Men vi har hittills oftast lyckas hålla honom sysselsatt med tuggben. Inte så farligt livlig, kan ta det lungt under dagarna. Det är jätteroligt att jämföra honom med Disa när hion var valp. De är så olika till sättet. Vi bor i Småland. Så vi fick åka en bit för att hämta honom. 240 mil fram och tillbaka. Vart befinner ni er? /Rebecka
Publicerat Juni 11, 201016 yr Hej! Såg att vi köpt valp från samma kull! ( eldbenuddens ) =) , våran tik har inte heller rest öronen
Publicerat Juni 11, 201016 yr Författare Hej!Såg att vi köpt valp från samma kull! ( eldbenuddens ) =) , våran tik har inte heller rest öronen Kul! Vad heter eran lilla tik då?
Publicerat Juni 11, 201016 yr Hur är Nemo till sättet?Då har jag nog inget att oroa mig för dåra. Han är också en liten bitare. Men vi har hittills oftast lyckas hålla honom sysselsatt med tuggben. Inte så farligt livlig, kan ta det lungt under dagarna. Det är jätteroligt att jämföra honom med Disa när hion var valp. De är så olika till sättet. Vi bor i Småland. Så vi fick åka en bit för att hämta honom. 240 mil fram och tillbaka. Vart befinner ni er? /Rebecka Nemo är lugn och stabil. Han är dock en utpräglad enmanshund (inte helt ovanligt) och han väljer vilka han vill va med.En fördel med det är att han aldrig går till passkyttarna och tigger en massa mat Hemma så går han gärna undan och är för sig själv eller med de andra hundarna, lite tråkig kanske men väldigt lättsam. Kanske lite vaktig om det kommer okänt folk. I skogen är han en helt annan hund och man ser vad de är avlade när man släpper honom. Han jagar allt och har ställt allt från ekorre till björn. Han har en förkärlek till mård och på senare år verkar han prioritera rovdjur. Grävling har jag slutat jaga med honom för han biter ihjäl dem direkt (det går iofs lika fort som om jag skulle ha skjutit dem). Han är en klok hund som anpassar jakten utifrån hur viltet beter sig. Han är hård om han behöver men förutom grävling så rör han inte friskt vilt. Skadat vilt däremot river han omkull om han får chansen. Har sett när han rev omkull en älgko som jag sköt. Det är en egenskap som jag tycker är bra vid eftersök då han har helt andra förutsättninga än vad jag som jägare har ibland. Han simmar gärna om han har vilt framför sig. Han simmar även annars men det är mest för att vara mig till lags. Han är min första laika (eller första egna hund egentligen)och jag har säkert gjort alla fel man kan göra men det blev jakthund av honom ändå Jag har 3 laikor nu och alla tre har varit olika under valptiden. Nemo var en tråkmåns egentligen men tikarna är det ju full fart på. Vi bor i Jämtland i krokoms kommun i en liten by ute i skogen som heter Enarsvedjan. Har ni vägarna förbi så är det bara att höra av sig. Charlotte: Vilken av valparna är det du har köpt? Vart bor du/ni?
Publicerat Juni 14, 201016 yr Författare Nemo är lugn och stabil. Han är dock en utpräglad enmanshund (inte helt ovanligt) och han väljer vilka han vill va med.En fördel med det är att han aldrig går till passkyttarna och tigger en massa mat Hemma så går han gärna undan och är för sig själv eller med de andra hundarna, lite tråkig kanske men väldigt lättsam. Kanske lite vaktig om det kommer okänt folk. I skogen är han en helt annan hund och man ser vad de är avlade när man släpper honom. Han jagar allt och har ställt allt från ekorre till björn. Han har en förkärlek till mård och på senare år verkar han prioritera rovdjur. Grävling har jag slutat jaga med honom för han biter ihjäl dem direkt (det går iofs lika fort som om jag skulle ha skjutit dem). Han är en klok hund som anpassar jakten utifrån hur viltet beter sig. Han är hård om han behöver men förutom grävling så rör han inte friskt vilt. Skadat vilt däremot river han omkull om han får chansen. Har sett när han rev omkull en älgko som jag sköt. Det är en egenskap som jag tycker är bra vid eftersök då han har helt andra förutsättninga än vad jag som jägare har ibland. Han simmar gärna om han har vilt framför sig. Han simmar även annars men det är mest för att vara mig till lags.Han är min första laika (eller första egna hund egentligen)och jag har säkert gjort alla fel man kan göra men det blev jakthund av honom ändå Jag har 3 laikor nu och alla tre har varit olika under valptiden. Nemo var en tråkmåns egentligen men tikarna är det ju full fart på. Vi bor i Jämtland i krokoms kommun i en liten by ute i skogen som heter Enarsvedjan. Har ni vägarna förbi så är det bara att höra av sig. Charlotte: Vilken av valparna är det du har köpt? Vart bor du/ni? Okej. Låter faktiskt lite likt Koda. Han visar redan att han väljer vilka människor han vill hälsa på och inte. Så det ska bli spännande att se hur han blir när han växt upp. Och han jagar redan allt och inget. Fåglar är intressanta. Alla insekter han möter på käkar han upp... Han har ramlat ner i ån när Disa skulle bada så sprang han bara efter. Men han kom upp rätt snabbt. Så det återstår väl att se hur han blir när det kommer till vatten. hehe.. Tack! Och detsamma till er! Ska ni förbi småland någon gång, hör av er!
