Publicerat Februari 15, 200521 yr Nyfiken på spårnings jakt på mård,med hund eller utan,har ni några erfarenheter,berätta för mig..
Publicerat Februari 15, 200521 yr Några större erfarenheter har jag inte, men jag har försökt förfölja Mård några få gånger. En gång med lyckad utgång Det gäller att förbereda sig för en lååång skidtur, då mården kan färdas väldigt långa sträckor under ett dygn. Ett sätt att tjäna lite tid är att försöka ringa in djuret och på så sätt ta sig närmare det. Den enda gången jag lyckats skjuta mården gick det väldigt snabbt att spåra upp den (ca 300 meter). Spåret ledde in i en gammal ihålig asp och ut genom ett hål tittade mården rakt mot en hagelsvärm Ibland har man jaktguden på sin sida, men oftas inte vid denna krävande jakt.
Publicerat Februari 15, 200521 yr Det där med att ringa har du helt rätt i.I fjol under en topp jakt med dålig fågel tillgång så hakade jag och kompisen på ett mård spår,skidrade säkert upp emot 5 km,spåret vände och gick tillbaka till samma kulle fast på andra sidan som vi började följa det.Alltid lär man sig nåt.Har lite lust att få skjuta för hunden,men han har då inte än spårat upp nån mård själv,så tanken är att ta honom med mig och spåra upp en och få skjuta,då tror jag tändningen kommer,han är mycket intresserad av dom när dom suttit i fällorna när jag haft honom med,men femöringen har väl inte trillat ned..
Publicerat Februari 22, 200521 yr Har inte spårat någon. Det har vi för små marker för här i Småland. Däremot så har laikan letat rätt på ett par, en låg i ett ekorrbo och en under en massvedstrave. Men jag har bestämmt mig för att inte skjuta mink och mård för henne eftersom jag jagar en del med passkyttar på grisjakter och det kan ju bli lite tråkigt om hon skulle börja leta mård. En risk är väl att ekorrintresset kan bli större, som det är nu så kan hon skälla nån minut.
Publicerat Februari 22, 200521 yr Varför skulle laikan skälla ekorre mer bara för att du skjuter mård för den?Tror du ekorre´n och mården luktar lika,tror du inte hunden ser skillnad på dem.De finnspetsar som det skjuts mård för har då aldrig jag upplevt att de skulle skälla på mer ekorre än de det inte skjutits mård för.
Publicerat Februari 22, 200521 yr Även jag har provat spårning med mindre lyckat resultat. Om det är bra väder för toppfågel jakt så kan man nog skippa spåren, när det är svinkallt eller blåsigt och man ändå har ställt in dig på att jaga kan det däremot vara ett alternativ. Att minska mård och räv stammen är ju den enda viltvårdsåtgärd som är meningsfull för skogshönsen.
Publicerat Februari 23, 200521 yr Varför skulle laikan skälla ekorre mer bara för att du skjuter mård för den?Tror du ekorre´n och mården luktar lika,tror du inte hunden ser skillnad på dem.De finnspetsar som det skjuts mård för har då aldrig jag upplevt att de skulle skälla på mer ekorre än de det inte skjutits mård för. Ska väl erkänna att jag inte har någon erfarenhet av trädskällare. Det finns ju inte några mängder i min del av landet. Min tanke var väl mest att hon kanske skulle söka mer aktivt i träden om jag skjuter för henne. Men jag vet inte hur det funkar? Jag jagar inte fågel med henne heller, fast jag har en mark med gott om fågel med smålandsögon sett.