Publicerat Juni 14, 201016 yr Okej. Låter faktiskt lite likt Koda. Han visar redan att han väljer vilka människor han vill hälsa på och inte. Så det ska bli spännande att se hur han blir när han växt upp. Och han jagar redan allt och inget. Fåglar är intressanta. Alla insekter han möter på käkar han upp... Han har ramlat ner i ån när Disa skulle bada så sprang han bara efter. Men han kom upp rätt snabbt. Så det återstår väl att se hur han blir när det kommer till vatten. hehe.. Tack! Och detsamma till er! Ska ni förbi småland någon gång, hör av er! Va aktsam på honom så att han inte blir ranghög bara så ska det nog inte vara något problem med honom (gäller väl alla hundar iofs) Första gången Nemo badade var han 5 månader och sjön blev isfri den dagen. Den var en kannadagås i en vik som han nog tyckte att han skulle ta så han simmade helt sonika ut efter den. Det var väl sisodär +1 grad i vattnet men det bekom honom inte så jag fick raskt kasta ut en båt och ro efter honom så att han inte skulle dränka sig Sen försökte jag locka ut honom i vattnet igen för jag var rädd att han kanske tyckte att det var obehagligt men det lyckade inte så bra så i ett desperat försök så hoppade jag i själv men då tittade han bara på mig och totalt idiotförklarade mig kändes det som. Det var jävulskt kallt kan jag säga. Det var för övrigt den 3 maj 2004. (Helt i onödan dessutom för han gillar vatten fortfarade)
Publicerat Juni 15, 201016 yr Författare Va aktsam på honom så att han inte blir ranghög bara så ska det nog inte vara något problem med honom (gäller väl alla hundar iofs)Första gången Nemo badade var han 5 månader och sjön blev isfri den dagen. Den var en kannadagås i en vik som han nog tyckte att han skulle ta så han simmade helt sonika ut efter den. Det var väl sisodär +1 grad i vattnet men det bekom honom inte så jag fick raskt kasta ut en båt och ro efter honom så att han inte skulle dränka sig Sen försökte jag locka ut honom i vattnet igen för jag var rädd att han kanske tyckte att det var obehagligt men det lyckade inte så bra så i ett desperat försök så hoppade jag i själv men då tittade han bara på mig och totalt idiotförklarade mig kändes det som. Det var jävulskt kallt kan jag säga. Det var för övrigt den 3 maj 2004. (Helt i onödan dessutom för han gillar vatten fortfarade) Haha! Disa är riktigt badtokig, hon hoppar i och simmar och har det gött. Men hon var nog närmare 1,5 år gammal före hon tog sitt första dopp. Så vi får se när det utvecklas för Koda, men han verkar verkligen inte ha några problem med vatten iaf.
Publicerat Juni 16, 201016 yr Hej! Våran tik heter Gimla, en tuff liten tjej kan jag lova! =) Vi bor i stöde, 4 mil väster om sundsvall
Publicerat Juni 16, 201016 yr Hej!Våran tik heter Gimla, en tuff liten tjej kan jag lova! =) Vi bor i stöde, 4 mil väster om sundsvall Ahaa det var er vi träffade när vi var upp och tittade på valparna första gången. Går det bra med henne? Hade ni någon hund sen tidigare eller hur var det?
Publicerat Juni 24, 201016 yr Ahaa det var er vi träffade när vi var upp och tittade på valparna första gången.Går det bra med henne? Hade ni någon hund sen tidigare eller hur var det? Ja det stämmer, vi va där då å hämtade henne =) , det går bra, busig, väldigt tjurig men snäll liten tjej! =) Vi har en vorsteh sen tidigare, dom fann varandra direkt, busar som bara den å ligger i samma koj därimellan =)
Publicerat Juli 5, 201016 yr Våran lilla Bissa (Ticka) är helt loss. Pappa Nemo sätter henne dock på plats. Vår andra laika tik Ketunpojan Vinga är mentalt på samma plan som valpen så de busar hela dagarna och vår Vorsteh tycker bara att hon är jobbig (med all rätt). Vi var ute härom kvällen med alla 4 och Bissa fick rejsa runt som hon ville i skogen och hon är verkligen helt loss. Att det var en stor vattenpöl (3x3 m) i vägen när hon kom i 200 blår verkade inte bekomma henne. Det blev ett stort plask, lite simmande och sen samma fart igen (utan att skaka av sig vattnet ens ). (Det kan jämföras med vår vorsteh som la sig i korgen under barnvagnen när det regnade när hon var i samma ålder) I går var jag ut på en liten tjärn och simtränade de "stora" hundarna men när vi kom nära land så kunde hon inte hålla sig så hon hoppade ur båten och simmade in den sista biten in till land. (Helt rätta takter enligt husse) Hon verkar skaka av sig obehag väldigt lätt. Tex en ettrig terrier som är i samma storlek och absolut inte tyckte om henne, men hon gav sig inte ändå hon ville fortsätta "leka".